Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocket snor bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag saxar lite från länken jag skickade tidigare:
"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB."

Om vi utgår från att den som laddar uppp en bild faktiskt innhar upphovsrätten till sagda bild, så innebär det väl(?) att eventuella bildstölder från Blocket är en fråga att hantera mellan Blocket och den som "stulit", eftersom bildens ursprungliga ägare inte längre har några rättigheter till bilden?
 
Det kan det vara, om de har en policy som ger annonsörerna rätt att använda uppladdade bilder. Har ställt frågan till dem, men inte fått svar ännu.

Enligt deras vilkor/policy, som länkades till ovan;

Blocket sa:
Bilder och filmer:
Bilder och filmer i annonsen skall vara relevanta för varan eller tjänsten du annonserar om. För fordon måste bilden föreställa fordonet i annonsen och samma bild får inte användas i mer än en annons samtidigt. Företagslogotyper får inte användas som bilder med undantag för annonserna i kategorierna för Tjänster eller om det är själva företaget du säljer. Filmer får inte innehålla logotyper, företagsnamn, URLer, eller andra saker som kan tolkas som generell företagsmarknadsföring. Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande. Dessa är skyddade under upphovsrättslagen. Bilder och filmer föreställande modeller som visar underkläder eller baddräkter är inte tillåtet. När du använder dig av film i din annons gäller tilläggsvillkor för annonser med rörlig bild och ljud.
 
Jag saxar lite från länken jag skickade tidigare:
"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB."

Om vi utgår frpn att den som laddar uppp en bild faktiskt innhar upphovsrätten till sagda bild, så innebär det väl(?) att eventuella bildstölder från Blocket är en fråga att hantera mellan Blocket och den som "stulit", eftersom bildens ursprungliga ägare inte längre har några rättigheter till bilden?

Men är inte det där en sån där normalklausul de måste ha med för att ens kunna publicera din annons eftersom de står som avsändare?

Det står ju klart och tydligt att det inte är ok att ta bilder/text från andra annonser utan annonsörens medgivande?
 
Det här är lite skumt tycker jag. Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare. Dessutom är det ett amerikanskt företag som struntar i svensk lagstiftning.

Blocket är ett svenskt företag och jag tycker inte att de ska kunna stjäla bilder för att kunna sälja till annonsörer på deras site. Ska kontakta juristen på SFF.
 
Det här är lite skumt tycker jag. Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare. Dessutom är det ett amerikanskt företag som struntar i svensk lagstiftning.

Blocket är ett svenskt företag och jag tycker inte att de ska kunna stjäla bilder för att kunna sälja till annonsörer på deras site. Ska kontakta juristen på SFF.

Jag liknande problem och kontaktade blocket som åtgärdade saken. Jag tycker du ska vända dig till dom först.

/Stefan
 
Det här är lite skumt tycker jag. Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare. Dessutom är det ett amerikanskt företag som struntar i svensk lagstiftning.

Blocket är ett svenskt företag och jag tycker inte att de ska kunna stjäla bilder för att kunna sälja till annonsörer på deras site. Ska kontakta juristen på SFF.

Vadå "stjäl ju"?
 
Det här är lite skumt tycker jag. Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare. Dessutom är det ett amerikanskt företag som struntar i svensk lagstiftning.

Blocket är ett svenskt företag och jag tycker inte att de ska kunna stjäla bilder för att kunna sälja till annonsörer på deras site. Ska kontakta juristen på SFF.

Är inte blocket norskt nu?
 
Det här är lite skumt tycker jag. Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare. Dessutom är det ett amerikanskt företag som struntar i svensk lagstiftning.

Blocket är ett svenskt företag och jag tycker inte att de ska kunna stjäla bilder för att kunna sälja till annonsörer på deras site. Ska kontakta juristen på SFF.


Läs användarvillkoren för Facebook innan du pratar om o stjäla saker..
 

Laddar du upp en bild på FB överlåts rättigheterna till dem såvitt jag förstått. Ordet "stjäl" kanske var för starkt eftersom man ska ha läst rättigheterna först och får skylla sig själv. Men som sagt, det är ett utländskt företag som knappast bryr sig om svenska lagar.
 
Laddar du upp en bild på FB överlåts rättigheterna till dem såvitt jag förstått. Ordet "stjäl" kanske var för starkt eftersom man ska ha läst rättigheterna först och får skylla sig själv. Men som sagt, det är ett utländskt företag som knappast bryr sig om svenska lagar.

Du får gärna hänvisa till uppgifter om hur de använt någon av de 250 miljoner bilder som laddas upp varje dag på andra sätt än de som anges i deras policy...
 
Det är som jag säger inte blocket man ska klaga på. Det är säkerligen företaget som annonserat som stulit bilden. När jag kontaktade blocket angående mitt ärende ville de ha bevis på att bilden verkligen var min.
Man måste bevisa att man äger bilden för företaget som stulit bilden kan ju göra samma anklagelse.

/Stefan
 
Du får gärna hänvisa till uppgifter om hur de använt någon av de 250 miljoner bilder som laddas upp varje dag på andra sätt än de som anges i deras policy...

Tvärtom! "Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare", sa jag. Blocket däremot ger tydligen tillstånd för annonsörer att använda dem, alternativt att företagen stjäl bilderna.
 
Tvärtom! "Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare", sa jag. Blocket däremot ger tydligen tillstånd för annonsörer att använda dem, alternativt att företagen stjäl bilderna.

Vilken del av "Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande." tycker du hintar om att blocket ger tillstånd?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.