Annons

Blixtförstärkare Xtender

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med att bygga en själv är fresnell-linsen, det är slipat glas, lite som att försöka göra dina egna glasögon :)

Men visst kan du göra något som riktar ljuset och ger viss effekt antar jag, jag vet inte hur mycket glaset påverkar i den här "grunkan". I en fresnell för en studioblixt kan du ändra ljusets spridning och karaktär genom att vrida på linsen (profotos funkar så)
 
På bilden i länken ser det mer ut som en tratt som gör att ljuset riktas framåt, inte sprids... Det verkar inte vara några linser. Något liknande måste ju gå att göra själv. Problemet är kanske att rikta "lagom".

JL 666
 
Janne, det genomskinliga du ser i bild 2 är fresnellinsen. Bara en tratt skulle nog inte vara särskilt effektivt.
 
Det förekommer att vanliga blixtar har en fresnellins, en utdragbar sak som är graderad i brännvidd.
Avsikten är att blixtens spridning skall bli ungefär som bildvinkeln emd ett objektiv.
Den här prylen är bara större. Och gör att blixten får ännu mindre bildvinkel och därmed får man längre räckvidd.
Det går att hitta stora fina frensellinser på gamla overheadprojektorer vilka numera slängs.
Plattan där man lägger sitt postiv, ett A4 är en stor sådna lins, man ser att den har ringar.
Den är oxo kondensorn i en sådan projektor.
Ta ur den och klyv den, består av två med mönbstret mot varandra liksom den konvexa sidan är mot vanadra i en linskondensor.
En av dessa skivor bildar en jättestor lins, vilken kan nyttjas som prylen i exemplet.
Går itne det kan man tända brasan ed hjälp av solen, en frsenell lins på 40 x 40 cm är ett enormt stort brännglas.
Fresnelllinsen vi talar om är av plast.
Villet duger till ändamålet.
I stora fyrar finner vi en jättestor fresnelllins som är uppdelad i stora glasringar.
Tillsammans bilder de en metersotr konvex lins.
 
Om jag minns tillbaka så är väll en Fresnel lins en vanlig lins egentligen som är skuren i taggigt mönster (i brist på bättre ord) för att få ner storleken. Så det borde egentligen gå att använda en vanlig lins om jag inte förstår fel?

Jaja hur som det måste gå att köpa detta till en billig peng någonstans då jag tycker 429 är mycket för den konstruktionen på den sidan ovan. Ser ut som något jag skulle kunna slänga ihop på nolltid om jag bara haft linsen. Jag vet att min farmor hade något sådant när hon läste sina böcker osv, borde ju funka.

Biltema har en lins som de kallar för panoramalins artnr 33-101 men vet inte om det är rätt.
 
Med extender, CANON 580ex, obj 500/4IS avstånd till stolpen är ca 130 meter.
 

Bilagor

  • 1l.jpg
    1l.jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,101
Ursäkta min okunnighet...

men vad händer om man vänder på en spridningslins, samlar den inte ihop strålen då?

M V H Peter
 
Nej, det blir fortfarande en spridningslins (eller förminskningsglas om vi vill kalla det så). Du kan jämföra med ett vanligt förstoringsglas (d v s en samlingslins), den fungerar likadant oavsett från vilket håll du tittar genom den.
 
Länken som Lars förmedlade är ett utmärkt bekrivning av f-linsen vi talar om.

Fresnell linsen som utgör kondensor i en OH projektor består av två linser, och de är lite olika. Den som öppnat en vanlig Dia projektor har säkert sett att kondesorlinserna är olika. En är asfäriskt och en sfärisk.

Någon tyckte man kunde vända på en samlingslins och få en spridningslins, det går inte, alla linser är lika både framåt och bakåt.

Men så enkel är inte världen ändå, Fresnelllinserna i OH projektorn är inte lika åt båda håll, men det kommer sig nog av själva konstruktioen, man får prova sig fram med bak eller framvänd lins.
Och som sagt det är två olika i OH, projektorn.
Båda är platta men den ena motsvarar en asfärriskt konvex samlingslins och den adnra en nära nog sfärsik kovex samlingslins.

Får man tag på en sådan kan man tända brasna i solen, dvs de är fantastiska brännglas, men funkar bara åt ett håll.

De linser vi ser i bakrutan på bilar och bussar, är förmodligen konvexa, dvs samlingslinsser och skulle kunna användas för att fokusera en blixt.
I så fall är det ju lätt att skaffa en.
Som ni vet kan man titta på långt avstånd i en samlingslins, konvex, eller förstorningsglas och ser då skarpt men smått. Det är ju vad som händer i bakrute fresnellen.

Det är ju bara att titta i en sån lins och se om den går som förstorningsglas om man läser tidningen på 20 cm avstånd.
Jag har faktiskt inte hört talas om eller sett, eller ens insett om det går att göra en spridningslins, dvs konkav i fresnellteknik.

Tratten man ser på Blixtförstärkaren är helt enkelt ett fäste för linsen som sitter längst fram , och den tar bort spritt ljus från sidorna.

På de stora fyrarna vid havet används en fresnellins som ger ett samlat ljusknippe.
den är ofta stor, kanske 1 meter eller större, och består av lösa glasringar ihopsatta till en stor fresnellins.
Dvs en fyr gör ju precis det vi vill att blixten skall göra när vi vill ha blixt ljus på stora avstånd.
 
ROYSAN skrev:
De linser vi ser i bakrutan på bilar och bussar, är förmodligen konvexa, dvs samlingslinsser och skulle kunna användas för att fokusera en blixt.
I så fall är det ju lätt att skaffa en.
Som ni vet kan man titta på långt avstånd i en samlingslins, konvex, eller förstorningsglas och ser då skarpt men smått. Det är ju vad som händer i bakrute fresnellen.
Gör man så med en positiv samlingslins så blir bilden uppochnervänd, denna lilla olägenhet slipper man med en negativ spridningslins :)
 
Den här borde väl man kunna buga om till en extender med lite wellpapp och gaffatejp?
länk
 
Ang den länken Robyn visar, så är den för liten.
Visst är det en fresnellins, men liksom man vill använda teleobjektiv för att komma nära, måste vi använda större fresnellins för att få verkan på blixten.
Så ju större lins, (Fresnell) ju bättre effekt på blixten.

Det måste ju gå att prova med en ficklampa som ljuskälla, istället för blixten, som ju är lite kortvarig för att kunna se effekten med ögonen.
Men en lampa som ljuskälla kan man fokusera och se om det går att få ljuset mindre och längre .


Ett annat sätt är att sätta in blixtröret i ett fjärrljus till en bil.....
 
För att få en så koncentrerad ljusstråle som möjligt bör man ha blixten så nära fresnellinsens brännpunkt som möjligt. Om blixten vore punktformig och linsen perfekt skulle då ljusstålarna bli parallella (det blir de naturligtvis inte i praktiken och det är ju heller inte önskvärt). Avståndet mellan fresnellins och blixt (d v s ”strutens” längd) blir därför ungefär lika med linsens brännvidd och för att linsen ska kunna samla upp allt ljus från blixtens hela utlysningsvinkel måste den då vara rätt stor (strutens form ska helst överensstämma med blixtens utlysningsvinkel).

Med zoomreflektorer har man rätt stora möjligheter att hitta en bra inställning med de flesta någorlunda stora fresnellinser, de inbyggda blixtarna har dock en fast och rätt stor utlysningsvinkel och då blir det viktigt att linsen har tillräckligt hög relativ ”ljusstyrka”, d v s har mycket kort brännvidd i förhållande till sin storlek.

Linsen i länken är dock bara 65 mm hög och det står ingenting som ger ens en antydan om brännvidden, gissningsvis kan det dock fungera ”halvhyfsat” till små blixtar, d v s man får säkert beskära blixtens utlysningsvinkel i höjdled och förlorar då en del ljus men troligen räcker det som blir över för att det ändå ska bli en nettovinst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.