Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering - Hur tänker man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Har nyligen köpt mig en Sigma EF-500 DG Super till min EOS300D och tycker att det är väldigt kul att plötsligt kunna plåta bra bilder i lite mörkare miljöer, samt att använda som upplättningsblixt utomhus etc.

Några saker som jag dock undrar över är:

1. Hur tänker ni "professionella" fotografer när ni plåtar med blixt? Kör ni manuellt läge på blixten och räknar ut blixtstyrkan med ledtal/avstånd = bländare? Eller låter ni ETTL göra hela jobbet(Auto-läge)?

2. Kör ni alltid blixten vinklad uppåt för att få ett "mjukare" ljus(Förutsatt att det finns vitt tak att reflektera mot), eller kör ni mestadels med blixten vinklad helt framåt?

3. Vilket läge kör ni på kameran? P, Tv, Av eller M ? Varför? Om ni använder M, vad har ni då för värden? Jag brukar utgå från(ca) slutartid 4 och bländare 7 så att blixten "fryser" bilden men att det ändå blir en hel del naturligt ljus i bilden. Är detta på tok fel? Förstår att detta är helt beroende på sammanhang.. men nån kanske har en bra tumregel?

Om huvudmotivet blir skarpt så brukar ofta bakgrunden bli mörk, om bakgrunden blir bra så brukar det ofta bli rörelseoskärpa på huvudmotivet etc. Några tips?

Bra artikel.

Som komplement skulle jag (som dock ej är professionell) svara:

1. Väldigt sällan helt manuellt med ledtal och sådant. Det händer endast i mycket speciella situationer som tex där jag har ett motov i utkanten av bilden som jag vill belysa/lätta upp med en "snedriktad" blixt. Annars kör jag typiskt E-TTL eller TTL. Däremot använder jag ofta funktionen "blixt-exponeringskompensation" antingen via kameran (har en 10D) eller direkt på blixten.

2. Det beror på. Finns vitt tak och avståndet inte är för långt så brukar jag vinklar upp (eller ibland studsa mot en vit vägg). Om man t ex bara kör en lite blixt för att få lite blänk i ögonen eller lätta upp sidljus eller motljus en aning så kör jag rakt på.

3. Jag kör sällan P och också sällan Tv. Oftast är det Av för att ha lite kontroll på skärpedjupet men. Det gäller speciellt när jag kör utomhus med upplättning. När det är mer "rena blixtbilder" kör jag nästan alltid manuellt och utgår från en lämplig bländare och tar sedan en tid som blir en kompromiss mellan att få bra med befintligt ljus och att undvika rörelseoskärpa (om det är ett motiv med rörelse och jag inte vill ha den effekten). Kör du t.ex 200mm och det är nsäten tilräckligt med ljus för att exponera utan blixt och du får tider på säg 1/60 kommer kanske det naturliga ljusets andel av den totala belysningen vara så stor att ev skaknings eller rörelseoskärpa slår igenom blixtljuset. Är det däremot kolmörkt så kan du ju i princip göra vad du vill med kameran vid blixtfotografering utan att fö rörelse/skak-oskärpa. Av den anledningen kan det bara bra undvika för långa tider vid blixtfotografering i rel bra befintilgt ljus.

Ola_H skrev:
När det är mer "rena blixtbilder" kör jag nästan alltid manuellt och utgår från en lämplig bländare och tar sedan en tid som blir en kompromiss mellan att få bra med befintligt ljus och att undvika rörelseoskärpa (om det är ett motiv med rörelse och jag inte vill ha den effekten).

Ok.. Tack för svaret.. Finns det någon bra tumregel man kan följa för att veta vad som är "lämplig bländare", eller gör man detta på känn? Man kan ju räkna ledtal/avstånd = bländare.. men hur vet man vad ledtalet är om jag zoomar 48mm med iso 400 etc.. ? :O)

Har man blixten på kameran så brukar det vara för att det ska gå snabbt och vara lättrörligt = knappast nån tid att räkna = Låt blixten göra det.

När det finns tid att räkna så finns det förmodligen oxå tid att ställa blixten/blixtarna på lite mer smickrande ställen än rakt uppe på kameran.

Ablo skrev:
Ok.. Tack för svaret.. Finns det någon bra tumregel man kan följa för att veta vad som är "lämplig bländare", eller gör man detta på känn? Man kan ju räkna ledtal/avstånd = bländare.. men hur vet man vad ledtalet är om jag zoomar 48mm med iso 400 etc.. ? :O)

Lär dig hantera automatiken på blixten. ETTL fungerar bra om man vet vad man gör. Finns ingen anledning att fippla med manuella inställningar på blixten förutom i vissa mycket speciella situationer. Lär dig använda blixtexponeringskompensationen ihop med automatiken så blir det bra.

Lämplig bländare på kameran är ju beroende av vilket skärpedjup du vill ha, samt hur mycket av det befintliga ljuset du vill ha med i bilden. Det sista är ju naturligtvis även kopplat till slutartiden. Du kör ju digitalt, det är bara och fota på och testa dig fram så kommer du märka vilka skillnader alla inställningar ger.

Ablo skrev:
men hur vet man vad ledtalet är om jag zoomar 48mm med iso 400 etc.. ? :O)

En ovanligt intelligent fråga, tycker jag. Alla försäljare och de flesta tillverkare pratar om ETT ledtal för en blixt. Om man lusläser manualen till blixten brukar man hitta en tabell där ledtal för olika brännvidder och ISOtal står.

Sedan kan man ju också komma ihåg att samma brännvidd betyder olika bildvinkel beroende på hur stor sensor kameran har. Den detaljen verkar åtminstone inte Nikon ha tänkt på i manualen till SB-800. Gör Canon och Sigma det?

(Jo, jag vet att min D70 rapporterar sensorstorlek till SB-800, men dess inverkan på ledtal nämns inte i blixtmanualen)

Tack för alla svar!

Har en fråga till...
Har provat att söka upp bilder här på FS som är tagna med EF-500 DG Super etc.. desvärre så saknar ju dom flesta exif information.

Är det någon som vet en bra sida förutom FS där man kan titta på blixtbilder(exempel) samt exif info om dessa så att man kan få lite ideer..

Kan ju vara nyttigt att se vad andra använder för värden.

/Johan

Ablo skrev:

Eftersom blixten även då man kör kameran manuellt går på TTL (förutsatt att man inte ställt in manuell blixt också) så behöver man i allmänhet inte tänka så mycket på blixtljuset- I min blixt så står det till och med i blixtens fönster inom vilka avståndsintervall som blixten klarar av att leverera korrekt belysning vid aktuella bländar, ISO och brännviddsinställningar (ev cropfactor är dock en inräknad just med min blixt och kamera, men jag tror normalt inte det är avgörande utan snarare räcker).

Så, när jag skrev "lämplig bländare" menade jag mer utifrån andra aspekter som t ex skärpedjup och liknande. Dock är motivet långt bort och man vill ladda på bländare 22 eller nå't så är det såklart värt att börja fundera på om blixten kommer räcka till. Håller man sig till bländare upp till säg 8, är inom några meters håll och har en hyfsat fel blixt så klarar i regel automatiken resten. Ett bra trick är ocså att (som vanligt) ta några testbilder och helt enkelt kolla ipå bilden på LCD:n eller på histogrammet och få feedback.

BengtJohnsson skrev:
En ovanligt intelligent fråga, tycker jag. Alla försäljare och de flesta tillverkare pratar om ETT ledtal för en blixt. Om man lusläser manualen till blixten brukar man hitta en tabell där ledtal för olika brännvidder och ISOtal står.

Sedan kan man ju också komma ihåg att samma brännvidd betyder olika bildvinkel beroende på hur stor sensor kameran har. Den detaljen verkar åtminstone inte Nikon ha tänkt på i manualen till SB-800. Gör Canon och Sigma det?

(Jo, jag vet att min D70 rapporterar sensorstorlek till SB-800, men dess inverkan på ledtal nämns inte i blixtmanualen)
Måste fundera ett tag...
Blixtens ledtal mäts vid en viss brännvidd.
Nikon 35mm?, Canon 50mm?
Alltså - hur mycket lyser blixten max över en viss yta? = max ledtal.

Blixten kan ha en zoomfunktion som koncenterar ljuset och justerar den zoomen till optiken.

Objektivets brännvidd och sensorstorlek är helt ointressant för blixten levererar inte mer eller mindre ljus pga av objektivet. Objektivet/sensorn påverkar vilket utsnitt man får med oavsett om det är upplyst av blixten eller inte.

Alltså det som påverkar bör vara: bländare, ISO och ljusstyrka.

Erik Schalin skrev:
Måste fundera ett tag...
Blixtens ledtal mäts vid en viss brännvidd.
Nikon 35mm?, Canon 50mm?
Alltså - hur mycket lyser blixten max över en viss yta? = max ledtal.
Ledtalet är ett mått på den ljusintensitet som en ljuskälla har.
Blixten kan ha en zoomfunktion som koncenterar ljuset och justerar den zoomen till optiken.
Just det. Om vi koncentrerar ljuset blir ljusintensiteten högre, men i ett mindre område.
Objektivets brännvidd och sensorstorlek är helt ointressant för blixten levererar inte mer eller mindre ljus pga av objektivet. Objektivet/sensorn påverkar vilket utsnitt man får med oavsett om det är upplyst av blixten eller inte.
Men om blixten känner till objektivets bildvinkel så kan blixten koncentrera sitt ljus på ett lagom stort område. Bildvinkeln beror av brännvidd och sensorstorlek.
Alltså det som påverkar bör vara: bländare, ISO och ljusstyrka.

Och bildvinkel.

Erik Schalin skrev:
På blixten...

Exakt. Vi är helt överens. När jag läser ditt inlägg igen håller jag med om varje ord, utom att "Blixtens ledtal mäts vid en viss brännvidd".

Min ursprungliga tanke var att när man ändrar blixtens zoomhuvud så ändrar man även dess ledtal, men det kanske jag sluddrade bort i en sjaskig formulering...

BengtJohnsson skrev:
Vi är helt överens.

...utom att "Blixtens ledtal mäts vid en viss brännvidd".
Bra :)

Det är tyvärr sant att Nikon & Canon (övriga vet jag inte) inte mäter ledtalet vid samma utlysningsvinkel från kameran sett.
Lurigt va!

Men de har kanske bättrat sig under åren?

Hur menar ni här. Canons 430/580 EX anpassar blixtens utlysningsvinkel efter kamerans sensorstorlek. Det är väl det som är det viktiga. Är det att ledtalet räknas efter det som blixtens zoomhuvud säger, som ni är ute efter?

Ja, just det. En smart blixt "zoomar sig" likadant på en fullformatskamera med 80mm objektiv som på en 1.6x crop-kamera med 50mm objektiv.

BengtJohnsson skrev:
Ja, just det. En smart blixt "zoomar sig" likadant på en fullformatskamera med 80mm objektiv som på en 1.6x crop-kamera med 50mm objektiv.

Ja, men det fixar väl dom flesta nya modeller av blixtar? Eller har jag missat nåt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar