Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfoto med 350D i P läge

Produkter
(logga in för att koppla)
P_S skrev:
Därför finns en inställningsmöjlighet på kameran som heter "Flash Exposure Compensation (FEC)" där kameran i princip säger åt blixten att över- eller underexponera huvudmotivet, på samma sätt som den vanliga exponeringskompensationen gör för bilder utan blixt, och som dessutom går att ställa in direkt på blixten. Tyvärr ligger FEC gömd någonstans i menyerna, men det går att flytta den ex. till "Set"-knappen.

(Och vad som händer om man ställer in FEC både på blixten och i kameran har jag ingen aning om...)

Som sagt, FEC går att ställa in både direkt på blixten och i kamerans meny. Om du har ändrat FEC både på blixten och i kamerans meny, så har inställningen på blixten prioritet och kamerans inställning ignoreras (om jag har förstått manualerna rätt).

På blixtens display finns också en angivelse hur många meter bort huvudmotivet kan vara som längst för att blixten ska räcka fram. Informationen tar hänsyn till brännvidd på objektivet, inställd bländare och vald iso. Om blixten tex säger att 5m är max, så kan du inte stå på 10m och få lyckat resultat. Står du närmare än maxavståndet, så är det bara att köra på och använda FEC om det behövs.
 
P_S skrev:
Nja, jag skulle väl snarare säga teori tre, eftersom blixtens brinntid inte har med saken att göra. Eftersom P-läget inte släpper in mer ljus än vad som maximal bländare (f/4.0) ger vid 1/60 sekund spelar det ingen roll hur mycket man plus-kompenserar i P-läget. Provar man däremot samma sak i dagsljus, eller när bakgrunden inte är så sparsamt belyst som i exemplet kommer det givetvis att märkas skillnad...

Den stora svårigheten är till syvende och sist att förstå tillräckligt för att vet när vilket läge passar bäst. Alla har sina fördelar, så kan folk hävda "använd manuellt" bäst det vill...

Sedan finns det ju, för att vara fullständig, manuell inställning av blixten också... Och om det vet jag alltför lite för att över huvud taget uttala mig... Ledtalsberäkningar och blixtljusmätare och... *burr*

Blixtens brinntid är ju det enda i detta exempel som har något med exponeringen att göra eftersom det är för mörkt för automatikens inställda slutartid bländare kombination. Det är ju brinntiden som styr om blixtexponeringen blir bra. Teori 3 stämmer ju inte eftersom kameran inte har låst exponeringen utan om det skulle bli ljusare så skulle kameran välja snabbare synktid ända upp till den snabbaste synktiden ock därefter blända ner.

FEC styr ju brinntiden på blixten.

Den vanliga exponeringskompensationen styr ju bara bländare slutartids kombinationen och den spelar inte så stor roll i vårt exempel eftersom automatiken känner av att blixten är monterad och därför ställer in 60del som längsta tid även om det skulle behövas en längre tid för att exponera rätt med befintligt ljus.
M
 
Jag är rätt säker på att problemet är bouncern och att du har blixten riktad rakt fram. När du kör med blixten rakt fram så mäter den ljuset med IR blixt och den sitter inte i blixthuvudet utan under vid AF bel. När du sedan skjuter av så mäter den inte ETTL utan den utgår från första mätningen som den gjorde med IR och har ingen aning om att det sitter en bouncer på som stjäl 2-steg.

Vinklar du upp blixten lite från sitt "rakt fram" läge så kopplas denna IR mätning bort och då mäter kameran med ETTL på sensorn.

Var ute för exakt samma fenomen i helgen med fruns 400D och misstänker att 350D har samma system för blixtmätningen. Provade att köra manuellt, P, gröna rutan osv och det blev samma fenomen med bouncern rakt på, underexponerat ca 2 steg.

Kom också fram till att det är något mer avancerad blixtljusmätning i 1D modellerna, troligen är det för att 400D inte har ljusmägning som styrs av AF val.
 
Melker Humala skrev:
Blixtens brinntid är ju det enda i detta exempel som har något med exponeringen att göra eftersom det är för mörkt för automatikens inställda slutartid bländare kombination. Det är ju brinntiden som styr om blixtexponeringen blir bra. Teori 3 stämmer ju inte eftersom kameran inte har låst exponeringen utan om det skulle bli ljusare så skulle kameran välja snabbare synktid ända upp till den snabbaste synktiden ock därefter blända ner.

FEC styr ju brinntiden på blixten.

Den vanliga exponeringskompensationen styr ju bara bländare slutartids kombinationen och den spelar inte så stor roll i vårt exempel eftersom automatiken känner av att blixten är monterad och därför ställer in 60del som längsta tid även om det skulle behövas en längre tid för att exponera rätt med befintligt ljus.
M

Är det för det första rätt att kalla det brinntid? Det är väl styrkan i blixten som förändras?

För det andra är det nog en kombination av teori 1 och 3 som ligger närmast svaret. Du tänker rätt men ändå fel. Blixtens styrka är det som spelar roll här. Om du kör i P-läge och ställer in exp.komp på -1 så är det fortfarande 1/60 som gäller men blixten krämar på mer styrka eftersom bländaren förändras. Bländare och blixt hänger samman vid blixtfotografering, ej slutartid och blixt. Det som händer är alltså att det blir mer blixtljus och mindre befintligt ljus i bilden, men histogrammet blir likartat.

Blixten känner av alltså av kamerans exp.komp.

Mvh Magnus
 
Vinklar du upp blixten lite från sitt "rakt fram" läge så kopplas denna IR mätning bort och då mäter kameran med ETTL på sensorn.

Jag trodde att E TTL II som 350D har alltid mäter ljuset genom objektivet vid den så kallade för blixten oberoende om jag har blixten riktad rakt fram eller upp i taket. Stämmer inte det?

Annars så skall ni ha stort tack för alla svar!
 
Bländare och blixt hänger samman vid blixtfotografering, ej slutartid och blixt.

SÅ jag har två möjligheter att kompensera blixten. Öka eller minska bländaren. Det flexta bilderna i kyrkan är tagen med bländare 4 som är mitt oblektivs största bländare. Dvs enda resultatet jag skulle kunna få av att ändra bländaren är att göra bilden mörkare (dvs minska bländaren, eftersson jag redan använder 4)

Andra möjligheten är att kompensera om blixten. Där kan jag ändra +/- tre steg i 1/3 hopp.
 
Mafor skrev:
Vinklar du upp blixten lite från sitt "rakt fram" läge så kopplas denna IR mätning bort och då mäter kameran med ETTL på sensorn.

Jag trodde att E TTL II som 350D har alltid mäter ljuset genom objektivet vid den så kallade för blixten oberoende om jag har blixten riktad rakt fram eller upp i taket. Stämmer inte det?

Annars så skall ni ha stort tack för alla svar!

Förblixten är IR, men när du har blixten riktad annat än rakt fram så kan den inte mäta med IR och då skjuter den förblixten genom bouncern.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Förblixten är IR, men när du har blixten riktad annat än rakt fram så kan den inte mäta med IR och då skjuter den förblixten genom bouncern.
Är du säker på det där?
Jag har bestämt för mig att jag flera gånger från oberoende källor läst att ett "problem" med canons förblixtar (förvisso på 420 och 550) är att några procent av människorna på jorden hinner stänga ögonen (helt eller delvis) när de får den ljusmätande förblixten i ögonen. Det känns inte som något som skulle kunna inträffa om den mekanismen var infraröd.
 
fhe skrev:
Är du säker på det där?
Jag har bestämt för mig att jag flera gånger från oberoende källor läst att ett "problem" med canons förblixtar (förvisso på 420 och 550) är att några procent av människorna på jorden hinner stänga ögonen (helt eller delvis) när de får den ljusmätande förblixten i ögonen. Det känns inte som något som skulle kunna inträffa om den mekanismen var infraröd.

Prova och se, det kommer ingen vanlig förblixt när du har blixten riktad rakt fram.
 
För att reda ut några missförstånd!

- Förblixten är INTE IR, utan skjuts genom blixthuvudet. IR-ljuset är endast avsett för hjälpljus för AF.

- ETTL reflekterar ingenting mot sensorn. Det är det gamla ATTL-systemet som gör det. ETTL använder sig alltid av en förblixt.

Läs den långa artikel som det referades till innan i denna tråd, den är informativ och bra. Ingen svår engelska heller.
 
Re: För att reda ut några missförstånd!

mange78 skrev:
- Förblixten är INTE IR, utan skjuts genom blixthuvudet. IR-ljuset är endast avsett för hjälpljus för AF.

- ETTL reflekterar ingenting mot sensorn. Det är det gamla ATTL-systemet som gör det. ETTL använder sig alltid av en förblixt.

Läs den långa artikel som det referades till innan i denna tråd, den är informativ och bra. Ingen svår engelska heller.

Varför blir det då så olika resultat om man har blixten rakt fram eller om man har den minsta lilla ur "rakt fram" läget?
 
Mafor skrev:
Bländare och blixt hänger samman vid blixtfotografering, ej slutartid och blixt.

SÅ jag har två möjligheter att kompensera blixten. Öka eller minska bländaren. Det flexta bilderna i kyrkan är tagen med bländare 4 som är mitt oblektivs största bländare. Dvs enda resultatet jag skulle kunna få av att ändra bländaren är att göra bilden mörkare (dvs minska bländaren, eftersson jag redan använder 4)

Andra möjligheten är att kompensera om blixten. Där kan jag ändra +/- tre steg i 1/3 hopp.

Ja, du ändrar blixtstyrkan genom att ändra bländarvärdet. Men du gör inte bliden mörkare genom att minska bländaröppningen, det du gör är att kräma på mer blixt istället.

Enda situationen som bilden blir mörkare genom att minska bländaröppningen är då blixtens maximala kapacitet inte räcker till.

Vill du minska blixtens inverkan på ljuset, alltså blanda upp med mer befintligt ljus skall du använda blixt.exp.komp. eller längre slutartid.
 
Re: Re: För att reda ut några missförstånd!

Robert_Vallentuna skrev:
Varför blir det då så olika resultat om man har blixten rakt fram eller om man har den minsta lilla ur "rakt fram" läget?

Blir inte det för mig. Hur menar du att du ser en förblixt om du vinklar blixten uppåt?
 
Jag tillhör inte de procent som ser förblixten, men tar du en bild med bouncer och rakt fram kontra vinklar den minsta lilla åt något håll så är resultaet mycket olika.

Enda som kan förklara att det blir så underexponerat när man skjuter rakt fram är att den inte skickar ut ljuset genom huvudblixten med bouncern och då inte tar någon hänsyn till att det inte kommer att komma mindre ljus när den väl skjuter av huvudblixten.

Har du någon bättre förklaring till de olika resultaten när man fotar med bouncer på och fotar rakt på/ vinklat?
 
Robert_Vallentuna skrev:
Jag tillhör inte de procent som ser förblixten, men tar du en bild med bouncer och rakt fram kontra vinklar den minsta lilla åt något håll så är resultaet mycket olika.

Enda som kan förklara att det blir så underexponerat när man skjuter rakt fram är att den inte skickar ut ljuset genom huvudblixten med bouncern och då inte tar någon hänsyn till att det inte kommer att komma mindre ljus när den väl skjuter av huvudblixten.

Har du någon bättre förklaring till de olika resultaten när man fotar med bouncer på och fotar rakt på/ vinklat?

Ja, faktiskt. Det har med ETTL-mätningen att göra. I vissa motiv kan den luras ganska rejält just genom att en förblixt skickas ut. Exempelvis om det finns mycket ljusa partier i motivet. Det blir tydligare om du riktar blixten rakt mot motivet än om du slår den i ett vitt tak exempelvis.

Testa att använda blixtljusmätningen istället, dvs *-knappen på kameran. Då avfyrar du förblixten manuellt, och det avfyras ingen förblixt vid exponeringstillfället. Gör det med bouncern på och blixten riktad rakt fram, så ska du se att förblixten kommer genom blixthuvudet.
 
Bara för att förtydliga hur exponeringskompensationen fungerar...

- I Av och Tv-lägena försöker kameran ge en så korrekt exponering som möjligt (inom de gränser som utrustningen medger förstås) med befintligt ljus. Den exponeringsmätningen sker oberoende vfån blixtljusmätninen. En ev. exponeringskompensation kommer då att under- eller överexponera bakgrunden, medan blixtljusmätningen ser till att huvudmotivet i förgrunden blir korrekt exponerad.

- I P-läget gör kameran en likadan exponeringsmätning. Om ljuset då är så svagt att det underskrider EV10 (motsvarande 1/60, f4.0 vid ISO100) bestämmer sig exponeringsautomatiken för att inte försöka få bilden korrekt exponerad i befintligt ljus, utan blixtljuset får se till att huvudmotivet blir korrekt belyst medan bakgrunden får bli vad den blir. En exponeringskompensation på +1 i detta läge ger att blädaren ändras till f2.8, vilket inte kommer att ha så stor betydelse i fallet ovan med dopklänningen. Om det befintliga ljuset ändras kommer slutartid och bländare givetvis att anpassas, upp till kortaste synktid för kameran.

Alternativ 3 här ovan är alltså fel pga av att exponeringen inte är låst till 1/60 f4.0, däremot är det riktigt att kameran inte kommer att "frivilligt" välja en rikligare exponering, förutom den lilla förändering som kan uppnås med exponeringskompensationen.

Och så FEC... Eftersom mätningen av befintligt ljus och blixtljusmätningen sker oberoende av varandra är det FEC, på blixten eller i kameran, som ska användas för att kompensera för den vita dopklänningen. Kamerans vanliga exponeringskoimpensation styr hur bakgrunden kommer att exponeras, medan blixtljusmätningen utan FEC kommer att göra allt för att få klänningen normalgrå. (En sanning med viss modifikation eftersom II i E-TTL II även påstås göra en utvärdering av kontrasten i bilden, vilken kanske kan hjälpa upp situationen något...)

E-TTL fungerar genom att en förblixt avfyras omedelbart innan den riktiga blixten, denna förblixt mäts av en sensor i kameran som analyserar vilken styrka på blixten som behövs och meddelar detta till blixten som ställs in enigt detta (samt ev. FEC). E-TTL II innebär bara att lite mer data vägs in i analysen, t.ex. aktuellt fokuseringsavstånd om optiken kan leverera detta.

Om blixten vinklas åt sidan eller man använder en bouncer innebär det att mindre ljus träffas sensorn och kameran kommer att ta hänsyn till detta i analysen.

Förutom detta har blixten även en IR-lampa som används som hjälpbelysning till autofokuseringen.

Och avslutningsvis, här finns en väldigt bra beskrivning för den som vill och orkar läsa vidare...
 
mange78 skrev:
Ja, faktiskt. Det har med ETTL-mätningen att göra. I vissa motiv kan den luras ganska rejält just genom att en förblixt skickas ut. Exempelvis om det finns mycket ljusa partier i motivet. Det blir tydligare om du riktar blixten rakt mot motivet än om du slår den i ett vitt tak exempelvis.

Testa att använda blixtljusmätningen istället, dvs *-knappen på kameran. Då avfyrar du förblixten manuellt, och det avfyras ingen förblixt vid exponeringstillfället. Gör det med bouncern på och blixten riktad rakt fram, så ska du se att förblixten kommer genom blixthuvudet.

Får testa det nästa gång. Kan bara konstatera det jag provat och jag behöver bara ta huvudet ur hacket den låst i raktfram för att det skall bli skillnad på bilderna.

Kan också bara konstatera att blixtljusmätningen som 400D har suger sten jämfört med det jag hade på 1Dmk2:an.
 
P_S skrev:
E-TTL fungerar genom att en förblixt avfyras omedelbart innan den riktiga blixten, denna förblixt mäts av en sensor i kameran som analyserar vilken styrka på blixten som behövs och meddelar detta till blixten som ställs in enigt detta (samt ev. FEC). E-TTL II innebär bara att lite mer data vägs in i analysen, t.ex. aktuellt fokuseringsavstånd om optiken kan leverera detta.

Bara för att förtydliga. Förblixten i ETTL reflekteras inte mot någon extra sensor i kameran, utan mot kamerans "vanliga" ljusmätningssystem. Det är bland annat därför som äldre blixtar av TTL eller A-TTL typ inte fungerar på d-slr.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Får testa det nästa gång. Kan bara konstatera det jag provat och jag behöver bara ta huvudet ur hacket den låst i raktfram för att det skall bli skillnad på bilderna.

Kan också bara konstatera att blixtljusmätningen som 400D har suger sten jämfört med det jag hade på 1Dmk2:an.

Men hur menar du med skillnad på bilderna?

Det är i alla fall förblixt genom blixthuvudet i båda fallen.

När det gäller skillnaden mellan 400d och 1d har inget att göra med blixtljusmätningen. Det finns nämligen ingen sådan. Förblixten analyseras mot kamerans inbyggda ljusmätning, så skillnaderna ligger i att 1d har en bättre ljusmätning i kameran. Och det är väl ingen överraskning...

Sen kanske det kan finnas skillnader i kamerans mjukvara som ger annorlunda algoritmer när kamerans analys skall överföras till blixten, men det låter aningen mer långsökt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.