Annons

Blodlut

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas F.

Medlem
Hej!

Jag har hört att man kan använda Blodlut för att bleka detaljer på svartvita kopior. Är det någon som vet vadtusan blodlut är och var man får tag på det?

Tror att det ingår i "Farmers reducer".

Hittar du det inte kan jag ta reda på var man får tag på det, maila mig i så fall.

Används med största försiktighet, både för hud/ögon och med tanke på kopian.

/Erik

Fungerar utmärkt att bleka både kopior och negativ med.
Dock inte alls nyttigt för hälsan och numera ganska svårt att få tag på

---Blodlutsalt var en av mina favorittonare under utbildning, fungerar mycket bra och den är lätt att anpassa efter egna önskemål och effekter...

Mvh Niclas.

---Här kommer ett litet ex, på bild behandlad bla med blodlutsalt,,,/Niclas.

Ps, Ett tips är att man bör testa sig fram med olikt kopierade kopior när man bleker med olika grader av styrka...ds.

Bilagor

• 7230.jpg
    7230.jpg
    29.7 KB · Visningar: 564
Tackar!

Jag läser mest fotolitteratur på engelska vilket ibland är problematiskt, hade ingen aning om att blodlut är synonymt med "ferry".

Tack för all hjälp och jag skriver ett meddelande om jag hittar nåt ställe som säljer det.

Jag vet att Mullsjö folkhögskola importerar mtrl direkt från USA.
Bland annat många olika toners, så hittar du ngn som säljer toner till svartvitt så har de säkert också blodlutsalt.

Ni som använt detta som blekmedel, har ni bara använt det som det är eller blandat med något mer?

Jag har några recept som gör mig lite förvirrad då jag inte förstår skillnaderna på de olika blandningarna för blek. Blodlut är huvuddel i alla men aldrig 100%..

Jag har end. använt det för att öka vitheten i delar av kopian.

Vi använde bomullstops försiktigt och har för mig att man sköljde fort som fn.

En kille hade inte tillräckligt bråttom och omvandlade modellens tandrad till huggtänder.

Niclas: Skriv gärna mer om hur du använder/har använt det.

Gustaf: Varför använder / Hur använder du det på negativ.
Är det för att minska tätheten i hela negativet eller målar du på vissa delar av negativet?

Erik Schalin skrev:
Niclas: Skriv gärna mer om hur du använder/har använt det.

TJENARE!
---Har använt blodlutsalt enbart på framkallade kopior,, testat på negativ men kopierade inga fårn dem,, Lite kännsligt att behandla ett neg man är nöjd med...

---Beroende på hur stark lösningen är så får man ganska olika resultat, detta styrs också av hur bilden är kopierad, vilket papper man har kopierat på och temperaturen vid blekningen...

---Svårt att ge konkreta tips efterom mycket handla om vilket uttryck man slutligen önskar i sin bilder,,

---Om man önskar en kraftig gul ton i bilden så kan man säga att kopian i utgångsläget bör vara på ett ganska okännsligt papper och att lösningen är ganska stark,,,,

---eftersom dem ljusa tonerna bleksbort först så gäller det att exponera pappret helt och hållet med tanke på blekningsprocessen och om den skall vara över hela pappret eller bara på et parti,,

---Min erfarenhet är att om man bleker en del av kopian så bör man i alla fall bleka lite över hela pappret,, det eftersom även en liten touth av blekning kan synas tydligt och därmed itrriteerande sticka ut på en i övrigt oblekt kopia...

hoppas att det gav lite hjälp på vägen....

Mvh Niclas.

Ps, Ibland så har jag exponerat kopior (partier av kopian) ca 1000% mer än vid en process utan blekning.....ds

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar