Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtköp

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag har 2 alternativ som är nästan lika dyra.
Alternativ1. Canon speedlite 580exII.
Alternativ2. Canon speedlite 430ex + st-e2 sändare.
 
Hej

Vad skall du använda de till, ST-E2 övervägde jag tills jag pratat med de som kört med den, den har klart begränsad praktisk räckvidd då det är ljus som är grejen. Bla sol, taskig vinkel till blixten mm som förstör o saboterar.

så gå för 580EX, en bra blixt, har den utan II o den känns bra. Du kan ju sedan komplettera med en mindre EX som slav.

Roine
 
Hej

Glömde säga att jag har en off-shoekabel, men den är bara 7 dm eller så.

I vissa lägen är det avgörande flytta blixten.

Dock är det ännu viktigare förstå, eller försöka så gått det går, canons blixtsystem.

Om du ställer skärpan genom att trycka halvvägs, sen komponerar om o så tar bilden, tex har objektet i en kant, så mäter blixsystem där fokuspunkten nu befinner sig, dvs utanför objektet. Detta om du inte har gjort FEL med * knappen innan du komponerar om.

Roine
 
Så en off shoe kabel är ett bättre köp än sändaren för 2 papp.
Hoppas kabeln e billigare.
 
hej

den kostar ca 700 tror jag.
Men jag påstår inte det är ett bättre köp, snarare en alternitv lösning att beakta, det hänger helt på min fråga i första inlägget, vad skall du använda det till?

Det kan sluta med att inget av detta är bra, utan du kan nöja dig med manuella blixtar men med radiostyrning istället upp till batteridrivna studioblixtar ju.

Roine
 
Mest foton inomhus och en del ute har en 430ez men det e så jäkla bökigt att köra manuellt.
Vilken nytta har man av att blixten inte sitter på kameran.
 
hej

du kan styra ljuset och skuggorna på fler sätt om den är lös.
Jag kör oftast blixten monterad på kameran och upp i taket eller snett mot en vägg.

Men vid enkla porträttbilder är det snyggt ha den lite på sidan om kameran.
 
Ja, kameran ställer exponeringen genom att en förblixt går av som kameran ställer exponeringen efter. Sedan tas bilden med den andra blixten med korrekt exponering. Lite beroende på i vilket läge du fotar så ändrar blixten sin styrka, bländaren ändras eller så ändras slutartiden.
 
Finns det någon extern blixt som man kan säga till at man använder 1,6 crop som inte är en canon?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.