Annons

Bolagisera sin hobby

Produkter
(logga in för att koppla)
Som boendes i Danmark vill jag påpeka att ni INTE betalar världens högsta skatter. Sverige framstår som ett skatteparadis i jämförelse...
Jag tror Sverige och Danmark ligger ganska nära varandra i tävlingen om att vara världens värsta skattehelvete (i motsats till s.k. "skatteparadis"). Det finns en lite annorlunda fördelning mellan sk direkta och indirekta skatter, men senast jag kollade var det endast någon procent eller så som skilde när de jämförde totalt skattetryck, minns dock inte till vems fördel.
 
Arbetslöshetsersättning med egen firma

Är det någon som känner till vad som gäller om jag vid sidan om mitt ordinarie arbete bolagiserar min hobby. Om jag sedan blir arbetslös från mitt ordinarie arbete, så har jag läst att det är ytterst svårt att få ut en arbetslöshetsersättning eftersom jag har en firma registrerad i mitt namn. Någon som har erfarenhet av detta?
 
Intressant affärsmodell . .

Vänta nu Michael . . . ! !

Du menar på allvar att det är lagligt:
- att du först köper in utrustning,
- får tillbaka momsen,
- skriver av utrustningen på 3 år,
- för att därefter sälja den till dig själv för en krona.

Samtidigt som du saknar några direkta inkomster i firman??

/Anders
 
Re: Intressant affärsmodell . .

Pingo skrev:
Vänta nu Michael . . . ! !

Du menar på allvar att det är lagligt:
- att du först köper in utrustning,
- får tillbaka momsen,
- skriver av utrustningen på 3 år,
- för att därefter sälja den till dig själv för en krona.

Samtidigt som du saknar några direkta inkomster i firman??

/Anders

Det är tom tillåtet att ta upp kostnader för verksamheten året innan du startade firman!
 
Du får väl endast kvitta momsen mot momsen på inkomsten till verksamheten? eller syftar ni på specialregler för konstnärlig och litterär verksamhet som bl.a. tillåter kvittning mot inkomst av tjänst?
 
Självklart får man inte bolagisera sin hobby. På deklarationsblanketten skall man uppge hur många timmar per år man arbetar med sitt företag. Kanske har skattemyndigheten svårt att upptäcka att man ljuger, men osann deklaration är det i alla fall om man hävdar att man sysslar med näringsverksamhet.

Den logiska fortsättningen är väl att man skaffar ett bolag för försäljning av antika möbler, så att rokokobyrån i hallen kan kallas för varulager, ett företag för försäljning av mat så att grönsakerna på bordet skrivs av som inkurrans etc.

Självfallet får man inte göra så. Och på firmans mobil får man i princip inte ringa privatsamtal, så den som skaffar mobil till sin hobbyfotofirma får inte dra av det privata hobbyringandet. Är man inte nöjd med skatterna eller hur staten förvaltar medlen får man rösta på ett annat parti, det är ingen ursäkt till att bryta mot lagen.
 
Aristofanes skrev:
Självklart får man inte bolagisera sin hobby. På deklarationsblanketten skall man uppge hur många timmar per år man arbetar med sitt företag. Kanske har skattemyndigheten svårt att upptäcka att man ljuger, men osann deklaration är det i alla fall om man hävdar att man sysslar med näringsverksamhet.

Det var det dummaste jag hört!
Varför skulle man inte få tjäna pengar på sin hobby?
 
Ha ha . .

Eller . . .

Köp en Rokokobyrå för 1Milj.
Begär återbetalning av moms dvs 200 000 kr
Skriv av tillgångarna under 5 år
Sälj innehavet till DIG själv för 1 kr.


Näringsverksamhet skall bedrivas i vinstsyfte, men självklart kan man fuska med sina avsikter. Sen kan man ju alltid förklara sin oärlighet med att alla andra fuskar. Trist inställning !

Tänk vad världen är fantastisk ! Nu betalar jag således skatt, för att vi skall ha en samhällstrygghet samt för att Michael skall kunna subventionera sin hobby.

/Anders
 
ormestad skrev:
Det var det dummaste jag hört!
Varför skulle man inte få tjäna pengar på sin hobby?


Självklart får du tjäna pengar på din hobby !

Som det beskrevs, var ju tanken att inte tjäna några direkta pengar, utan slippa moms.

/Anders
 
Re: Intressant affärsmodell . .

Pingo skrev:
Du menar på allvar att det är lagligt:
- att du först köper in utrustning,
- får tillbaka momsen,
- skriver av utrustningen på 3 år,
- för att därefter sälja den till dig själv för en krona.

Samtidigt som du saknar några direkta inkomster i firman??

Jag gissar att det inte är olagligt, det är som sagt inte olagligt att "misslyckas" med sitt företagande. Om prylarna är avskrivna så är värdet i princip förbrukat och de är värda 0:-, så du kan förmodligen skänka dom till dig själv helt lagligt.

Jag kan dock inte säga att det är så, men om någon är intresserad så kan jag ringa min revisor imorgon och dubbel kolla.
 
wsaar skrev:
Du får väl endast kvitta momsen mot momsen på inkomsten till verksamheten? eller syftar ni på specialregler för konstnärlig och litterär verksamhet som bl.a. tillåter kvittning mot inkomst av tjänst?

Man behöver inte "kvitta" mot utgående moms, har du endast ingående moms, vilket är vanligt i uppstart av ett företag så får du en utbetalninsavi eller dina moms pengar insatta på ditt konto om du har uppgett ett till skattemyndigheten.
 
Re: Re: Intressant affärsmodell . .

wico skrev:
Jag gissar att det inte är olagligt, det är som sagt inte olagligt att "misslyckas" med sitt företagande. Om prylarna är avskrivna så är värdet i princip förbrukat och de är värda 0:-, så du kan förmodligen skänka dom till dig själv helt lagligt.

Jag kan dock inte säga att det är så, men om någon är intresserad så kan jag ringa min revisor imorgon och dubbel kolla.

Såvitt jag vet så måste du sälja företagets saker till dig själv till marknads-pris, så ditt förslag innebär att det du har köpt bara får vara värt 1 krona på marknaden (annars får du skatta för mellanskillnaden som inkomst av tjänst). Kanske inte så mycket att ha då :)

PS Marknadspris värderingen måste göras av någon oberoende, så det är inte trivialt att frisera värdet heller, det finns säkert tillräckligt många intresserade hobby fotografer även på skatteverket... DS
 
Re: Ha ha . .

Pingo skrev:
Tänk vad världen är fantastisk ! Nu betalar jag således skatt, för att vi skall ha en samhällstrygghet samt för att Michael skall kunna subventionera sin hobby.

Du kan vara trygg Anders jag betalar mer än min beskärda del av skatt så jag snyltar inte på din skatt.

Känns menlöst att gå in på en politisk diskution om skatter då det aldrig bruka leda någonstans, jag konstaterar bara att det oftast är de som bidrar minst som ropar högst om hur bra höga skatter är.
 
Nu blev jag väldigt nyfiken. Vad menar du med att du betalar mer än din beskärda del skatt? Det är väl onödigt?
 
Re: Re: Ha ha . .

wico skrev:


Känns menlöst att gå in på en politisk diskution om skatter då det aldrig bruka leda någonstans, jag konstaterar bara att det oftast är de som bidrar minst som ropar högst om hur bra höga skatter är.

Och det kan man ju fråga sig hur det kommer sig. För att man blir snål när man blir rik?

Jag vet inte vilken kategori jag tillhör då jag har ett lågavlönat yrke där jag jobbar mycket, men jag har inga problem med skattenivån -eller "skattetrycket" som det så retoriskt heter - så länge pengarna används till att bygga upp ett välfärdssystem. Visst används skattepengar till mycket trams, men det finns nog bättre sätt att visa sitt missnöje än att hålla på och skattefiffla. För det måste man väl se det som om man skriver sitt privata telefonabonnemang på ett företag, som jag fick uppfattningen att en del ville göra.
 
Re: Re: Re: Ha ha . .

MattiasL skrev:
Och det kan man ju fråga sig hur det kommer sig. För att man blir snål när man blir rik?


Det tror jag inte, de flesta kan tänka sig att betala en ganska hög skatt så länge man känner att pengarna går till något vettigt och man får något tillbaka. Tyvärr så är väl sanningen att det idag bara blir sämre och sämre samhällsservice trots ett av världens absolut högsta skattetryck.

Jag vet inte vilken kategori jag tillhör då jag har ett lågavlönat yrke där jag jobbar mycket, men jag har inga problem med skattenivån -eller "skattetrycket" som det så retoriskt heter - så länge pengarna används till att bygga upp ett välfärdssystem. Visst används skattepengar till mycket trams, men det finns nog bättre sätt att visa sitt missnöje än att hålla på och skattefiffla. För det måste man väl se det som om man skriver sitt privata telefonabonnemang på ett företag, som jag fick uppfattningen att en del ville göra.

Det är stor skillnad på att skattefiffla och att hålla sig inom de lagliga ramarna för skatteplanering. Ingen skulle väl säga att Göran Persson skattefifflar bara för att han lägger alla sina pengar på skog så han slipper förmögenhetsskatt, eller att han genom att köpa ett par kossor slipper betala fastighetskatt på sin herrgård ? Det handlar om skatteplanering.

Alla företag skatteplanerar och även privatpersoner bör skatteplanera. Min revisor brukar säga till mig "Om din revisor kostar dig pengar har du en dålig revisor, en revisor skall tjäna pengar åt dig"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.