Annons

D7000 vs 5d mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får ju inte veta alla detaljer kring att AF i 5D MKII inte klarar att låsa i mörker. Jag tycker det är ett måste att AF:en klarar att låsa åtminstone med en hyfsat ljusstark normalzoom för att det ska vara användbart. Vad är det för vits med fantastiska lågljusegenskaper om AF:en inte hänger med under dessa villkor. Med mina gamla ögon så är jag numera klart beroende av AF. Klarar inte AF:en att göra sitt jobb så krävs det istället bra fokuseringshjälpmedel som stöd för MF. Nästa generation kameror verkar i en del fall få både zoom och peakingfunktioner som borde göra livet lättare för många med inte helt perfekt syn. Så den här typen av problem kommer att vara förknippat med de flesta kameror ur äldre generationer men i framtidens kamerahus kommer vi att få bättre hjälpmedel.

Förvisso är AF som "letar" i dåligt ljus ett problem. Å andra sidan skrevs det "i mörker" vilket inte är samma sak. Där letar de flesta AF-system mer eller mindre.

5DMkII uppfyller mina grundkriterier för hur AF bör fungera: Vid centerpunkt, singleshot-AF och hyfsat kontrastrikt motiv i relativt svagt ljus sätter AF skärpan perfekt om objektiv och kamera är rätt kalibrerade.
Sett till till kamerans stora filer och dess relativt låga bps blir sekvensen max 3,9 bps.

Men problemet som du tar upp, Sten-Åke är viktigt. Långt ifrån alla har perfekt syn, därtill är de flesta dslr (till skillnad från sina analoga föregångare) försedda med sämre standardsökarer vad gäller MF.

Här har vi börjat se en glädjande utveckling med andra typer av lösningar, EVF med peakingfunktion, liksom på display, inzoomad AF-assist precis som du nämner. Vissa dslr har dessutom fasdetekterande AF vid LV.

Men för att återgå till 5DMkII vs D700 så träffar bådas AF rätt vid relativt normala förhållanden. Dock är D700 lite snabbare och har lite fler inställningsmöjligheter.

Men inte fasiken hjälper det trådstartarens förfrågan om 5DMkII vs D7000 om vilken av dem han ska välja.
Jag lämnar mitt råd här utifrån de preferenser trådstartaren nämnt: Välj 5DMkII ! Jag grundar rådet på flerårig användning av denna kamera. Och som de flesta som läst min övriga inlägg på andra trådar vid det här laget bör ha insett så är jag inget märkesfreak.

//Lennart
 
Men inte fasiken hjälper [allt snack om D700 vs 5D] trådstartarens förfrågan om 5DMkII vs D7000 om vilken av dem han ska välja.
Jag lämnar mitt råd här utifrån de preferenser trådstartaren nämnt: Välj 5DMkII !

Med risk för att bli tjatig - jag instämmer. 5D MkII verkar bättre än D7000 för det trådskaparen sagt om sina preferenser.
Och då har jag ändå en D7000 och gillar den.
 
................................5DMkII uppfyller mina grundkriterier för hur AF bör fungera: Vid centerpunkt, singleshot-AF och hyfsat kontrastrikt motiv i relativt svagt ljus sätter AF skärpan perfekt om objektiv och kamera är rätt kalibrerade.
Sett till till kamerans stora filer och dess relativt låga bps blir sekvensen max 3,9 bps.

Men problemet som du tar upp, Sten-Åke är viktigt. Långt ifrån alla har perfekt syn, därtill är de flesta dslr (till skillnad från sina analoga föregångare) försedda med sämre standardsökarer vad gäller MF.........................

//Lennart

Det är dessutom verkligen stor skillnad på en del kameror om man aktiverat enbart centralpunkten vid fokusering med AF i mörker. Det går ofta mycket bättre med bara centralpunkten aktiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.