Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh - fotomontage eller två bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

sam78

Medlem
Har hittat en fin bild på nätet som jag skulle vilja återskapa.

15592656_10155010374347952_1478052891_n.jpg

Om någon vet hur den är skapad så vore jag väldigt tacksam för lite vägledning. Antar att den består av en bild med bokehn i bakgrunden och en vanlig porträttbild som sedan lagts samman i PS. Skulle bli glad för en länk till lämplig tutorial eller om någon vill skriva några rader som hjälper mig framåt.

Jag tänker mig att bilden är tagen med ett objektiv med längre bränvidd.
Blixt fram till på barnet, osäker på om de använt softbox men man ser reflektioner i både höger och vänster i ögat.
Med typ julgransbelysning i bakgrunden på lämpligt avstånd och bländare. Bollarna är inte perfekt cirkulära utan ser aningen kantiga ut, personligen tycker jag inte det är den vackraste bokeh effekten.

Naturligtvis går det att göra något liknande i Photoshop, men blir ju inte lika snyggt och dessutom krångligare än att ta en bild direkt.

Fotosidans regler:
"Bilder
Du ansvarar själv för bilderna du publicerar här! Du måste själv ha tagit bilden du lägger upp. Även om en kompis gett dig rätt att lägga ut en bild får du inte göra det; du måste ha fotograferat själv."

Jag tänker mig att bilden är tagen med ett objektiv med längre bränvidd.
Blixt fram till på barnet, osäker på om de använt softbox men man ser reflektioner i både höger och vänster i ögat.
Med typ julgransbelysning i bakgrunden på lämpligt avstånd och bländare. Bollarna är inte perfekt cirkulära utan ser aningen kantiga ut, personligen tycker jag inte det är den vackraste bokeh effekten.

Naturligtvis går det att göra något liknande i Photoshop, men blir ju inte lika snyggt och dessutom krångligare än att ta en bild direkt.
Jag är ganska säker på att du har fel om brännvidden eftersom skillnaden i avstånd mellan ansikte och överkropp givit upphov till synlig storleksskillnad. Min gissning är ett 50/1.4 nedbländat till 1.8 med ett avstånd till barnet på kanske 1.5m (mtp utsnitt och perspektiv) och en julgran 2m bakom barnet (förhållande mellan avstånd och bländare som kan ge den storleken på oskärpecirklar relativt ögonen). Det ger även fotografen möjlighet att rikta en blixt på kameran mot en vit vägg på kamerans högra sida och hålla en reflektor i vänsterhanden.

Blixten gissar jag är utan gel, belysningen i bakgrunden glödljus och vitbalans ställd på cloudy, shade eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar