Annons

blixtljus som dagsljus!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesslagirl

Aktiv medlem
Skulle vilja fota inomhus i ett rum utan fönster och låtsas att blixten är ett fönster.
Går det att få liknande på något sett? Vill alltså få ett mjukt ljus.
 
Skaffa ett parayply och en lös rätt kraftfull blixt. Skarvkabel eller radioutlösare och ställ ljuskällan på stativ där du vill att fönstret skall vara. Du behöver sannolikt ett hyggligt stort rum. En paraplyreflektor är en bra grej, inte så dyr och ihopfällbar. Lösa kraftfulla blixtar finns på Tradera om du inte redan har en. Var observant på högvoltsblixtar, din kameras elektronik kanske måste skyddas. Kul idé.//K
 
Jag har vid ett flertal tillfällen använt mig av en gammal dia-duk som man fäller upp och ställer där man vill att fönstret ska vara, och sedan blixten på ett stativ riktad in i duken. Funkar kanonbra!
 
Jag har vid ett flertal tillfällen använt mig av en gammal dia-duk som man fäller upp och ställer där man vill att fönstret ska vara, och sedan blixten på ett stativ riktad in i duken. Funkar kanonbra!

Jätebra tips, går också bra med stor frigolitskiva eller vit pappskiva, ( ger också en fungerande reflex i ögat ). Man kan också använda en vägg att studsa blixten i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.