Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bluff annons på en Canon 1Ds MkII på blocket??

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller betydligt mer troligt stulen och kompletterad med laddare.

möt han, testa kameran och säg inget till nån annan och hoppas att den inte pajar så du behöver utnyttja garanti.

Annars så om du har lite högre moral möta upp och försöka kolla serienumret mot nåt register.
 
Har skickat lite frågor till säljaren om orginalkvitto och sådant finns samt även serienummer på kameran. Får se om jag får svar.

/Ola
 
ESS skrev:


möt han, testa kameran och säg inget till nån annan och hoppas att den inte pajar så du behöver utnyttja garanti.

Tänkte just på det här med garanti.

Många som köper en begagnad vara frågar efter originalkvitto och garanti.

Hur är det, har någon här som köpt en beg pryl, lyckats fått den lagad på garanti (inom garanti tiden).

Problemet är att Garantin som en gång har utlovats gäller endast mellan den 1:a köparen och som oftas numera står med Namn på kvittot och butiken som sålt den. oavsett hur långt det gått av den tiden. och lovar den som säljer en vara vidare så är det den så får stå för garantin!
Den 1:a butiken har inget garantiåtagande mot den sista köparen.

Sen måste man skillja på garanti och reklamationsrätt det finns ingen skyldighet för tillverkare eller återförsäljare att lämna någon garanti överhuvudtaget, MEN det är vanligt att man ger 1 års garanti. men det är alltid ett avtal mellan butiken och den person de säljer till. Reklamationsrätt finns men det gäller att kunna visa på ursprungs/fabrikationsfel.

Men så finns det alltid lite goodwill och annat för att behålla sina kunder som gör att de flesta företag fixar sakerna ändå.

Det finns ett ytterligare ett problem, och det är om man är egenföretagare och köper till företaget, då gäller inte konsumentköplagen längre, inga 2år att reklamera på. Utan andra avtalslagar. och man måste noga kontrollera vilket avtal man gjort med den man handlar av.


Bara en liten parantes i debatten.

Det skulle vara kul att höra lite faktiska händelser. Hur mycket goodwill har våra fotopryls handlare/tillverkare igentligen?
 
Ringde honnom för att kolla, han ville då inte sända den med posten utan helst att man såg den, när jag frågade efter serienr. så var han på jobbet och kameran hemma. hans tel nr, 0762711601, Mannen sas vara från Malmö och pratade skånska.
 
Fick aldrig något svar från säljaren på mina frågor om serienummer , kvitto antal bilder tagna etc etc så man kan nog misstänka att den kameran var det något skumt med.

/Ola
 
Be honom skicka en bild tagen med kameran i RAW, i den finns serinummeret. Fast nu kanske han läser här och inte gör det :)
 
Nu så är samma kille i farten igen och säljer en 20D. En kompis ringde och frågade efter serienumret och fick svaret att något sådant fanns det inte på undersidan av kameran....

http://www.blocket.se/vi/9014844.htm?ca=11_s

Samma telefonnummer som förra annonsen men nu heter han Alex och när han sålde 1Ds så hette han Sami.

/Ola
 
Ingen som bor i Malmö som har lust att svänga förbi och kolla på kamerorna? Även om han skrapat bort serienumret så borde det ju finnas något kännetecken.

Nu är ju iofs annonsen borta så det kanske inte är så stor idé.
 
ohls skrev:
Be honom skicka en bild tagen med kameran i RAW, i den finns serinummeret. Fast nu kanske han läser här och inte gör det :)

Är det bara i 1Ds som man ser serienummret i RAW filen? Hur får man fram det? Jag har en 20D, finns det där också?

Fredrik
 
Serienummret kommer med i EXIF i 20D oxo.

Jag använder Irfanview för att titta på bilderna och där ser man serienr. Jag hittar det inte i photoshop.
 
Intressant tråd....

Jag kollade upp hur man hittar serienummret i Photoshop.

1 Öppna en RAW fil i Photoshop
2 Tryck "Alt + Ctrl + I"
3 I fönstret som kommer upp väljer du "Advanced" (på vänster sida hittar du detta)
4 Välj sedan tredje alternativet i listan och tryck på + tecknet. Där finns serienummret
på kameran samt vilket objektiv bilden togs med.

Voila

/Kalaspuffen
 
Endera såld eller ...

Hittade inte annonsen...
Några orsaker:
Varan är redan såld och annonsören har tagit bort annonsen.
Kontrollera länken. Om du klickade på länken i ett mejl, kontrollera att länken inte kapats.
Om du just lagt in eller ändrat den här annonsen, kom ihåg att det kan dröja en halvtimma innan den visas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.