Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jesperf

Aktiv medlem
Halloj!
Har tittat runt lite på nätet, men inte riktigt funnit nåt svar på om det verkligen går att "inaktivera" en extern blixt som sitter på en 10D:a utan att verkligen stänga av själva blixten?

mvh Jesper

Jodå det går faktiskt. Håll slutaren intryckt och bränn på med bilder. Till slut får du nån bild utan blixt. Så finns det en del pressfotografer och naturfotografer som jobbar.

Men vad ska du annars ha funktionen till? Jag blir nyfiken.

hehe, okej. får göra så då :)

nä, jag tänkte mer att ibland när man är ute och fotar vill man ha bilder utan blixt, och det känns lite omständigt att knäppa av själva blixten bara för det.
Fast det kanske bara är så att jag är lite skadad av den här inbyggda blixtens lite lustiga effekter man får ibland

Det jag saknar med detta är att AF blir 1000 ggr bättre med blixten på, så jag undrade nästan samma sak.. när det är mörkt är blixtens AF fantastiskt bra om än man inte vill att blixten ska lösa ut.

iofs, kom på det själv.. det finns ju en custom-funktion som gör precis det här, fast det är ju inte direkt nåt snabbt grepp.
Men där kan man ju välja om man vill ha både AF-belysning och blixt, eller var för sig!

Som svar till Herr Åhman......

Blixten skickar ut en IR stråle som hjälper till att hitta fokuseringen, detta är vad jag har klurat ut iaf, så ni får rätta mig om jag har fel:)

/Chrille

Ett trick om man vill ha AF-belysning men inte blixt är att använda blöixtsändaren ST-E2 utan inkopplade blixtar, men det är ju inte billigt förstås.

Christian: Hehe, jo jag vet det, och jag tycker den är grym! Men hur kan jag använda den utan att smälla av blixten när jag ska fota?

Du kan för att inte få lika stark efekt av blixten sätta ett papper under blixten å rickta pappret uppåt, om det är innbyggda blixten alltså?
Annars så är det bara att rickta blixten åt ett annat håll, på det sättet kan du fortfarande ha en kortare slutartid samtidigt som du slipper för hårt blixtljus.....

Du kan ju ställa blixten på manuell och på 1/128-dels effekt och rikta väck blixten. Då kommer blixten inte att märkas alls knappt.

Sigma EF500DG har en "ISO-mode" där endast autofocusstödet är aktivt och blixten inte fyras av. Kameran känner inte heller av den och hamnar inte i "blixtmod" själv. (Detta fungerar även på en 300D)

Å andra sidan så hamnade min blixt i detta läge oavsett inställning:-( Den fungerade bara sporadiskt och oftas inte alls, så jag var tvungen att skicka in den efter bara tre veckor. Typiskt eftersom jag precis hade börjat få kläm på den.

--jalle

jesperf skrev:
Halloj!
Har tittat runt lite på nätet, men inte riktigt funnit nåt svar på om det verkligen går att "inaktivera" en extern blixt som sitter på en 10D:a utan att verkligen stänga av själva blixten?

mvh Jesper

Re: Re: Blixtfråga

JalleS skrev:
Sigma EF500DG har en "ISO-mode" där endast autofocusstödet är aktivt och blixten inte fyras av. Kameran känner inte heller av den och hamnar inte i "blixtmod" själv. (Detta fungerar även på en 300D)

Å andra sidan så hamnade min blixt i detta läge oavsett inställning:-( Den fungerade bara sporadiskt och oftas inte alls, så jag var tvungen att skicka in den efter bara tre veckor. Typiskt eftersom jag precis hade börjat få kläm på den.

--jalle

ehm, hur fungerar det? är det det sista läget innan den går tillbaka till helt automatiskt?
när jag testar det så låser sig slutartiden till 1/200 s.

Re: Re: Re: Blixtfråga

Jo det är sista läget innan den går tillbaka till helauto. Som sagt, jag skickade in blixten idag, så någon annan måste prova och beskriva. Jag märkte då inte att den låste sig på 1/200 sek men jag kanske missade det.

jesperf skrev:
ehm, hur fungerar det? är det det sista läget innan den går tillbaka till helt automatiskt?
när jag testar det så låser sig slutartiden till 1/200 s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar