Annons

Blixtskor, skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har chansen att köpa en fin Sigmablixt otroligt billigt, problemet är att den är gjord för Nikon. Hur stor skillnad är det i blixtskor mellan Canon och Nikons system?

Kan man köpa en adapter någonstans?

MVH/ Dava

Senast ändrad:
den passar rent dimensionsmässigt...
du kan utlösa blixten i manuellt läge men ALL automatik är borta och ingen adapter kan fixa det...

det betyder att du måste ställa in styrkan själv typ 1/16 för att kunna ta ett kort, vilket inte är så kul om man istället skulle haft möjlighet att ha automatik också

Tack för svar!

Gäller detta för alla blixtar eller finns det något fabrikat som kör samma system som Canon?

Gäller bara manuella inställningar även för Sony och Minoltablixtar?

Kamerablixtar är som dammsugarpåsar! Bara den som är gjord för Nikon funkar till Nikon... fullt ut. Konika Minolta har egen "fot" så där passar inget utom den som är gjord för det. Köp blixten om du får den till bra pris. Sen kan du köpa en radiotransmitter för att utlösa den. Ihop med ett paraply kommer du att få mycket bättre bilder än en kameramonterad TTL blixt.

Hejsan!

Jag har chansen att köpa en fin Sigmablixt otroligt billigt, problemet är att den är gjord för Nikon. Hur stor skillnad är det i blixtskor mellan Canon och Nikons system?

Kan man köpa en adapter någonstans?

MVH/ Dava

Sigma har haft blixtar där blixtskon är en adapter som passar olika kameror. Har för mig att det är Sigma 500. Om det är en sådan skall du kunna köpa en adapter till Canon och få det att fungera.
Sedan har alltid tredje partstillverkarna haft problem med att de måste lista ut genom baklänges analys förstå hur systemet fungerar. Det brukar lyckas med befintliga kameror. Men när tillverkarna gör en liten uppgradering i nya kameror eller ändrar mjukvaran i befintliga kan det helt plötsligt sluta fungera. Jag älskar konkurrens och skulle gärna se att t.ex. Canon hade Sigma och andra blixttillverkare som blåslampa där bak. DEt skulle ge oss bättre blixtar och lägre pris. Tyvärr tycker inte Canon likadant och utan hemlighåller sin teknologi och spelar ett fult spel mot de som försöker leverera alternativ och därmed också mot oss konsumenter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar