Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sett att en del fotografer har ett batteripack till blixten hängande i bältet var finns det mer info om dom?
Är det något att ha?
 
Vad tyker ni om Dörr af 42 samma som soligors 420z har mycket gemensamt med 430ex men mycket billigare så är det värt 1000 spänn för att få en "slav" och en som fattar att man har cropkamera.
 
Vill bara tipsa om att Photax har en (pirat) E-ttl kabel som ska fungera likadant som Canons Oc-E3, och dessutom är en meter lång. Den kostar 375 kronor så man sparar några hundralappar också...

Jag har inte den själv men tänkte köpa den nästa gång jag åker förbi.

/Jeppe
 
FotoJeppe skrev:
Vill bara tipsa om att Photax har en (pirat) E-ttl kabel som ska fungera likadant som Canons Oc-E3, och dessutom är en meter lång. Den kostar 375 kronor så man sparar några hundralappar också...

Jag har inte den själv men tänkte köpa den nästa gång jag åker förbi.

/Jeppe

Vart kan man köpa den?
 
Canons TTL-kabel är riktigt sunkig. Snålt att bara bjuda på 70 cm eller vad det är. Kände mig väldigt begränsad när jag hade en sån en gång i tiden.

Mvh.Adrian
 
Jag köpte den ovan nämnda kabeln och kapade av den för att sen förlänga den. Ett genidrag visade det sig. Jag har tagit en del riktigt bra bilder med den. Visst det är lite mäckigt, men väl värt det som ett budgetalternativ. Man får ju trots allt TTL mätning med blixten på sidan.

Om du gör det, förläng inte sladden till mer än ca 4m. Jag provade med ca 7m, och då funkade den inte tillförlitligt

hälsningar Pär
 
Vad använde du för kabel till förlängningen? Har som sagt inte köpt sladden än och vill kanske inte klippa isär den, alt. skruva bort plasten o löda, förrän jag har hittat en kabel som jag vet fungerar...

Ska testa och se sen om jag känner mig begränsad av 1 m eller om jag vill ha längre, men man är ju lite nyfiken.
 
Längden är om jag inte tar fel helt utdragen, men om man ska ha den fristående blir den avsevärt kortare.Men med 4m kabel kan man ställa den på ett stativ (det är ju ett stativfäste under den) och slippa tänka på hur den ska hållas upp.

Det var lätta att förlänga sladden. Jag rekommenderar inte att löda i kontakten. Jag skruvade upp och tittade. Min slutsats var att det skulle vara lättare och starkare om man kapade ca 20 cm från spiralens slut.
 
Det vart en 430EX med omnibunce så nu börjar väntan att den ska komme från ume till åby.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.