Annons

Blixtfråga: Nissin DI622 vs Canon 430EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe107

Medlem
Hej!

Jag står i valet och kvalet i valet av en blixt, det står nu mellan dessa två. Den ena otippad, billig uppstickare mot den gamla trogna tjänstgöraren.

Vad säger ni? Är det värt mer än dubbelt så mycket (1200 mot 2500) att köpa en Canon original, som jag egentligen inte har råd med?

Eller kommer jag bli nöjd och glad med den billigare varianten? Jag tycker den verkar rätt sjyst, med tillräckliga funktioner för mig till ett tilltalande pris. En del, främst Nikonägare (bara?), verkar haft lite strul men jag har inte hört något att den inte skulle lira sjyst med Canon. Någon som kan bekräfta?

Det verkar helt enkelt vara en okej blixt till ett vettigt pris, stämmer detta?

Tacksam för snabba svar, måste ha den innan helgen!

Mvh Tobbe

PS. Rookiefråga; kan jag koppla en kabel till DI622 så den löses ut via kabeln? Detta heter säkert något häftigare på fotospråk ;)

Om du inte känner att du har råd med en 430'in så är väl valet hyffsat enkelt. Men om man nu vill kalla det original så är det ganska rekomenderat att köpa det när det kommer till blixtar.

OC-E3 om det är den du menar så lirar den ypperligt med EX blixtarna å du har givetvis full automatik.

Hur kommer du använda blixten?

PS: Värt att notera är att att Nissin mäter sina blixtar på ISO 200 istället som övriga som mäter på ISO 100 viket innebär att den är hälften så svag än det som uppges, eller ännu svagare har inte full koll på hur man räknar fram ledtal.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto