Annons

bokeh, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Erlandsson

Aktiv medlem
Jag har stött på det uttrycket ett antal gånger här på sidan utan att fatta vad det innebär. Någon insatt som kan förklara det för mig?

Det är hur oskärpan (det som är ur fokus) ser ut på den färdiga bilden.

Tex ett spegeltele anses ha väldigt "ful" bokeh, där en ljuspunkt i oskärpa blir som en ljus ring med hål i.

Vanliga objektiv har fler eller färre lameller som bildar bländaröppningen. Om det är få lameller, blir bländaren inte riktigt rund, utan lite kantig. Då blir en ljuspunkt i oskärpa lite kantig.

Ett objektiv med fler lameller ger en rundare bländaröppning och ljuspunkter som ligger i oskärpa blir snyggt runda, utan kanter.

Har inga bilder jag kan visa vad jag menar, men jag ska se om jag hittar.

/Staffan

Här är en bra länk där Canons 50mm/1.8 och 50mm/1.4 jämförs. 1.4 har "vackrare" bokeh.

http://www.photo.net/equipment/canon/ef50/

och här ett utsnitt från dom båda 50:eek:rna, båda på f 2.8

Vänstra är 1.4:an och högra 1.8:an. Man ser tydligt kantigheten på ljuspunkterna på 1.8:an

[bild borttagen]

Det handlar inte bara om bländaren. Även på full öppning (där alla objektiv har helt rund bländare) finns skillnader.

Bokeh är något som nördar snackar mycket om men det är få som skulle märka någon skillnad på bilderna.

matnyttige skrev:
Bokeh är något som nördar snackar mycket om men det är få som skulle märka någon skillnad på bilderna.

Här känner jag att jag måste opponera mig emot påståendet. Det finns mycket navelskåderi när det gäller kvaliteten på olika optik, men just bokeehn är en av de egenskaper som verkligen syns. Ett objektiv med sämre bokeeh ger ett "rått" intryck i bilder med kort skärpedjup och ljusreflexer i bakgrunden.

Förlåt att jag aviker från ämnet, men med tanke på alla forumtrådar om bildstölder, är det tillåtet att göra som Staffan gjort ovan? (dvs. "lånar" bilder från någon annan sida) Det är ju inte helt ovanligt att man gör på det viset.

Sebastian Landin skrev:
Förlåt att jag aviker från ämnet, men med tanke på alla forumtrådar om bildstölder, är det tillåtet att göra som Staffan gjort ovan? (dvs. "lånar" bilder från någon annan sida) Det är ju inte helt ovanligt att man gör på det viset.
Nej, du har rätt, det var nog fel av mig, även om jag hänvisade till deras sida.
Se om någon forumvärd kan plocka bort inlägget (eller bara bilden).

StaffanW skrev:
Nej, du har rätt, det var nog fel av mig, även om jag hänvisade till deras sida.
Se om någon forumvärd kan plocka bort inlägget (eller bara bilden).

Det är väl inte förbjudet att länka till andras bilder..?

För övrigt tycker jag att boke är mycket viktigt i en bild, när skärpedjupet är kort.

/Pontus

Pongu skrev:

För övrigt tycker jag att boke är mycket viktigt i en bild, när skärpedjupet är kort.

/Pontus
Nej, att länka till en sida där bilden visas i sitt rätta sammanhang är helt korrekt. Att däremot länka direkt till en bild så att det inte framgår varifrån den kommer räknas som en ny publicering, vilket inte är tillåtet. Nog om detta.

Oskärpans utseende är i mitt tycke lika viktigt som resten av bilden. Det är inte bara det som är i fokus som är bild, hela bilden är lika mycket bild.

Inte länka till, men därimot in-line visning ses som moraliskt oförsvarbart då det kan jämställas med nypublicering. Sen anger han iofs källan och då man laddar upp bilderna på fotosidan så snyltar man ju inte iaf på bandbredden, men det är bara förmildrande omständigheter.

Annars är det vanligt att mindre bemedlade websidor ibland "lånar" bilder från bättre bemedlade och länkar in dem i sina egna artiklar.
Verkar vara väldigt vanlig med asiatiska hårdvarusidor som testar hårdvara och sedan bara länkar alla bilder med mätvärden från andra.

Jag är med i ett forum till en sida(Tech Report) som har råkat ut för det ett flertal gånger, då bytte de ut bilderna mot bilder på ägarens ungar med lite plastverktyg och lite sköna bildmeddelanden som "our trained technicians will be with you shortly" och This images were stolen from techreport.com och lite annat lagom lustigt.

Det som dessutom är dåligt i de avseenden att då snor de dessutom bandbredd från ursprungsidan som betalar en trafikkostnad på allt som skickas.

Nej, att länka till en sida där bilden visas i sitt rätta sammanhang är helt korrekt. Att däremot länka direkt till en bild så att det inte framgår varifrån den kommer räknas som en ny publicering, vilket inte är tillåtet. Nog om detta.
Fast det finns ett problem med det. Om man kastar in en länk som inte visar bilden såsom en tag utan öppnar ett nytt fönster med den, även utanför sitt korrekta sammanhang, men på den sida som faktiskt har publicerat den, är det då jag som gjort nypubliceringen, eller som i det här fallet, fotosidan? Och varför skulle då detta vara oförsvarbart när det klart framgår den korrekta ursprungsiten?

Senast ändrad:
Anden skrev:
Dålig boke:

50 1.8

Nu är det min tur att opponera mig. :)

"Dålig" bokeh kan åxå användas kreativt.

Jag använder just Nikon AF 50/1.8 och dess "dåliga" bokeh av just den anledningen ibland.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=387966
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=362631
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=238595&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=232319&target=_blank

På andra bilder funkar det inte alls. Skulle man tex göra ett porträtt med träd med himmeln som lyser igenom genom lövverket i bakgrunden skulle det se helt hemskt ut.

Edit: och jag ser att det inte är Nikons 50/1.8 i dina exempel, men den är inte heller så bra, som sagt. :)

Damocles skrev:
Om man kastar in en länk som inte visar bilden såsom en tag utan öppnar ett nytt fönster med den, även utanför sitt korrekta sammanhang, men på den sida som faktiskt har publicerat den, är det då jag som gjort nypubliceringen, eller som i det här fallet, fotosidan?
Ja, enligt Sveriges Fotografers Förbunds jurist är det där ytterligare en publicering. Hade det varit till en bild på en annan sajt hade det inte varit OK. Ursäkta off-topic:en, åter till bakgrundssuddandet!

Oj, såpass alltså. Därför jag tog min egen bild iaf. De rutorna om att länka så kommer ta LÅNG tid och mycket vånda innan de går ur internet-befolkningen. Hmm, undrar dock om man får länka till bilder där man själv har upphovsrätten till även om de ligger på annans server men att jag länkar ytterligare till tredje-part. Hmm.... ;)

På andra bilder funkar det inte alls. Skulle man tex göra ett porträtt med träd med himmeln som lyser igenom genom lövverket i bakgrunden skulle det se helt hemskt ut.
Skräckexempel, även för Canons 50/1.8

Nu är det min tur att opponera mig. :)

"Dålig" bokeh kan åxå användas kreativt.

Jag använder just Nikon AF 50/1.8 och dess "dåliga" bokeh av just den anledningen ibland.
Då vill jag också opponera mig lite. Det där är väldigt dåliga exempel på dålig bokeh. :p

Igentligen kanske man inte ska prata så mycket om dålig bokeh, då det precis som du säger, fungerar väldigt väl i många situationer ändå. Men å andra sidan så misstänker jag att bokeh kan vara bra på vissa bländare för att plötsligt bli störande på andra, eller i vissa speciella situationer, troligen beroende på avstånd och storlek på den biten av oskärpan som avbildas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar