Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjeaxelsson

Ny medlem
När man tar en bild på, exempelvis en person på en fest, gör blixten att personen blir blek och bakgrunden svart. Finns det några enkla åtgärder för att "mjuka" upp bilden? Vilken betydelse har det om jag har blixtsynk inställd på 1:a eller 2:a ridån?

Försök få med så mycket befintligt ljus du kan.

Om du har blixten på första eller andra ridån spelar ingen större roll i det fallet, iaf inte på vanliga festbilder. Om den är på första ridån så går blixten av när slutaren öppnas, på andra när den stängs.

Kan instämma med föregående talare och tillägger att blixtfotografering lämpligast görs i helmauellt läge så att både bländare och slutartid kan styras av fotografen. Blixten doserar sedan ut läplig mängd ljus så att huvudmotivet blir rätt exponerat. Prova gärna hur det fungerar med olika slutartider vid blixtfotografering.

Minolta har ett ADI-läge på blixten just för att få jämna exponeringar där både personer i förgrunden och bakgrunden blir bra; det kräver dock att objektivet har avståndsberäkning i sig ("D"-objektiv). Andra tillverkare kanske har liknande.

Vet inte om en "omnibounce" skulle hjälpa, men det borde hjälpa lite!

Det andra alternativet är som sagt extern blixt, helst en som du kan rikta uppåt och "studsa" blixten mot taket!

/Jocce

Jag är nybörjare på blixtfotografering; men har fått väldigt bra resultat om jag riktar blixten bakåt och 45 grader uppåt.

Kameran ställs in manuellt och blixten mäter ljuset automatiskt. Eftersom jag riktar bort blixten så mycket öppnar jag bländaren två steg mer än skalan på blixten anger.

Det blir mycket mjukt och fint ljus utan skarpa skuggor:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=7353921

Tilläggas kan att det inte är en extern blixt utan en som monteras på blixtskon i vanlig ordning.

/Micha

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto