Annons

Blixtrar

Produkter
(logga in för att koppla)

anteo

Aktiv medlem
Har funderingar på att börja fotografera lite mer med blixtrar (studiofotografering) har planer på att även kunna ta med mig sakerna ut, både för djur och porträtt osv osv.

Men vet inte riktigt vad man ska satsa på så söker lite tips från er!

Ska man satsa på någon batteridriven studio blixt eller man klara sig långt med att köpa lite stativ, softboxar, paraplyer osv till sina vanliga kamera blixtrar? Har idag en SB 600 och en SB 900..

Är inte intresserad av att lägga flera tusen på det, så tex Elinchrom Ranger Quadra och liknande går bort..

Så det jag söker är något bra allsidigt startpacket (lösa delar) för en nybörjare när det gäller detta..

Alla tips tas tacksamt emot! =)
 
Jag kan ge dig mina 2 cent!

eftersom du redan har två speedlights, och man kommer väldigt långt med såna, och mer portabelt blir det inte, så börja där!

Om du inte behöver TTL-funktionen så finns det billiga radio-triggers att tillgå som funkar riktigt fint! (jag kör på yongnuo)

Cyberphoto.se har shyssta paket för speedlight-softboxar med rätt shyssta stativ, bra kvalitet till det priset! Jag kör på paketet med stativ, blixthållare, och 60x60 softbox för 995:-

När du känner att du behöver mer power, nån gång i framtiden kan du säkert bekosta dig ordentlig stuidoutrustning, men för att prova på och känna sig fram så finns det inget som slår speedlights på smidighet och pris! Se bara till att skaffa bra batterier! (2700 mAh) och en laddare som inte tar hela dagen på sig! samt ha dubbel uppsättning så du aldrig står utan ström :)
 
Tusen tack!

Perfekt!

Hur är det, klarar man sig bra med bara softbox/boxar eller man bör ha något paraply eller så också?

Inta dock inget packet för det priset, har du en länk till det? Eller det är kanske ett tag sedan du köpte så de inte finns kvar?
 
Om du kan tänka dig använda eBay går det att starta rätt billigt.

Radio-triggers YongNuo RF-603N kostar ca $60 för 4st transceivers inkl frakt. (Se till att välja rätt version till ditt kamerahus.)
En 60x90 softbox som fälls ut som ett paraply kostar ca $30 inkl frakt, grid till denna ca $15.
Ett vitt paraply går på ca $6 inkl frakt.

Det som man inte direkt kan spara pengar på är dock stativ+blixthållare då dem är tunga/stora och kostar mycket att frakta från asien.

Det kan dock vara värt att välja lite dyrare variant av softbox till för studioblixtar och köpa ett fäste till denna för speedlight eftersom man då direkt bak på blixten kan ändra ljusstyrkan istället för att behöva öppna softboxen varje gång för detta.
Alternativt köper man ett dyrare radio-trigger set med möjlighet att ändra blixtens inställning direkt från kamerahuset om möjligt.
 
Tusen tack!

Perfekt!

Hur är det, klarar man sig bra med bara softbox/boxar eller man bör ha något paraply eller så också?

Inta dock inget packet för det priset, har du en länk till det? Eller det är kanske ett tag sedan du köpte så de inte finns kvar?

Paraplyn är jäkligt mångsidiga så nästan bättre att skaffa sådana.. eller en softbox och ett paraply..

paketet jag pratade om kostade visst bara 790 :)

Min erfarenhet av att köpa saker från ebay (som inte är av känt märke då såklart) är att det ÄR billigt såklart, men kvaliten är densamma.. alltså för billig skit för att fungera till att använda ens på hobbynivå
 
Okej, Mjo radio triggers får det nog bli.. Dem verkar ju vara helt okey iaf.. YongNuo.

Visst finns det mycket billigt skit på ebay, men man får försöka kolla runt å så, finns en del bra saker billigt också.

Men det på cyberfoto verkar helt okey, du menar detta? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372412qpac

Dem hade även ett packet med paraply, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372412cpac
Några tankar om det?

Hur är det isåfall om man skulle vilja ha andra tillbehör? Quantuum är ju inte så stort märke här?

Tack! =)
 
Jag tycker inte att du skall köpa paraplyer. Utomhus fungerar de som "stora" segel. Dessutom så skvätter ett paraply ljuset mer än en softbox. Jag kör faktiskt nakna blixtar eller vidvinkelskivan över blixten (Canon 580) och tycker det fungerar hur bra som helst för utomhusbilderna.
 
sb600 och sb900 går att fjärrstyra med Commander Mode(man styr med inbyggda kamerablixten och får då TTL) från din kamera(såg du hade D4 och D700, funkar på båda). Så behövs inga radiotriggers. Dock kan radiotriggers vara bättre utomhus, för inte alltid commander mode funkar om det är lite avstånd mellan blixt och kamera.
 
Okej! Tänkte inte bara köra ute utan även inne.. Tycker du att paraplyer är "skräp" ändå?

@ Kecko, jajamensan! Men D4an har ingen blixt så då går inte commander mode?

Tips på andra bra radios?
 
Just ja-tänkte inte på att D4 inte har blixt. Dock kan SB900 vara commander
åt din SB600, om du sätter SB900 på kameran.
Men radiotriggers blir nog bäst.
 
Nej. Paraplyer fyller sin funktion. Fördelen med paraplyer är att de är väldigt smidiga att transportera, behändiga att förvara och väldigt lämpliga som ljusformare för gruppbilder.
Softboxen ger ett mer samlat ljus och har sina fördelar. Kompromissen är boxparaplyet. Lite av båda världarna. Sedan är det vilken typ av reflex du föredrar i modellens ögon. Ibland är det svårt att se vilken ljusformare som har använts.

Silverparaply
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/1391510.htm

Box
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/210652/1639863.htm

Naken blixt
http://www.malf.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=1135679
 
Tack alla! =) Yes, får nog bli radio triggers så man kan köra båda på avstånd... Iaf om jag kör D4an å inte D700..

Någon som har förslag på bra saker/färdiga packet med tillbehör?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.