Annons

Blixtsync tid på kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Men system kamera har jag testat att fånga känslan av rörelse genom att röra kameran och med blixt frysa ex person i rörelse.

Tänkte om man kan göra detta med en kompaktkamera? Till skillnad från systemkamera har väld denna bara en sync-tid för blixt. I och för sig två tiden eftersom de har ett nattläge.

Är det någon som vet vad dessa tider brukar vara? I mitt fall är det en Canon Ixus.

Mvh Olof

Många kompakter har centralslutare så i princip borde de kunna synka på alla tider. Frågan är om det inte kan vara det de gör också om man kör på nattläget? Fast vet gör jag inte och det varierar säkert mellan olika kompakter.

Kompaktkameror tillåter säkert tiden variera mellan t ex 1/500s och 1/60s vid vanlig blixtfotografering.

Nattfotograferingsläget betyder att tiden inte är låst utan att det befintliga ljuset blir lika starkt som blixtljuset. Det är alltså inte en fast tid.

Synktid betyder "kortast möjliga synktid". Det är extremt sällan tiden är helt låst.

Tror ni att vid nattläge att kameran går till en längre söktid men fortfarande inte så lång så det blir rörelseoskärpa. Ex om jag plåtar med 24mm blir slutaren 1/30. ??

Mvh Olof

Vid nattläge bryr den sig inte om rörelseoskärpa. Exponeringstiden med kompakter i nattläge kan lätt bli många sekunder.

jimh skrev:
Vid nattläge bryr den sig inte om rörelseoskärpa. Exponeringstiden med kompakter i nattläge kan lätt bli många sekunder.

Som jag har förstått funktionen är nattfunktionen endast med blixt. Borde den då inte köra slutartid som man kan hålla på hand.

Mvh Olof

Nattfunktionen är med blixt, men på långa tider. Manualerna brukar rekommendera stativ eller annat stöd.

Vill man plåta utan blixt så brukar det gå att stänga av blixten. Finns en särskild blixt-av symbol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar