Annons

Blixtfotografering - Hjälp, vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcand

Ny medlem
Hej

Nu ger jag upp, jag måste ha hjälp och vänder mig därför till er. Problemet jag har är att nästan alla bilder jag tar med blixt blir suddiga och jag vet inte vad jag gör för fel. Detta inlägg kan verka långt och besvärligt men det är långt för att jag vill förklara problematiken ingående. Hoppas ändå på tips och hjälp för att komma till rätta med detta...

Till att börja med så listar jag min utrustning:
Canon 30D
Sigma 17-70 2.8-4.5 (utan HSM)
Canon 580EX

Om vi börjar med det enklaste fallet:

Canon 30D i helautomatiskt läge (auto ISO) med inbyggd blixt
Inomhus får jag oftast 1/60 i slutartid och bländaren ligger mellan 2.8 och 5.6. Detta är oberoende av min brännvidd och näst intill också oberoende av ljusmängd. Helmörka rum där blixten måste tändas för att kameran ska kunna fokusera ger samma som rum med tända lampor. För att kameran ska visa en snabbare slutartid måste jag i princip göra en ljusmätning mot ett fönster. Fotar jag stillastående objekt funkar detta ganska bra om brännvidden är liten så att jag inte får skakningsoskärpa. Jag har fått lära mig att slutar tiden helst ska vara 1 / (2 x brännvidden) för att undvika skakningsoskärpa. Därför tycker jag att det är konstigt att kameran alltid använder sig av 1/60, även om jag här brännvidd 70mm! Ska det vara så? Någon med samma utrustning som kan jämföra?

Använder jag samma inställning och fotar objekt som rör sig, tex brudpar som kommer och går sakta i altargången, så blir bilden mycket suddig! Jag tycker att så här pass dyr utrustning borde kunna prestera minst lika bra bilder som en pocketkamera för ett par tusen där man kör titta och tryck varianten, eller är det för mycket begärt? Visst pocketkamerans bilder har ju starkt blixtljus men dom är ju faktiskt skarpa!

Canon 30D i helautomatiskt läge (P) (ISO100-400) med inbyggd blixt
Dessa inställningar ger samma resultat som ovan! Oavsett ISO inställning så ligger slutartiden på 1/60 och alla bilder på rörliga objekt (läs brudpar) blir suddiga.

Canon 30D i bländarprioritet (Av) f6.3-8.0 (ISO100-400) med inbyggd blixt
Som väntat leder detta till en mycket lång slutartid vilket innebär att man inte kan fota rörliga objekt på detta sätt

Canon 30D i slutarprioritet (Tv) 1/(2xbrännvidd)-1/(max blixt synktid) (ISO100-400) med inbyggd blixt
Detta resultera oftast i f2.8 och jag får oskarpa bilder på grund av att man har för kort skärpedjup och jag antar att objekten som rör sig hinner förflytta sig från skärpeplanet.

Canon 30D i helmanuellt läge (M) 1/(max blixt synktid) f6.3-f8.0 (ISO100-400) med inbyggd blixt
Som jag resonerar borde man för att undvika skakningsoskärpa och rörelseoskärpa ha en så snabb slutartid som möjligt. För att få ett skärpedjup som är acceptabelt kan inte bländaren ligga på allt för låga värden. Denna kombination leder själklart till en kraftig underexponering och det enda alternativet man har kvar för att få in nog med ljus i kameran är att se till att blixten är nog kraftig. I helmanuellt läge har jag möjligheten att styra det inbyggda blixtens styrka men bara med max 2 steg. Detta funkar hyfsat men är självklart problematiskt då objekten kommer närmare och den manuellt ställda blixten blir för stark.

Canon 30D i helautomatiskt läge (auto ISO) med extern blixt
Samma problem här. 1/60 i slutartid och ofta suddiga bilder.

Canon 30D i helautomatiskt läge (P) (ISO100-400) med extern blixt
Samma problem här. 1/60 i slutartid och ofta suddiga bilder.

Canon 30D i helmanuellt läge (M) 1/(max blixt synktid) f6.3-f8.0 (ISO100-400) med extern blixt
Samma trick som nämndes ovan men med extern blixt kan jag kräma på mera och fota på längre avstånd. Dock är problemet med för kraftig blixt när objektet närmar sig ännu påtagligare.


Kan jag ha jag fel på min kamera eller är det bara handhavande?
Borde man inte kunna förvänta sig bättre kvalite i AUTO läge med så pass dyr utrustning - pocket kameror är ju bättre!?
Vad kan jag göra annorlunda för att få skarpa bilder när jag fotar rörliga objekt i dåligt ljus?
Helst vill jag ju köra automatläge så att blixtstyrkan ändras men jag vill ju samtidigt att bländare och slutartid ska vara så pass bra att man får skärpa.

Jag känner mig vilse och vet inte riktigt hur man kommer runt detta. Mottager tacksamt alla tips jag kan få för jag är less att komma hem från bröllop med oskarpa bilder...
 
Hej!

Det är absolut inget fel på din utrustning, och ja, den är fullt kapabel att ta bra bilder även med blixt. Den inbyggda blixten är lite begränsad i styrka så du får se upp med för korta slutartider och för liten bländare. 1/60 sekund som du får när du använder P eller A-läget är normalt. Vill du ha kortare tider får du gå till M eller S. På S kan du få synctiden som kortast, vet inte hur det är på 30D men på Nikon D300 är det 1/320. På M kan du få hur korta tider du vill, frågan är bara om blixten hänger med. Du har förmodligen inte snabbsync (FP) på den inbyggda blixten, men på den riktiga bör du ha det. Du kommer att märka att du får bättre resultat om du kör blixten i TTL i stället för manuell. Canon har väl TTL eller motsvarande? Du bör förutom Manuell och TTL även ha ett autoläge på blixten. Skilnaderna är som följer: Manuell, som ordet antyder låter dig ställa alla värden själv. På Auto beräknas blixtstyrkan utefter slutartid, bländare, mätt ljusnivå och avstånd. På TTL avfyras blixten en gång innan slutaren öppnar för att mäta ljusnivån, sedan justeras den automatiskt och avfyras på riktigt. Det hela går så fort att du inte märker det. TTL ger dig bäst resultat för "point and click". TTL kan användas även med kameran i M-läge, åtminstone på Nikon.

Kollade just specen för 30D och du har både E-TTL, FP och autoläge på blixten.
 
Förutsätter att Din kamera är felfri, då gäller....

Blixt - 1/60 - F3,5 exponeringen blir lika som 1/2000 - F3,5.

Det betyder att blixten bestämmer exponeringen fram till en viss gräns. Om hålet i kameran minskas räcker ljuset inte för exponering vid exempelvis F11 och mindre. Använder Du då en lång slutartid blir exponeringstiden längre, ljusinsläppet blir kanske tillräckligt, men risken ökar för oskärpa genom skakning.

I Ditt fall med 1/60 och F2,8 SKALL bilden bli skarp vid blixt, i stort sett hur Du än bär Dig åt, men skärpedjupet är litet. Fel på autofokusinställningen? eller på den manuella avståndsinställningen

per
 
Puttar väl in ytterligare några kanske självklara ideer/förslag ...

1/250s synktid som din kamera har borde väl för bröllopsmotivtypen räcka rätt långt, blixten hjälper ju också med sitt extremt korta ljussken till att frysa bilden. Med motiv som rör sig så gäller det ju att även ställa in sin motivföljande autofokus på rätt sätt, att samtidigt zooma som kameran följer motivet fungerar tydligen bra på en del kameror men inte på andra. I alla fall Nikon har inte AF hjälpljuset aktiverat vid motivföljning så det kanske vid dåligt ljus behövs att man sätter fokuspunkten på något lättinställt alternativt förfokuserar och inväntar rätt tillfälle.

Det gäller ju också att även i stressade situationer ha sinnesnärvaro att för att undvika skakskärpa alltid försöka smeka av avtrycket.

Vid bländare 2.8 är det inte många centimeters skärpedjup så det gället att göra allt rätt, ännu mer rätt om motivet rör sig. Vita klänningar och svarta kostymer är säkert inte den optimala detaljen att sätta fokuspunkten på, så det gäller nog att sikta på exempelvis ansikten.

Att använda endast en fokuspunkt hjälper ju till att få skärpan där man vill. Var försiktig med att komponera om vid användade av F:2.8 det är lätt att man missar skärpan om man vinklar/flyttar kameran.

/Erik
 
Tack för svaren! Det kanske finns hopp :)

hampusm
- 1/60 sekund som du får när du använder P eller A-läget är normalt. Vill du ha kortare tider får du gå till M eller S. På S kan du få synctiden som kortast, vet inte hur det är på 30D men på Nikon D300 är det 1/320. På M kan du få hur korta tider du vill, frågan är bara om blixten hänger med.

Min synktid är 1/250. Detta är det minsta jag kan ställa i S läge och faktiskt också det minsta jag kan ställa i M läge. (antar att kameran är programmerad att förhindra problem där blixten inte hänger med)

Du har förmodligen inte snabbsync (FP) på den inbyggda blixten, men på den riktiga bör du ha det.
Det verkar som att jag har detta och gränsen för slutartiden är nu kamerans snabbaste tid (1/8000). Menar du att jag med detta läge kan köra snabbare slutartid och på det viset minska risken för oskärpa?

Du kommer att märka att du får bättre resultat om du kör blixten i TTL i stället för manuell. Canon har väl TTL eller motsvarande?
Jag testade detta och om jag kör i manuellt läge (E-TTL) så ändras blixstyrkan allt eftersom jag ändrar slutare och bländare. Precis som jag förväntar mig. Om jag ställer bländare för att få långt skärpedjup och slutare för att inte för skakningsoskärpa så säger kameran att min bild kommer att bli kraftigt underexponerad. Men när jag väl fotar så anpassas blixtens styrka för att fixa en "hyffsat" korrekt exponering. Man kan faktiskt kräma på lite mer på blixten utan att överexponera.

Du bör förutom Manuell och TTL även ha ett autoläge på blixten. Skilnaderna är som följer: Manuell, som ordet antyder låter dig ställa alla värden själv. På Auto beräknas blixtstyrkan utefter slutartid, bländare, mätt ljusnivå och avstånd. På TTL avfyras blixten en gång innan slutaren öppnar för att mäta ljusnivån, sedan justeras den automatiskt och avfyras på riktigt. Det hela går så fort att du inte märker det. TTL ger dig bäst resultat för "point and click". TTL kan användas även med kameran i M-läge, åtminstone på Nikon.
När jag skrev helautomatik ang. den externa blixten menade jag E-TTL(2). De lägen jag har på min 580EX är E-TTL, Manuell och Multi. Det du beskriver som Auto har jag inte hittat i alla fall. Det kanske är jag som är dålig på att leta :) Om det nu inte finns är detta något som man egentligen använder. Borde inte E-TTL vara ett bättre sätt för kameran att fixa en korrekt exponering?

Kollade just specen för 30D och du har både E-TTL, FP och autoläge på blixten.
Menar du inbyggda blixten eller den externa? Som jag har fattat det så har min kameras inbyggda blixt följande specs:
• Auto pop-up E-TTL II auto flash
• FOV coverage up to 17 mm (27 mm equiv.)
• Guide number approx 13
• Flash compensation +/-2.0 EV in 0.3 or 0.5 EV increments
• X-Sync: 1/250 sec

och min externa blixt
• E-TTL II auto flash
• FP: (camera max shutter speed) sec

Jag har inte hittat något om autoläge (ej E-TTL) på någon av mina blixtar. Om nu någon av dom ändå har det, hur väljer jag att använda detta istället för E-TTL?

digitell
Blixt - 1/60 - F3,5 exponeringen blir lika som 1/2000 - F3,5.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Jag vet att blixtljuset endast tänds för ett mycket kort ögonblick men om kameran är inställd på 1/60 är väl slutaren öppen så länge vilket kan leda till skakningsoskärpa, eller?

Det betyder att blixten bestämmer exponeringen fram till en viss gräns. Om hålet i kameran minskas räcker ljuset inte för exponering vid exempelvis F11 och mindre. Använder Du då en lång slutartid blir exponeringstiden längre, ljusinsläppet blir kanske tillräckligt, men risken ökar för oskärpa genom skakning.
Med för liten bländare och för kort slutare så antar jag att det finns fall där blixten inte är tillräckligt stark för att fixa nog mycket ljus. I mitt fall har jag inte kört några extrema bländare (typ f8.0) och 1/(2xbrännvidd) i slutare. Detta tycker jag en så pass kraftig blixt som jag har borde klara av bara objektet inte befinner sig allt för långt borta. Håller ni med?

I Ditt fall med 1/60 och F2,8 SKALL bilden bli skarp vid blixt, i stort sett hur Du än bär Dig åt, men skärpedjupet är litet. Fel på autofokusinställningen? eller på den manuella avståndsinställningen
Visst borde den det! När jag har fotat i P läge med kameran och E-TTL läge på den externa blixten så har jag förväntat mig att kameran ska fixa en "bra" bild. Detta har den tyvärr inte gjort. Jag börjar faktiskt luta mer åt att det kan vara autofokusen som ställer till det för mig.

petfish
1/250s synktid som din kamera har borde väl för bröllopsmotivtypen räcka rätt långt, blixten hjälper ju också med sitt extremt korta ljussken till att frysa bilden. Med motiv som rör sig så gäller det ju att även ställa in sin motivföljande autofokus på rätt sätt, att samtidigt zooma som kameran följer motivet fungerar tydligen bra på en del kameror men inte på andra. I alla fall Nikon har inte AF hjälpljuset aktiverat vid motivföljning så det kanske vid dåligt ljus behövs att man sätter fokuspunkten på något lättinställt alternativt förfokuserar och inväntar rätt tillfälle.
Jag ska ta och kolla upp hur min kamera agerar i detta fall. Tyvärr har jag inte HSM på detta objektiv och detta gör att om jag använder autofokus servo (där kameran konstant ska fixa autofokus) så hamnar jag i ett läge där jag inte inte kan knäppa bilder alls för att kameran inte har kunna fokusera. PGA detta har jag tvingats att använda vanlig One shot autofokus.

Vid bländare 2.8 är det inte många centimeters skärpedjup så det gället att göra allt rätt, ännu mer rätt om motivet rör sig. Vita klänningar och svarta kostymer är säkert inte den optimala detaljen att sätta fokuspunkten på, så det gäller nog att sikta på exempelvis ansikten.
Det är just pga detta jag vill se till att blixten avfyras med den styrka som behövs för att få en korrekt exponering baserat på manuella kamera inställningar. Det har varit helt omöjligt för mig att få skärpan på rätt ställe med One shot autofokus, rörliga objekt och f2.8.

Att använda endast en fokuspunkt hjälper ju till att få skärpan där man vill. Var försiktig med att komponera om vid användade av F:2.8 det är lätt att man missar skärpan om man vinklar/flyttar kameran.
Japp det gör jag redan. Ska tänka på tipset, dock försöker jag som sagt undvika sån "krävande" bländare.
 
Jag sitter vid skrivbordet och riktar kameran (D40) mot anslagstavlan på väggen.

M - ISO 200 - 1/30 - F 4,5 AF Fäller upp blixt. Tar. Bilden OK.

M - ISO 200 - 1/1000 F 4,5 AF Fäller upp blixt - Observera att tiden nu automatiskt ändrar sig till 1/500 = kortaste blixtexponeringstid. Bilden OK och helt lik den föregående.

Ovanstående togs med enbart blixt, och bilderna är skarpa. Tände skrivbordslampan och provade med alternativ 1 och rörde kameran. Suddigt resultat. (1/30)

Detta innebär, att blixtfoto i kombination med lång exponeringstid bör tas med kameran på stativ. Och det är just så Du skall ta om Du vill föreviga ett vackert ansikte mot en tjusig kvällshimmel.

Prova.

per
 
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto