Jag har en 540ez till min eos5a och den är suverän.
Om du ställer in på blixten för att underexponera t.ex 1,5 steg så kommer kamerans exponerings-inställning (tid/bländare) INTE påverkas av detta. Bilden kommer att bli underexponerad med andra ord. (så är fallet med eos5 iallafall och jag är ganska säker på att 1an gör likadant)
Blixten har ju en egen blixt-exponeringskompensation, och det är den jag pratar om, den du har i kameran kommer förmodligen inte användas överhuvudtaget. Jag har inte testat vad som händer om man ställer kamerans blixt-exp.kompensation på t.ex +2steg och blixtens egen kompensation på -2steg. Men de följer inte varandra iallafall så jag vet inte vilken som styr av dem om man använder båda på en gång med olika värden. Möjligt att det fungerar annorlunda på 1an eftersom den inte har någon inbyggd blixt.
Den metod jag använder när jag vill få med så mycket befintligt ljus som möjligt vid mörka tillfällen är följande:
Kameran inställd på bländarautomatik, och tiden inställt på ca 1/30sek beroende på vilket objektiv jag har.
Säg att objektivets största bländare är f3,5, vilket förmodligen inte räcker till vid 1/30sek. f3,5 kommer blinka i displayen eftersom det är för mörk för den bländaren och det finns ju ingen större. Men då vet du att du får med så mycket befintigt ljus det går med den tiden, och att blixten kommer göra ett utmärkt jobb med att fylla upp med det ljus som behövs för huvudmotivet. Oavsett om du använder A-TTL eller vanlig TTL.
A-TTL används föresten bara i P-läget och i motivprogrammen när blixten är riktiad rakt fram. Men då väljer kameran t.ex bländare 22 mitt i natten, vilket jag för mitt liv inte kan begripa vad det ska vara bra för.
Vet faktiskt inte vad A-TTL i praktiken är bra för, den metoden jag nyss berättade eller helt manuellt funkar mycket bättre.
Enkelt svar på din fråga. NEJ! slutartiden blir inte längre, JA bilden blir underexponerad.
Sen om kamerans blixtexponeringskompensation eller blixtens egen ställs om gör nog ingen skillnad. Rätta mig om jag har fel. Mvh Micke