Annons

Blixtfoto med 350D i P läge

Produkter
(logga in för att koppla)
För att se förblixten kan man väl ställa in blixt på andra ridån i kombination med en slutartid på en halv sekund eller längre.

Nu borde man kunna observera två blixtar, den första är förblixten och den andra är huvudblixten.
 
tomasandersson skrev:
För att se förblixten kan man väl ställa in blixt på andra ridån i kombination med en slutartid på en halv sekund eller längre.

Nu borde man kunna observera två blixtar, den första är förblixten och den andra är huvudblixten.

Ja, då syntes det ju tydligt. Smart!
 
mange78 skrev:
Bara för att förtydliga. Förblixten i ETTL reflekteras inte mot någon extra sensor i kameran, utan mot kamerans "vanliga" ljusmätningssystem. Det är bland annat därför som äldre blixtar av TTL eller A-TTL typ inte fungerar på d-slr.
Stämmer, jag uttryckte mig lite otydligt där...

För övrigt, vill man övertyga sig om att förblixten verkligen finns i alla lägen borde det fungera att ställa in en lång slutartid och välja att synka på 2:a ridån...

Oops, för sent!!
 
mange78 skrev:
Men hur menar du med skillnad på bilderna?

Det är i alla fall förblixt genom blixthuvudet i båda fallen.

När det gäller skillnaden mellan 400d och 1d har inget att göra med blixtljusmätningen. Det finns nämligen ingen sådan. Förblixten analyseras mot kamerans inbyggda ljusmätning, så skillnaderna ligger i att 1d har en bättre ljusmätning i kameran. Och det är väl ingen överraskning...

Sen kanske det kan finnas skillnader i kamerans mjukvara som ger annorlunda algoritmer när kamerans analys skall överföras till blixten, men det låter aningen mer långsökt.

Bilderna blir underexponerade om jag kör med huvet rakt fram, men bra om jag tar huvet ur låshacket.

Med 1Dmk2 kan man få den att mäta blixten med spot och i den AF sensor man valt. Det kan man inte med 400D och det är skillnad på blixtljusmätning vill jag påstå. 1Dmk2 har även ljusmätarcellen uppdelad på mycket fler fält än 400D så den kan mäta noggrannare.

400D är helt OK på alla sätt och vis, men det är svårt att aklimatisera sig när man är van PRO modellerna.

Hoppas bara Canon får ut tummen så tiden med 400D inte behöver bli så lång...
 
Robert_Vallentuna skrev:
Med 1Dmk2 kan man få den att mäta blixten med spot och i den AF sensor man valt. Det kan man inte med 400D och det är skillnad på blixtljusmätning vill jag påstå.
Det är väl en skillnad på ljusmätning i allmänhet precis som Magnus skriver. Det har ju inget med blixten att göra, du kan ju inte göra mätning på valfri fokuspunkt utan blixt heller och 400D har väl inte spot-mätning alls.
 
Känner att jag bara måste dela med mig av ett exempel på när E-TTL mätning inte fungerar så bra. Reflexväst tillsammans med förblixt verkar inte vara någon bra kombination...
 

Bilagor

  • reflexvaest.jpg
    reflexvaest.jpg
    9.8 KB · Visningar: 155
fhe skrev:
Det är väl en skillnad på ljusmätning i allmänhet precis som Magnus skriver. Det har ju inget med blixten att göra, du kan ju inte göra mätning på valfri fokuspunkt utan blixt heller och 400D har väl inte spot-mätning alls.

Vi menar nog samma, men kallar det lite olika.
 
fhe skrev:
Det är väl en skillnad på ljusmätning i allmänhet precis som Magnus skriver. Det har ju inget med blixten att göra, du kan ju inte göra mätning på valfri fokuspunkt utan blixt heller och 400D har väl inte spot-mätning alls.

Nej precis. Skillnaden ligger i ljusmätningen i kameran. Att 1d har spotmätning för blixt är för att den har spotmätning i kameran, vilket förmodligen inte 400d har.
 
Hehe, så här "bra" blir mina bilder med P-läget. Samma kamera och blixt som trådskaparen.
 

Bilagor

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    61.3 KB · Visningar: 141
Jag har exprimenterat med ett halvkroppsporträtt med blixt rakt på och upp i taket med bouncer på P läge, utan bouncer på P läge samt motsvarande på gröna triangeln. Kameran hade iso 400 och bländare 4 på alla korten.

Detta testade jag med vit tröja och med grå/blå tröja.

Jag fick marginella skillnader mellan varianterna då peronen hade mörk tröja. Histogrammet såg snarlikt ut på alla dessa.

Däremot var det en tydlig skillnad mellan om försökskaninen hade vit tröja eller mörk tröja. Där fotografierna blev tydligt mindre exponerade då peronen hade vit tröja. Det skillde ca 20% av histogrambredden i underexponering (vet inte om det säger något om hur mycket underexponerat det var)

Det enda undantaget var vit tröja med blixt utan bouncer riktad rakt på peronen. Dessa var mer exponerade än alla andra. Ca 10% mer en varianterna med mörk tröja. Det kanske beror på att jag stog ganska nära personen och att blixten kanske inte kunde kompensera ner så mycket som den egentligen ville. Vad tror ni?

Frågan vad man kan dra för slutsatser av det? Den jag drar är att man deffinitivt får bevaka histogramet mer när modellen har ljusa kläder på sig.

Kan ni andra dra några bra slutsatser? Jag väntar med spänning! :)
 
Mafor skrev:
Jag har exprimenterat med ett halvkroppsporträtt med blixt rakt på och upp i taket med bouncer på P läge, utan bouncer på P läge samt motsvarande på gröna triangeln. Kameran hade iso 400 och bländare 4 på alla korten.

Detta testade jag med vit tröja och med grå/blå tröja.

Jag fick marginella skillnader mellan varianterna då peronen hade mörk tröja. Histogrammet såg snarlikt ut på alla dessa.

Däremot var det en tydlig skillnad mellan om försökskaninen hade vit tröja eller mörk tröja. Där fotografierna blev tydligt mindre exponerade då peronen hade vit tröja. Det skillde ca 20% av histogrambredden i underexponering (vet inte om det säger något om hur mycket underexponerat det var)

Det enda undantaget var vit tröja med blixt utan bouncer riktad rakt på peronen. Dessa var mer exponerade än alla andra. Ca 10% mer en varianterna med mörk tröja. Det kanske beror på att jag stog ganska nära personen och att blixten kanske inte kunde kompensera ner så mycket som den egentligen ville. Vad tror ni?

Frågan vad man kan dra för slutsatser av det? Den jag drar är att man deffinitivt får bevaka histogramet mer när modellen har ljusa kläder på sig.

Kan ni andra dra några bra slutsatser? Jag väntar med spänning! :)

Alltså, det viktiga är att komma ihåg att blixten är beroende av samma ljusmätning som kameran. Testa att ta bilder av en person med ljusa kläder och en med mörka kläder, utan blixt. Fenomenet är detsamma, kamerans ljusmätning luras av den ljusa tröjan. Varför blir det då inte överexponerade bilder med den mörka tröjan? Ja, det kan bero på att det vita reflekterar tillbaka mer av förblixten vilket gör att mätningen luras ännu mer. Det kan vara en förklaring.
 
Ett par avslutande frågor. Om ni orkar... ;-)

350D fungerar som jag har förstått så att exponerar med upplättningsblixt på Av och Tv läget. Den exponerar i P läget beroende på ljusförhållandet. Dvs relativt ljust rum ger upplättningsblixt samt mörkt rum ger exponering oberoende av bakgrunden (dvs "vanlig" blixt).

-Frågan är då om detta går att styra med kamera eller blixt (430EX). Dvs kan jag få P läget att alltid göra det ena eller det andra oberoende av ljusförhållandena?

-Kan jag få Av läget att exponera som vanligt och inte som en upplättningsblixt?

Eller får jag kompensera upp blixten manuellt i dessa lägen?
 
Mafor skrev:
-Kan jag få Av läget att exponera som vanligt och inte som en upplättningsblixt?

Eller får jag kompensera upp blixten manuellt i dessa lägen?

Du menar om du kan få av-läget att underexponera bakgrunden som p-läget ofta gör? ;-)...

Jo, i cfn kan du välja att låsa slutartiden i av-läget vid användning av blixt. Kolla manualen.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Får testa det nästa gång. Kan bara konstatera det jag provat och jag behöver bara ta huvudet ur hacket den låst i raktfram för att det skall bli skillnad på bilderna.

Kan skillnaden bestå i att A-TTL II tar hänsyn till avståndet mellan kameran och motivet när blixten är riktad rakt fram. Men detta gör den inte när blixten är riktad uppåt?
 
Mafor skrev:
Kan skillnaden bestå i att A-TTL II tar hänsyn till avståndet mellan kameran och motivet när blixten är riktad rakt fram. Men detta gör den inte när blixten är riktad uppåt?

Du menar ETTL-2? Avståndsberäkningen fungerar bara med vissa objektiv. Det borde inte ha att göra med att bilderna blir underexponerade, den gör exponeringen säkrare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.