Annons

blixtteknik

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla duktiga fotografer!!

När jag skall fota inomhus med blixt får jag väldigt tråkiga bilder. helt "döda" i ljuset och tråkiga. Har ni några tips om hur man kan få lite liv i blixtfotografering inomhus?

jag har en Canon EOS 50 E med en Soligor Pz400AF Blixt. Ledtal 28-40 och vinkligsbart huvud i höjd- och sidled.

Tack på förhand för alla trevliga tips!! ;)

Lätt som en plätt, vrid upp blixten (om de går) så att ljuset studsar i taket. Om du vill ha änu bättre effect köp en bouncer som man sätter på blixten. Den diffuserar ljuset:

Vanlig blixt= raka ljusstrålar= skarpa skuggor(oftast)

blixt med bouncer= spridda/oregelbundna ljusstrålar=mjukare ljus/minder otäcka skuggor

ps. När bouncern är på ska man också vrida upp blixten.

Prova att exponera med längre slutartid så det befintliga ljuset kommer med, om det finns något förstås.

På många moderna kameror kan man ställa in slow sync vilket gör att kameran blandar blixt och befintligt ljus. Dessutom kan man ofta ställa ned (eller upp) mägnden blixtljus i förhållande till befintligt ljus.
Man kanske vill ha blixt som huvudljuskälla, ger ju bättre skärpa bland annat, men samtidigt skall det synas att det finns starinljus på matbordet.

måste det vara vitt tak för att man skall kunna få bra resultat när man "bouncar" blixten? hur högt kan det vara i tak för att man skall kunna studsa? vid vertikalläge på kameran, skall man studsa i en vägg eller vinkla så att man fortfarande studsar i taket?

werand skrev:
måste det vara vitt tak för att man skall kunna få bra resultat när man "bouncar" blixten? hur högt kan det vara i tak för att man skall kunna studsa? vid vertikalläge på kameran, skall man studsa i en vägg eller vinkla så att man fortfarande studsar i taket?

Är det inte vitt så får du färgstick i bilden...

Vet inte om detta är så relevant eftersom att det är en diafilm framkallad som negativ färgfilm men denna är tagen med blixten på TTL och slutaren på 1/4 sek och jag rörde kameran kraftigt...
http://www.darkface.pp.se/~helenak/pics/daddyfrank/2.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar