Håkan Erlandsson
Aktiv medlem
Jag har stött på det uttrycket ett antal gånger här på sidan utan att fatta vad det innebär. Någon insatt som kan förklara det för mig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
matnyttige skrev:
Bokeh är något som nördar snackar mycket om men det är få som skulle märka någon skillnad på bilderna.
Nej, du har rätt, det var nog fel av mig, även om jag hänvisade till deras sida.Sebastian Landin skrev:
Förlåt att jag aviker från ämnet, men med tanke på alla forumtrådar om bildstölder, är det tillåtet att göra som Staffan gjort ovan? (dvs. "lånar" bilder från någon annan sida) Det är ju inte helt ovanligt att man gör på det viset.
StaffanW skrev:
Nej, du har rätt, det var nog fel av mig, även om jag hänvisade till deras sida.
Se om någon forumvärd kan plocka bort inlägget (eller bara bilden).
Nej, att länka till en sida där bilden visas i sitt rätta sammanhang är helt korrekt. Att däremot länka direkt till en bild så att det inte framgår varifrån den kommer räknas som en ny publicering, vilket inte är tillåtet. Nog om detta.Pongu skrev:
Det är väl inte förbjudet att länka till andras bilder..?
För övrigt tycker jag att boke är mycket viktigt i en bild, när skärpedjupet är kort.
/Pontus
Inte länka till, men därimot in-line visning ses som moraliskt oförsvarbart då det kan jämställas med nypublicering. Sen anger han iofs källan och då man laddar upp bilderna på fotosidan så snyltar man ju inte iaf på bandbredden, men det är bara förmildrande omständigheter.Det är väl inte förbjudet att länka till andras bilder..?
Fast det finns ett problem med det. Om man kastar in en länk som inte visar bilden såsom en tag utan öppnar ett nytt fönster med den, även utanför sitt korrekta sammanhang, men på den sida som faktiskt har publicerat den, är det då jag som gjort nypubliceringen, eller som i det här fallet, fotosidan? Och varför skulle då detta vara oförsvarbart när det klart framgår den korrekta ursprungsiten?Nej, att länka till en sida där bilden visas i sitt rätta sammanhang är helt korrekt. Att däremot länka direkt till en bild så att det inte framgår varifrån den kommer räknas som en ny publicering, vilket inte är tillåtet. Nog om detta.
Anden skrev:
Dålig boke:
50 1.8
Ja, enligt Sveriges Fotografers Förbunds jurist är det där ytterligare en publicering. Hade det varit till en bild på en annan sajt hade det inte varit OK. Ursäkta off-topic:en, åter till bakgrundssuddandet!Damocles skrev:
Om man kastar in en länk som inte visar bilden såsom en tag utan öppnar ett nytt fönster med den, även utanför sitt korrekta sammanhang, men på den sida som faktiskt har publicerat den, är det då jag som gjort nypubliceringen, eller som i det här fallet, fotosidan?
Skräckexempel, även för Canons 50/1.8På andra bilder funkar det inte alls. Skulle man tex göra ett porträtt med träd med himmeln som lyser igenom genom lövverket i bakgrunden skulle det se helt hemskt ut.
Då vill jag också opponera mig lite. Det där är väldigt dåliga exempel på dålig bokeh.Nu är det min tur att opponera mig.
"Dålig" bokeh kan åxå användas kreativt.
Jag använder just Nikon AF 50/1.8 och dess "dåliga" bokeh av just den anledningen ibland.