Advertisement

Annons

Blixtfoto med 350D i P läge

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Hej

Jag fotograferade på ett barndop idag med extern blixt (430EX) och 17-404L

Jag tvingades att kompensera upp exponeringen för att i normalläget blev dom ganska kraftigt underexponerade. Denna effekt har jag inte råkat ut för tidigare.

Jag hade allt i "default" läget på P med iso 200 inställt. Blixten var riktat rakt fram med bouncer. Avståndet kanske var ca 5 meter.

Normalt tycker jag att automatiken brukar fungera väldigt vra så frågan är varför denna undér exponering? Lurade den vita dopklänningen ljusmätningen (evaluerande mätning)

Eller har jag gjort någon dum inställning?

Nästa fräga. I RAW fot. Är det bättre att underexponera bilderna lite i gämförelse med överexponering? Eller skall man göra tvärtom. (givetvis förstår jag att perfäkt är det bästa... ;-) )
 
Mafor skrev:
Hej

Jag fotograferade på ett barndop idag med extern blixt (430EX) och 17-404L

Jag tvingades att kompensera upp exponeringen för att i normalläget blev dom ganska kraftigt underexponerade. Denna effekt har jag inte råkat ut för tidigare.

Jag hade allt i "default" läget på P med iso 200 inställt. Blixten var riktat rakt fram med bouncer. Avståndet kanske var ca 5 meter.

Normalt tycker jag att automatiken brukar fungera väldigt vra så frågan är varför denna undér exponering? Lurade den vita dopklänningen ljusmätningen (evaluerande mätning)

Eller har jag gjort någon dum inställning?

Nästa fräga. I RAW fot. Är det bättre att underexponera bilderna lite i gämförelse med överexponering? Eller skall man göra tvärtom. (givetvis förstår jag att perfäkt är det bästa... ;-) )


Blixtexponeringen beror på bländare och ISO. Vilken bländare hade du. Räckte inte blixtens styrka till?

Det bästa ur teknisk synpunkt är att exponera så rikligt som möjligt, men hålla viktiga detaljer outfrätta. Exponeringen kan sedan dras ned i konverteringen. På detta sätt minimerar man bruset.


/Thomas
 
Blänk eller vitt

Ljusblänk eller vita ytor lurar alltid kamerans automatik. Förmodligen är det något sådant som spökar. Om du lägger upp bilden här i tråden så får du nog svar.
 
430EX ledtal är 43 vid 105 mm objektiv och 100 ASA. Vid 200 ASA blir ledtalet 60. Det betyder maximalt fotoavstånd vid 105 mm objektiv och utan bouncer vid 200 ASA och bländare 4 är 60/4=15m.

Nu använder du ett vidvinkelobjektiv och då ställer blixten in sig för att sprida ljuset mera vilket betyder avsevärt lägre ledtal. Sedan skriver du att du har bouncer på blixten vilket sprider ljuset ännu mer och reducerar ledtalet ytterligare. Jag kan tänka mig att 5m kan vara tveksamt med bouncer monterad. Jag skulle rekomendera dig att jämföra skillnaden med och utan bouncer.

Sedan är det helt klart att om exponeringen gjordes på den vita dopklänningen så blir bilden underexponerad. Kameran vet ju inte att klänningen är vit. Den tror att alla motiv grå (motovet reflekterar 18% av inkommande ljus).

Roine W
 
Attans....

Då var det den vita dopklänningen som lurade kameran.

Hur brukar ni göra i liknande fall.

Tittar ni på histogramet och avgör hur mycket som skall kompenseras.

Eller hur skall jag tänka för att få rätt exponering i liknande fall?

?I morgon kan jag ladda upp en exempel bild.

En sista fråga.

Bilderna togs i RAW/jpg. Hur gör jag efterarbetet på bästa sätt för att rädda vad som räddas kan. Dvs vad gör jag i C1 eller Photo Profesional och vad skall jag göra i Photoshop
 
Jag har inte riktigt vågat ta steget ut att släppa helt på automatiken.

Hur skulle jag ha hanterat detta helt manuellt. Dvs hur skall jag veta vilken tid jag skall använda om jag använder bländare 4???

Ja jag vet....detta tyder på pinsam okunskap från min sida men vad gör man...alla är barn i början... :)
 
...kan man se på histogramet hur mycket underexponerad den är, dvs hur mycket som skall kompenseras upp?
 
Mafor skrev:
Jag har inte riktigt vågat ta steget ut att släppa helt på automatiken.
Det gör du inte när du kör M heller, det du gör är att låta blixten stå för automatiken.

Lite på samma sätt som du i Av-läget väljer bländare och låter kameran välja slutartid så kommer du i M-läget att ha möjlighet att välja tid och bländare och låta blixten välja blixteffekt.

Långt ifrån att "släppa automatiken" och fungerar bättre så länge du inte ber blixten göra mer än den klarar av.
 
Mafor skrev:
Jag har inte riktigt vågat ta steget ut att släppa helt på automatiken.

Hur skulle jag ha hanterat detta helt manuellt. Dvs hur skall jag veta vilken tid jag skall använda om jag använder bländare 4???

Tja, vem vet egentligen? Du skulle kunna utgå från hur länge du kan hålla kameran stilla, och för de allra flesta är 1/60-del inga problem. Kör du på bländare 4 så blir det rätt okej.
Rätt svar på din fråga är egentligen hur du vill ha bilden.

Bedömningar av vilket ljus det är och hur man ska exponera bilden kommer ju med erfarenhet. Liksom hur kameran fungerar och "tänker".
Vet inte riktigt hur din kamera fungerar, men i manuella läget kan den också ge någon hint om bilden blir underexponerad eller överexponerad, dock en beräkning som utesluter användning av blixt, alltså bara bakgrundsljuset.

Ja jag vet....detta tyder på pinsam okunskap från min sida men vad gör man...alla är barn i början... :)

Välkommen i klubben..
 
Här kommer ett exempel som är underexponerat

Frågan är varför. Är det det troliga att den vita dopklänningen lurade kameran?
 

Bilagor

  • _mg_4344.jpg
    _mg_4344.jpg
    76.5 KB · Visningar: 631
Mafor skrev:
Är det det troliga att den vita dopklänningen lurade kameran?
Japp. Den ser ju ganska "medelgrå" ut.

Angående bouncern: Att sprida/studsa ljuset kräver att det finns någon reflekterande yta som studsar tillbaka ljuset till motivet. Annars försvinner det ju ut ur bild och då träffas motivet ENDAST av ljus som går rakt på. I stora kyrkor, utomhus, etc kan effekten av en bouncer bli att man kastar bort en stor del av blixtljuset.

Just i ditt fall verkar det inte vara så. Ljuset är ju ganska mjukt och vakcert, om än svagt.
 
Mafor skrev:
Jag har inte riktigt vågat ta steget ut att släppa helt på automatiken.

Hur skulle jag ha hanterat detta helt manuellt. Dvs hur skall jag veta vilken tid jag skall använda om jag använder bländare 4???

Ja jag vet....detta tyder på pinsam okunskap från min sida men vad gör man...alla är barn i början... :)

Hej Mattias!

Det finns bot för din okunskap ;)
I följande tråd finns en länk jag varmt kan rekommendera till alla som vill lära sig blixtfotografering med EOS-kameror.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69186

Mvh / Peter
 
Hej Igen

Nu har jag läst den rekomenderade tråden (men inte hela artikeln som man hänvisar till, dvs 80 A4)

Jag har även terroriserat min sambo med ett antal tester.

Om jag använder P läget och tar en bild så ser jag i histogramet att det är något vänster förskjutet. Kompenserar jag det med kamrans egen exponerings kompensation (knappen med +/- symbolen) så får jag ingen effekt alls på histogramet oberoende am jag tar + eller - 2 steg.

Gör jag däremot motsvarande med blixten så får jag en effekt att histogramet förskjuts till vänster eller höger och bilden blir ljusare eller mörkare.

Frågan är då varför bilden inte blir ljusare när jag kompenserar exponeringen med kameran.

Teori 1)
E TTL-II motkompenserar min exponeringskompensation och gör att den slår starkare när jag kompenserar ner kameran. Detta känns som mindre troligt.

Teori 2)
Efterssom blixten slår så kort stund så spelar det mindre roll om kameran exponerar mer eller mindre. Dvs ljuset från blixten påverkar mer än det omgivande ljuset.

Teori 3)
Kameran kanske låser exponeringen på 1/60 och bländare 4 ´när jag använder blixt så min kompensation av kamerans exponering har ingen alls betydelse även om jag kompenserar upp och ner den två steg.

Jag lutar åt teori nr 2.

När det gäller M läget så har jag en annan fundering. DÄr kan jag styra både bländare och tid. Vilka tider kan jag använda när jag har en 430EX. Längre tider än 1/60 tror jag kan ge upphov till skaknings oskärpa.

Kortare tider gör att blixtens effekt kortas om jag har förstått det rätt. Kan någon orera om vilka tider ni brukar använda i vilka situationer?

Får jag en varning om jag ställer in bländare och tid på M läget så att blixten inte klarar av att kompensera???
 
Mafor skrev:
Om jag använder P läget och tar en bild så ser jag i histogramet att det är något vänster förskjutet. Kompenserar jag det med kamrans egen exponerings kompensation (knappen med +/- symbolen) så får jag ingen effekt alls på histogramet oberoende am jag tar + eller - 2 steg.

Gör jag däremot motsvarande med blixten så får jag en effekt att histogramet förskjuts till vänster eller höger och bilden blir ljusare eller mörkare.

Frågan är då varför bilden inte blir ljusare när jag kompenserar exponeringen med kameran?

Teori 1)
E TTL-II motkompenserar min exponeringskompensation och gör att den slår starkare när jag kompenserar ner kameran. Detta känns som mindre troligt.

Teori 2)
Efterssom blixten slår så kort stund så spelar det mindre roll om kameran exponerar mer eller mindre. Dvs ljuset från blixten påverkar mer än det omgivande ljuset.

Teori 3)
Kameran kanske låser exponeringen på 1/60 och bländare 4 ´när jag använder blixt så min kompensation av kamerans exponering har ingen alls betydelse även om jag kompenserar upp och ner den två steg.

Jag lutar åt teori nr 2.


Jag skulle nog vilja förklara det med att det ligger närmare åt teori 3. I P-läget exponerar kameran efter ditt huvudmotiv, och då spelar det alltså ingen roll om du kompenserar exponeringen i kameran. Med exponeringskompensation på blixten gör du blixtens styrka starkare eller svagare, vilket påverkar exponeringen av huvudmotivet.
I P-läget är förinställningen (defaultläget) antagligen att blixtens exponeringsinställning går före kamerans. Åtminstone fungerar min analoga kamera så.
Om du gick över till Av-, eller Tv-läget skulle du mycket sannolikt få andra exponeringar då kameran exponerar efter hela bilden, inte bara huvudmotivet.

När det gäller M läget så har jag en annan fundering. DÄr kan jag styra både bländare och tid. Vilka tider kan jag använda när jag har en 430EX. Längre tider än 1/60 tror jag kan ge upphov till skaknings oskärpa.

Kortare tider gör att blixtens effekt kortas om jag har förstått det rätt. Kan någon orera om vilka tider ni brukar använda i vilka situationer?

Känns väldigt svårt att ge några generella råd, men en god känsla i bilderna kan man få med så långa tider som 1/15-del och längre. Särskilt om färg är ett framträdande inslag i bilden.
Annars har jag förstått det som att blixtens brinntid är densamma vid alla exponeringar, men att slutarridåerna är öppna olika lång tid beroende på slutartid.

Får jag en varning om jag ställer in bländare och tid på M läget så att blixten inte klarar av att kompensera???

Nej, det ska du väl inte få. Däremot kanske en exponeringsskala i sökaren eller displayen som säger hur mycket över- eller underexponerad bilden blir utan blixt. Men blixten fyller ju i med tillräckligt ljus så bilden blir inte över- eller underexponerad. Logiskt.
 
Läs denna artikel så kanske det klarnar:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Grundläggande är att det är två olika ljusmätningssystem samtidigt. Blixtljusmätningen styr brinntiden på blixten vid en viss bländare medan den vanliga ljusmätningen styr slutartiden vid en viss bländare. Om man då exponeringskompenserar på den ena ljusmätningen så har det ingen effekt på den andra.

Teori 2 är den som är mest korrekt. Jag skriver mest korrekt eftersom den inte är komplett. Teori 2 stämmer bara om det är så mörkt att ljusinsläppet vid den givna bländaren och 60-delen är långt under rätt exponering. Om man fotograferar med blixt då det är ljusare och där befintligt ljus hade räckt för en riktig exponering med 60-delen så hade du märkt skillnad på exponeringskompensation eftersom du då hade kunnat balansera befintligt och blixtljus med den.

Det är lättare att förstå hur det fungerar om man kör i Av-läge. Det fungerar precis likadant som P med den lilla skillnaden att P aldrig väljer längre slutartider än 60-del

M
 
Med risk att jag förvirrar ytterligare i stället för att förklara...

- Av och Tv-lägena: Kameran försöker välja bländar- och slutarinställningar för att ge en korrelt exponering av motivet utan hänsyn till blixten. Lämpligt ex. när man vill använda blixten som upplättningsblixt där huvudmotivet ligger i skugga. Riskerna är att i Av-läget kan slutartiderna bli långa och ge skakningsoskärpa i bakgrunden, i Tv-fallet kanske inte största blädare räcker till så bakgrunden blir underexponerad. Blixtens automatik anpassar givetvis blixtljusets styrka så huvudmotivet blir korrekt belyst.

- M-lägets fördel är att du kan styra både slutartid och bländare för önskat skärpedjup och undvika risk för skakningsoskärpa. Fortfarande fixar blixtautomatiken att huvudmotivet blir korrekt belyst. Nackdelen är att du har svårt att avgöra hur resten av bilden blir exponerad, och att resultatet kan bli väldigt varierande mellan bilderna om ljusförhållandena ändras mellan bilderna, typ utomhus i dagsljus.

- P-läget ignorerar i större utsträckning hur motivet är belyst utan väljer en "lämplig" slutar/bländarkombination och sedan fixar blixtautomatiken att huvudmotivet blir korrekt belyst (jag vet, det är väldigt förenklat, i verkligheten är det mer komplicerat än så...)
I bildexemplet ger det en grå dopklänning mot en mörk bakgrund (eftersom blixten försöker belysa huvudmotivet till en "normalgrå" ljushet).

Och vad spelar då exponeringskompensationen för roll? Jo, i samtliga fall är det ju blixtautomatiken som fixar att huvudmotivet blir korrekt belyst, så den "vanliga" exponeringskompensationen påverkar enbart resten av bilden, typ bakgrunden... Därför finns en inställningsmöjlighet på kameran som heter "Flash Exposure Compensation (FEC)" där kameran i princip säger åt blixten att över- eller underexponera huvudmotivet, på samma sätt som den vanliga exponeringskompensationen gör för bilder utan blixt, och som dessutom går att ställa in direkt på blixten. Tyvärr ligger FEC gömd någonstans i menyerna, men det går att flytta den ex. till "Set"-knappen.

(Och vad som händer om man ställer in FEC både på blixten och i kameran har jag ingen aning om...)
 
Melker Humala skrev:
...Teori 2 är den som är mest korrekt. Jag skriver mest korrekt eftersom den inte är komplett....

Nja, jag skulle väl snarare säga teori tre, eftersom blixtens brinntid inte har med saken att göra. Eftersom P-läget inte släpper in mer ljus än vad som maximal bländare (f/4.0) ger vid 1/60 sekund spelar det ingen roll hur mycket man plus-kompenserar i P-läget. Provar man däremot samma sak i dagsljus, eller när bakgrunden inte är så sparsamt belyst som i exemplet kommer det givetvis att märkas skillnad...

Den stora svårigheten är till syvende och sist att förstå tillräckligt för att vet när vilket läge passar bäst. Alla har sina fördelar, så kan folk hävda "använd manuellt" bäst det vill...

Sedan finns det ju, för att vara fullständig, manuell inställning av blixten också... Och om det vet jag alltför lite för att över huvud taget uttala mig... Ledtalsberäkningar och blixtljusmätare och... *burr*
 
A´ngående Raw-grejen så är ju såklart det bästa att vara så noggrann som möjligt i exponeringen.

Använd "info" knappen och kolla efter de rödblinkande utfrätta högdagrarna. Men fotar du på ISo100 så är det bättre att underexponera lite. Min 350D överexponerar alltid något fruktansvärt, måste alltid underexponera nästan ett helt steg utomhus.

Hoppas det löser sig med bilderna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.