Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blommfotografier
- Trådstartare danielleon
- Start datum
Ängsbacka
Aktiv medlem
fin blomma, kanska kan du "städa" undan lite av bakgrundsprylarna så att blomman är ensam i bilden så att säga. En bakgrund som inte stjäl intresse för ögat som tittar på bilden.
Jag ska själv ta bilder på blomor ikväll och sen i morgon vid ett norrfönster.
Liljor, rosor, nejlikor och en kalla (heter det så) ?
Jag ska själv ta bilder på blomor ikväll och sen i morgon vid ett norrfönster.
Liljor, rosor, nejlikor och en kalla (heter det så) ?
danielleon
Medlem
okej, det skall jag prova, är nybörjare överlag, försöker lära mig så mycket jag bara kan, det är väldigt intressant och underhållande att fotografera. Jag är inte så insatt i blommor, men jag ville göra ett försök med att fotografera blommor. Vilket var intressant, att olika vinklar kan få det att se så annorlunda ut.
---------
(Vad är det bästa tipset för att återfå färgerna mer eller mindre exakt?, det gäller inte bara inom blommor, utan solnedgångar, julgransbelysning mm. hör kanske inte hit, men tänkte att jag kunde lägga till med en instickare)
Tack på förhand
// Daniel Leon
---------
(Vad är det bästa tipset för att återfå färgerna mer eller mindre exakt?, det gäller inte bara inom blommor, utan solnedgångar, julgransbelysning mm. hör kanske inte hit, men tänkte att jag kunde lägga till med en instickare)
Tack på förhand
// Daniel Leon
Peffis
Aktiv medlem
Att återge färgerna? Stämmer inte färgerna tycker du? I det här fallet kanske den är en smula underexponerad, dvs lite mörk. Du kan prova med någon slags belysning kanske eller med en liten upplättningsblixt.
Sen när du jobbar inomhus såhär så kan vitbalansen också vara lite knepig beroende på vilken typ av belysning du har inne. Detta kan man antingen åtgärda i kameran genom att använda kort för kalibrering av vitbalans eller att du ändrar vitbalansen i efterhand i något datorverktyg.
Sen när du jobbar inomhus såhär så kan vitbalansen också vara lite knepig beroende på vilken typ av belysning du har inne. Detta kan man antingen åtgärda i kameran genom att använda kort för kalibrering av vitbalans eller att du ändrar vitbalansen i efterhand i något datorverktyg.
Mattsen
Aktiv medlem
Roger är inne på det som gäller för att få till bra bilder oavsett motiv - ljuset.
Jag hade en period i början av min fotohobby när jag plåtade bl a växter. Experimenterade med att plåta i motljus, använda reflexskärmar och blixtljus av olika slag. Klar förbättring mot tidigare.
Jag hade en period i början av min fotohobby när jag plåtade bl a växter. Experimenterade med att plåta i motljus, använda reflexskärmar och blixtljus av olika slag. Klar förbättring mot tidigare.
saaraam
Medlem
Som någon ovanstående skrev, är bilden lite mörk. Testa använda en kortare slutartid, kanske bara 1/60. Sedan som någon annan också sa, att bakgrunden är lite rörig. Testa att ställa ett vitt papper bakom, eller ett svart.
Lycka till!
Lägg gärna upp fler "testbilder" med andra inställningar
Lycka till!
joppis
Aktiv medlem
Ta reda på hur du ställer in exponeringskompensation på din kamera. Då kan du göra så att kameran tar en lite längre slutartid än den skulle gjort i vanliga fall (baserat på ljusmätningen).
Det är lite lättare att hantera än att behöva ändra slutartid själv (om man är nybörjare).
Det är lite lättare att hantera än att behöva ändra slutartid själv (om man är nybörjare).
joppis
Aktiv medlem
saaraam skrev:
Testa använda en kortare slutartid, kanske bara 1/60.
1/60 är ju längre tid än 1/200 som trådskaparen använde
vaktis100
Aktiv medlem
saaraam skrev:
Som någon ovanstående skrev, är bilden lite mörk. Testa använda en kortare slutartid, kanske bara 1/60. Sedan som någon annan också sa, att bakgrunden är lite rörig. Testa att ställa ett vitt papper bakom, eller ett svart.
Lycka till!
1/60 är inte kortare,,, den är längre än 1/200
Henrik-J
Aktiv medlem
Jag hakar på denna tråden och har en fundering på färgåtergivning från en viss typ av nejlika (tror jag det var) som jag provade att ta kort på i somras.
Färgen (som min hjärna uppfattade det som) var djupt röd, men min Canon 450D kom inte ens i närheten av att representera detta korrekt. Intressant var att det blev ungefär samma resultat både utomhus (skugga) och inomhus.
Däremot så kom Nikon Coolpix P4 mycket närmare sanningen. Det krävdes ganska "våldsamma" dragningar i reglagen i Photshop på min Canon 450D RAW-fil för att komma ens nära den färg man själv upplevde och som Nikon Coolpix P4 lyckades representera någorlunda bra.
Någon som vet vad det kan bero på eller upplevt liknande? Ignorera fokus, skakighetsoskärpa etc etc etc... Dessa kort handlar BARA om färgåtergivningen...
Första bilden visar hur RAW-filen såg ut från Canon 450D (kan lägga upp original RAW-fil om någon är intresserad).
Andra bilden visar bilden från Nikon Coolpix P4, med en färgåtergivning som liknar verkligheten ganska bra.
Färgen (som min hjärna uppfattade det som) var djupt röd, men min Canon 450D kom inte ens i närheten av att representera detta korrekt. Intressant var att det blev ungefär samma resultat både utomhus (skugga) och inomhus.
Däremot så kom Nikon Coolpix P4 mycket närmare sanningen. Det krävdes ganska "våldsamma" dragningar i reglagen i Photshop på min Canon 450D RAW-fil för att komma ens nära den färg man själv upplevde och som Nikon Coolpix P4 lyckades representera någorlunda bra.
Någon som vet vad det kan bero på eller upplevt liknande? Ignorera fokus, skakighetsoskärpa etc etc etc... Dessa kort handlar BARA om färgåtergivningen...
Första bilden visar hur RAW-filen såg ut från Canon 450D (kan lägga upp original RAW-fil om någon är intresserad).
Andra bilden visar bilden från Nikon Coolpix P4, med en färgåtergivning som liknar verkligheten ganska bra.
Bilagor
cocuyo
Avslutat medlemskap
Jag hakar på denna tråden och har en fundering på färgåtergivning /.../
Din fråga är värd en egen tråd, och ämnet har varit uppe många gånger.
Jag startade en tråd kring det på ifokus en gång:
http://foto.ifokus.se/discussions/4d71344bb9cb46223304bf25-miniros
Det handlar om framför allt mättad röd färg, men också mättad blå eller blandningar av dem, liksom en del gula eller orange nyanser där den röda kanalen slår i taket.
Exponeringsautomatiken eller vanlig ljusmätning grejar inte att ge rätt exponering av den röda kanalen när man har en starkt mättad röd, och då måste man kompensera mot minus för att få teckning i de ljusare delarna av blomman och för att man ska kunna uppleva den djupt röda färgen.
Kompensationen mot minus behöver inte vara lika stor när man spar RAW som när man gör jpeg, men man behöver alltid exponera mindre. Min gissning om bilden med kompaktkameran är att du gick väldigt nära, så att du skuggade blomman och bakgrunden, som var ljusare påverkade ljusmätningen så att kameran exponerade mindre.
Så om du drar ner exponeringen ungefär minus ett steg eller lite mer när du spar RAW och ännu mer, omkring två steg, om du ska låta kameran göra jpeg, så kan du säkert få bra färger med din Canon också.
Henrik-J
Aktiv medlem
Tack för bra feedback!
Jag har undersökt den röda kanalen lite mer, men endast en justering i exponering verkade tyvärr inte räcka.
När jag tittar på histogrammet så finns i princip inga röda värden över 200. Inga kanaler är i närheten av att slå i taket.
Fast något med främst den röda kanalen eller röda färgen är ju fel, men jag tycker även hela färgpaletten i bilden är fel.
Jag provade att ändra vitbalansen från kamerans föreslagna 4500 till 6400.
Sen ändrade jag det som benäms tint i Photoshop från kamerans föreslagna +16 till -10.
Sen gick jag in och reducerade luminansen kraftigt (från 0 till -43) på röd och orange färg.
Då började det likna mer hur det egentligen såg ut i verkligheten.
Men att börja mickla med luminansen så kraftigt känns fel. Verkade ju mer som kameran/sensorn/elektroniken var extra känslig mot just denna röda färg och blev överdrivet ljust. Jag har som sagt original RAW-fil om någon vill ta sig en närmare titt.
Jag har undersökt den röda kanalen lite mer, men endast en justering i exponering verkade tyvärr inte räcka.
När jag tittar på histogrammet så finns i princip inga röda värden över 200. Inga kanaler är i närheten av att slå i taket.
Fast något med främst den röda kanalen eller röda färgen är ju fel, men jag tycker även hela färgpaletten i bilden är fel.
Jag provade att ändra vitbalansen från kamerans föreslagna 4500 till 6400.
Sen ändrade jag det som benäms tint i Photoshop från kamerans föreslagna +16 till -10.
Sen gick jag in och reducerade luminansen kraftigt (från 0 till -43) på röd och orange färg.
Då började det likna mer hur det egentligen såg ut i verkligheten.
Men att börja mickla med luminansen så kraftigt känns fel. Verkade ju mer som kameran/sensorn/elektroniken var extra känslig mot just denna röda färg och blev överdrivet ljust. Jag har som sagt original RAW-fil om någon vill ta sig en närmare titt.
Bilagor