ANNONS
Annons

Blixtexponeringskompensation nu möjlig i 300D!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, både och så att säga..

Kameran räknar ut lämlig mängd blixtljus för en given bländare för att få huvudmotivet upplyst,genom att ta avståndet med i beräkningen. Om du bländar ned objektivet kommer kameran att dosera ut blixtljus så att exponeringen motsvarar den i första exemplet. Genom att använda blixtljuskompensationen ökar eller minskar du det beräknade behovet av blixtljus utifrån aktuell bländare. Detta när blixten kör i automatläge TTL eller E-TTL. Kameran är föslagsvis satt i läge M eller T för att få bakgrunden rätt exponerad med hjälp av tidsfaktorn på slutaren.

RolandM skrev:
Mja, både och så att säga..

Tack för svaret! När jag läser ditt inlägg ser jag egentligen inget som motsäger det jag sa tidigare. Det jag försökte komma åt är förhållandet mellan blixtljus och det befintliga ljuset. Med exponeringskompensation och utan den. I vilket fall som helst tror jag att jag har bättre koll på det nu. Tack ännu en gång för svaret!

Den som söker han finner

Jag har stört mig på min 300D ett tag. Det bli mörka bilder när jag fotar med interna blixten. Jag sökte i alla forum och hittade detta. Jag laddade hem remoteprogrammet till 10D:n och så testade jag att ändra blixtexponeringen först +1/3 sedan ytterligare +1/3 så att nu kör jag med +2/3. Testade att fota lite med remoteprogrammet, sedan så fanns de senaste inställningarna kvar i kameran. Så när jag poppar upp blixten i (P) och i (TV) så har jag +2/3 blixtkompensation. Det var precis som jag ville ha det.

Vad jag ville säga var att det finns så himla mycket bra att läsa i alla gamla forum. Det finns många forum med samma ämnen.

Ha det bra och tack alla som skriver bra forum.

Tack Peter för tippset till sidan programet fungerade perfekt som du sade enkel att använda och gratis kan inte bli bättre.
/Leo

Re: Den som söker han finner

cagn skrev:
Jag har stört mig på min 300D ett tag. Det bli mörka bilder när jag fotar med interna blixten. Jag sökte i alla forum och hittade detta. Jag laddade hem remoteprogrammet till 10D:n och så testade jag att ändra blixtexponeringen först +1/3 sedan ytterligare +1/3 så att nu kör jag med +2/3. Testade att fota lite med remoteprogrammet, sedan så fanns de senaste inställningarna kvar i kameran. Så när jag poppar upp blixten i (P) och i (TV) så har jag +2/3 blixtkompensation. Det var precis som jag ville ha det.
Du skrev detta för ett år sedan men jag tyckte det var intressant och laddade ner Remote Capture 2.7.5 för 10D.
Tyvärr fick jag inte upp alternativet "ändra blixt" i Remote-menyn.
Man ser att det finns men aktiveras inte.
Jag kör nya Zoombrowser 5.0 och det kan ju tänkas att Canon stängt den möjligheten för 300D i 5:an.

Jag tycker det skulle vara så bra att använda detta istället för diverse hack.

Har jag gjort något fel? Hur gjorde du och vilken ZB låg som grund? Har du försökt göra det i 5:an? Vilken release af RC var det?

Re: Re: Den som söker han finner

Christer1 skrev:
Du skrev detta för ett år sedan men jag tyckte det var intressant och laddade ner Remote Capture 2.7.5 för 10D.
Tyvärr fick jag inte upp alternativet "ändra blixt" i Remote-menyn.
Man ser att det finns men aktiveras inte.
Jag kör nya Zoombrowser 5.0 och det kan ju tänkas att Canon stängt den möjligheten för 300D i 5:an.

Jag tycker det skulle vara så bra att använda detta istället för diverse hack.

Har jag gjort något fel? Hur gjorde du och vilken ZB låg som grund? Har du försökt göra det i 5:an? Vilken release af RC var det?

Annars kan du bara lägga in senaste "rysshacket" så kan du ändra blixexponering direkt på kameran istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar