** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bolagisera sin hobby

Produkter
(logga in för att koppla)
Svenskt företagande

Nu är det kanske rätt enkelt att regga ett bolag i sverige (enskild firma anses oxå vara "bolag") men fortsätter man verksamheten och driver på är det ett sjukt kostsamt & krångligt land att agera som småföretagare.

den %ella delen småföretagare som halvfuskar och tar genväger överallt det går (för att få allt att gå ihop) är löjligt hög

-------------------------

MikeR at http://www.totallyphoto.com

Angående att ta in redan inköpt utrustning i företaget så undrar jag om någon kan svara på hur det fungerar?

Sen med momsen är väl det så att handlar jag för 100000:- så får jag dra av 25% på de pengar jag tjänar i företaget. Det är väl inte så att jag får 25000:- av staten bara för att jag har handlat prylar för 100000:-?
Sen är det ju knappast lönt att bolagisera sin hobby om man inte ska handla mer än en 350D eller liknande. Bara en massa jobb och tid på "företaget" till en början i alla fall!

Glöm inte att konsument rättigheterna försvinner iockmed att det det är bolag/företag som blir inblandade.
Garantier, öppetköp och dyl försvinner. Dessa lagar gäller endast för privatpersoner.

thefinger skrev:
Sen med momsen är väl det så att handlar jag för 100000:- så får jag dra av 25% på de pengar jag tjänar i företaget. Det är väl inte så att jag får 25000:- av staten bara för att jag har handlat prylar för 100000:-?
Sen är det ju knappast lönt att bolagisera sin hobby om man inte ska handla mer än en 350D eller liknande. Bara en massa jobb och tid på "företaget" till en början i alla fall!

Du lär knappast få dra av 25%. Moms på 25% motsvarar 20% av försäljningspriset, dvs 20 000:- i ditt exempel.

Enligt skatteverkets hemsida så kan du i vissa fall få tillbaka moms, trots att ditt bolag saknar inkomster, om det är i "uppbyggnadsskede":
http://skatteverket.se/faq/foretag_starta_eget/oss_feget_m3_rsv.html

Du kan dessutom göra förlustavdrag ifall bolaget går i förlust de första åren. Läs sidan 48 i broschyren
http://skatteverket.se/broschyrer/295/index.html

Jag skulle dock lusläsa alla skatteverkets broschyrer först om jag vore du, och sedan ringa dom och fråga om dom saker som du tycker är oklara - innan du startar ett bolag

Nome Nescio skrev:
Garantier, öppetköp och dyl försvinner. Dessa lagar gäller endast för privatpersoner.

Nej, men vänta lite nu... Garanti mot fabrikationsfel måste väl fortfarande gälla?
Hur blir det med försäkring egentligen? Jag har en känsla av att hemförsäkringen inte täcker firmans prylar.

thefinger skrev:
Hittat ngt om utrustning som redan är inköpt?

Avser du möjligheten att lyfta momsen?

De prylar som du redan har köpt och avser att använda i bolaget "säljer" du till bolaget för marknadsvärdet. Skall man göra helt korrekt skall utrustningen värderas av sakunnig. Du får inte lyfta någon moms då.

När du säljer dina saker till bolaget, så förs de in i bolaget som invetarier (i undantagsfall som förbrukningsinventarier). OBS att 5 000.- regeln gäller inte här. Begreppet sälja innebär inte att du får några pengar i handen av bolaget utan affären bokförs mot ditt egna kapital i bolaget som en egen insättning.

Därefter är det som några trådskrivare har påpekat lite andra regler som gäller ex vid förlust eller skada på utrustningen. Då är det bolaget som skall försäkra sina inventarier med lite andra självrisker och premier jämfört med vad du som privatperson betalar.

Tänk Er noga för innan Ni kör igång med en näringsverksamhet. Det låter så bra att "då får man lyfta momsen på sina inköp".

ormestad skrev:
Nej, men vänta lite nu... Garanti mot fabrikationsfel måste väl fortfarande gälla?
Hur blir det med försäkring egentligen? Jag har en känsla av att hemförsäkringen inte täcker firmans prylar.

Här är det igen lag som gäller, utan det är upp till försäljare och köpare att avtala om garanti. Som privatperson så har du en lag som säger att garantin gäller 12månader utan motivering om felet, +12månader därefter om du kan visa att det var ett tillverkningsfel.

Tillverkarna kan alltså i sina garantiavtal säga att det endast gäller privatpersoner, som enskild firma så står man helt utan garanti. Nu tror jag att majoriteten av tillverkarna låter garantin gälla för alla, men man bör kolla upp detta om man köper dyra prylar.

Försäkringar kan jag inget om, men skulle nog tro att man måste teckna en bolagsförsäkring för lösöret.
Om kontoret ligger i samma fastighet som boendet så täcker säkert hemförsäkringne brand och dyl, men stöld är tveksamt.

Kort så kan man säga att som bolag så har man betydligt sämre skydd av lagen, det är upp till en själv att inte bli lurad.

Nome Nescio skrev:
Försäkringar kan jag inget om, men skulle nog tro att man måste teckna en bolagsförsäkring för lösöret.
Om kontoret ligger i samma fastighet som boendet så täcker säkert hemförsäkringne brand och dyl, men stöld är tveksamt.

Försäkringsbolagen är lite kitsliga vem som äger utrustningen. I mitt fall var försäkringsbolaget hemma och besiktigade det rum som är omgjort till kontor. F-bolaget ställde vissa krav på lås och fönsterlås som då avsåg hela fastigheten. Detta f-bolag gjorde klar skillnaden mellan privat lösöre och bolagets utrustning/inventarier.

Vid en ev skada, så är det som vanligt. Inköpet/värdet skall styrkas med kvitto. Eftersom du har lyft momsen, så står bolaget som köpare - eller hur?

i spanien kostar det runt 2000 kr/manaden (!) att ha egen firma... sa de svenska priserna kanns, for mig, valdigt valdigt lycksamma.

njut ni dar hemma...O)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar