Annons

Blixtsynk

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Hej!

När jag köpte min studioljusutrustning fotade jag först med min Nikon D70. Kunde använda slutartider ner på flera 1000 dels sekunder utan problem. Med nya D200:an så är 1/250 s max. Varför?

Jag upplever att detta är begränsande eftersom jag då blir mer styrd av blixtarnas effekt.
Går det att ändra på något sätt? Finns det någon inställning jag missat?
 
Att kameran inte kan synka på snabbare tider än 1/250s är en effekt av fokalplansslutaren som sitter i kameran. Detta innebär att slutaren består av två ridåer som löper framför sensorn (eller filmrutan på analoga kameror). När den första ridån far förbi börjar exponeringen. En tid senare kommer den andra ridån och stänger av ljusinsläppet. Ridåerna åker alltid med samma hastighet, det som reglerar slutartiden är hur långt mellan de två ridåerna börjar åka.

Under en viss slutartid, det som betecknas som den kortaste synktiden, kommer inte den första ridån hunnit passera över hela sensor innan den andra ridån börjar röra på sig. Effekten blir att en glipa glider över sensorn och exponerar en del i taget.

Skulle du bränna av en blixt skulle du få en remsa som är korrekt exponerad och resten av bilden skulle bli för mörk.

Så svaret på din fråga är nej, det finns inget du kan göra.

Varför funkar det på en D70? Jo för den har en hybridslutare. Det innebär att den dels har en vanlig ridåslutare, men den arbetar alltid så att hela sensorn exponeras. Vid kortare tider än den vanliga slutarens synktid används en elektronisk slutare som slår på och av insamlandet av ljus. Lite förenklat.

Men när får du problem med korta slutartider? Blixtens urladdning är väldigt väldigt kort. Ofta i storleken en tusendels sekund. Med blixtfotografi är det normalt blixtens urladdningstid som blir den effektiva "slutartiden". Mängden ljus reglerar du främst med bländaren och med effekten på blixten.

Har du en slutartid på kameran som är kortare än blixtens urladdningstid kan du få opålitligt resultat med exponeringen.

Det enda tillfället när man kan få problem med korta slutartider är om du plåtar i blandat ljus (exempelvis solljus plus blixt) där det befintliga vanliga ljuset är så starkt att du måste köra med korta slutartider för att det inte ska påverka bilden mer än önskat. Inne i en studio är detta inget problem, blixten fryser rörelsen och det är sällan så ljust i en studio att du inte kan köra med lite längre slutartider.
 
Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att ge ett väldigt utförligt svar. Jag känner mig genast mycket klokare och kan leva med mina 1/250 dels sekunder...

/Maria
 
Re: Re: Blixtsynk

Det är det här som är så underbart med Fotosidan.se

Det finns så mycket kunskap som t ex. Max delar med sig av på ett förträffligt sätt.

Visst är det lite OT, men jag blir bara så glad ibland över fenomenet Fotosidan.se
 
HS

Till kameror av senare modell med riktig slutare, D200 t.ex, har Nikon en funktion som heter High Speed Flash.

Det går ut på att blixten i stället för att avge en blixt, vid exponeringen, ger en hel serie blixtar synkroniserade med slutaren.
Då fungerar det att använda blixt även på mycket kortare tider än 1/250 sek.

Såvitt jag vet finns det inga studioblixtar med denna funktion. SB-800 stödjer den dock och tack vara den har man mycket större frihet utomhus.

/AnWi
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Blixtsynk

JAVA skrev:
Det är det här som är så underbart med Fotosidan.se

Det finns så mycket kunskap som t ex. Max delar med sig av på ett förträffligt sätt.

Visst är det lite OT, men jag blir bara så glad ibland över fenomenet Fotosidan.se
Javisst!! Och klickar du på Max medlemsprofil så blir man ännu mer förvånad; han är bara typ 6 år gammal!
 
David G skrev:
Finns det nån stor nackdel med d70:s hybridslutare, eller varför använder inte fler kameror en sån?
Jo, som jag fått det förklarat för mig så har den elektroniska slutaren en uppsättning pixlar den snabbt shiftar över laddningarna till från de vanliga ljusinsamlande pixlarna på sensorn. Dessa förstnämnda pixlar är skyddade från att samla in ljus och tar upp yta på sensorn. Normalt vill man att det är de ljusinsamlande delarna som ska ta upp så mycket yta som möjligt utan "döutrymme" på sensorn.

Enligt samma förklaring så måste denna sensor läsas av i mörker, därav den vanliga slutaren. Det var en snabb lekmannaförklaring som jag inte vågar svära på till hundra att den är helt tekniskt korrekt.

Sen kan man säga att det endast är i väldigt speciella fall som man vill ha både snabb slutartid och blixt. Speciellt som D70ns lägsta ISO är 200 så är det inte sådan jättestor skillnad när man arbetar gentemot exempelvis en D200. Så jag skulle nog vilja påstå att det inte är någon jättevinst med en hybridslutare. Jag har lekt med att synka blixt på 1/8000s med en D70, men det var bara för att bevisa för mig själv att det faktiskt går. Jag har aldrig haft användning för det.
 
Re: Re: Re: Re: Blixtsynk

AndersLindewall skrev:
Javisst!! Och klickar du på Max medlemsprofil så blir man ännu mer förvånad; han är bara typ 6 år gammal!
Och du skulle bara veta att det där är från falskleget jag använder för att se äldre ut när jag ska in på krogen. Jag är egenligen mycket yngre! ;-)
 
David G skrev:
Finns det nån stor nackdel med d70:s hybridslutare, eller varför använder inte fler kameror en sån?

Om jag förstått det hela rätt så innebär det vissa begränsningar och mera brus. D70n är också mera känslig för "blooming" än D200 vilket till viss del troligen kan härledas till hybridtekniken. Varje extra transistor som måste omge sensorytan minskar ju den procentuella aktiva ytan, ger därmed sämre signal och mera brus.

Riktiga slutare ger ju också vissa begränsningar men det borde finnas en bra anledning till att alla professionella kameror har en "riktig" slutare och inte hybrid. Det är troligen just bildkvaliteten som driver detta.

Tekniken kan heller inte tillämpas på CMOS om jag förstått det hela rätt utan bara på CCD men det har ju D200 också.

/AnWi
 
maxzomborszki skrev:

Sen kan man säga att det endast är i väldigt speciella fall som man vill ha både snabb slutartid och blixt.

Nja, upplättningsblixt i samband med kort skärpedjup vid porträtt är ju inte så ovanligt. Vid 1/1.4 blir det ganska korta tider utomhus.

Har klantat bort ett par bilder med D200an eftersom den inbyggda blixten inte supportar HS. Kameran har helt sonika ställt sig på 1/250 när jag fällt upp blixten för "ett skott till" och resulterat i vita bilder. Man borde ju kolla allt men vem hinner det när man är i tagen...

En fungerande lösning är ju annars att tillgripa ND-filter.

/AnWi
 
Senast ändrad:
AnWi skrev:
Nja, upplättningsblixt i samband med kort skärpedjup vid porträtt är ju inte så ovanligt. Vid 1/1.4 blir det ganska korta tider utomhus.
Ok, jag borde varit tydligare, jag menar inte att det är extremt ovanligt utan att det är vissa specifika fall (av all typ av blixtfotografering). Det är ett ganska isolerat användningsområde (blandat belysning med starkt solljus).

Jag tror det är vanligare att man använder reflexskärmar för att studsa upp ljus som upplättning när det är väldigt starkt solljus än att man trilskas med extremkorta synktider. Fördelen med skärmarna är att man får rätt temperatur på ljuset (om man har en neutral skärm), till skillnad från blixt som kan skilja sig i färgtemperatur gentemot solljuset (som varierar över dagen).

Alternativet är just High Speed Sync, men det har bara funnits på de dyrare kamerahusen och man kanske måste filtrera ljuset.

För egen del är det mycket ovanligt att jag tar (porträtt)bilder med så kort skärpedjup i så starkt solljus. Ofta innebär det att modellen kisar.

När jag började fotografera var det ofta på fullt öppen glugg. Även om jag tycker om kort skärpedjup har jag börjat att frångå detta, dels för att objektiven normalt presterar lite bättre nedbländat, dels för att det blir lite för mycket effektsökeri när man hela tiden har tokkort skärpedjup. Man ska inte överkrydda hela tiden.

Jag brukar föredra öppen skugga och där är det mörkare. Men står man på sandstranden är det så klart en annan fråga. Tittar man på när de gör exempelvis stora baddräktsplåtningar är det inte ovanligt att de spänner upp en duk för att diffusera solljuset och dämpa det samt reflektorer från sidan.

En reflektor brukar också vara billigare än en blixt :)


En annan lösning är ju att tillgripa ND-filter.
Något jag brukar använda (kanske inte bara för upplättningsblixt). Nackdelen med detta är att om man sätter det på objektivet blir sökarbilden mörkare. Dessutom är kraftigare ND-filter apdyra och inte hundraprocentigt neutrala när man kommer till ordentliga styrkor. Det 10-stegs B+W jag använder drar dessvärre aningen mot det rödbruna hållet.
 
Problemet med reflexskärmar är ju att släpa med sig dessa plus att hitta någon som håller dem.

I mitt fall är det ofta familjen som står "modell" och skulle jag börja släpa på reflexskärmar fick jag nog börja leta efter en ny fru oxå :-(

Jag har haft en hel del nytta med HS och kisandet är sällan problem eftersom "modellen" i dessa lägen oftast haft ryggen mot solen. Det kan ju oxå vara så att bakrunden är i starkt solljus men inte modellen.

Jag håller med dej om att det inte är så ofta men det har i alla fall krävts på kanske 10 av mina bilder i sommar.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.