Annons

blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Czon

Avslutat medlemskap
har suttit o läst igenom gamla trådar om sb-600 och sb-800 men hittar inte det jag sökte..

jag har fått för mig (minns inte riktigt men tror jag läst) att man inte behöver en synkadapter om man har en sb-800 då det finns kontakt på den blixten men inte på sb-600.

stämmer detta eller jag är helt ute och cyklar?
och om det finns, är det då någon skillnad att köra genom sb-800 eller en vanlig synkadapter?

mvh Teddy

Det stämmer att SB-800 har en PC-kontakt på vänster sida av blixten, likaså Nikons egen kontakt för TTL-anslutning till externa Speedlightblixtar. Jag har ingen SB-600 men enligt vad jag kan se i manual från nätet så saknar den dessa uttag.

Jag har bara använt min SB-800 "skarpt" på detta sätt en gång. Jag såg efter detta till att direkt laga min Wein Safe-Sync och köpte en extra Hama-adapter för 85:- som backup utifall att det skulle hända igen. Tycker inte om att ha en stor "onödig" kloss på kameran som är ivägen, det var lite begränsande.

Det finns en väsentlig skillnad, det är att du får en blixt från SB-800:an. Jag funderade på om det gick att slå av blixten från (blixt)menyn så att bara AF-lampan på blixen användes, men då triggar inte PC-kontakten. Jag provade precis här hemma.

Lösningen blir sålunda att köra blixten i manuellt läge och dra ned styrkan till minimum, samt rikta den bort från motivet (eller sätta något täckande över). Det var så jag gjorde den där enda gången, kom inte på tanken att prova med att slå av blixten förrän efter sessionen.

hittade faktiskt inlägget där det stod att sb-800 har pc-kontakt och det var även det ett inlägg av dig max. kan tänka mig det du skriver att det var begränsande med en stor kloss på kameran som bara är ivägen i studion. jag har ändå redan övervägt sb-800 framför sb-600 men det är ju klart inte negativt med en pc-kontakt på blixten som backup.

tackar för svaret

mvh Teddy

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto