Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten på K10...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanni

Aktiv medlem
Satt just o kände på hur K10an blev med sitt nya batterigrepp (halv-nöjd än så länge). Råkade komma åt blixtknappen så att blixten flög upp, lite irriterande, så jag bestämde mig för att stänga av kameran för att slippa detta. Till min stora förvåning var kameran redan av!

Tydligen går det alldeles utmärkt att trycka upp blixten även med kameran avstängd! Detta måste ju vara en miss?

Funkar detta även på era kameror, eller är det bara min som är knäpp? Tycker detta är rätt irriterande, speciellt som jag redan tidigare stört mig på att knappen är lite väl lätt att komma åt av misstag.

Kollade nyss och det är så. Knappen är en mekanisk spärr så det har inget med om kameran är avstängd eller inte att göra. På istDS tex. så är det en elektrisk knapp så där händer inget om kameran är avstängd.

//Lars

På K100 är det också en elektronisk knapp, dvs du kan bara få upp blixten när kameran är på. Men en annan sak jag reagerade över var att när jag har min externa blir på kameran och trycker på blixt knappen (när allt är igång) så flyger den upp. Ska det vara så?

Hur tycker du att K10'an med bg känns? Själv har jag funderat på att införskaffa mig en K10 just pga möjligheten till batterigrepp. Men ska jag byta upp mig till det så kommer känslan i batterigreppet och kameran vara viktig. Har hört att Nikon D200 och dess batterigrepp glappar en del. Är det något liknande med K10'an eller känns det som att betterigreppet och kameran är "ett"?

Hmm.. underligt att man då valde en mekanisk knapp på K10an... Men jag får väl lära mig leva med det.

Ang batterigreppet. Jag satte på det i dag, så har inte hunnit pröva det direkt. Det känns dock som det sitter på vädligt bra, är som ett med kameran. Tycker dock de kunde jobbat lite mer på greppet när man håller det vertikalt, känns lite "smalt" då. Vissa av knapparna känns också lite ologiskt placerade. Allt detta är ju dock en smaksak och jag har ju inte haft tid att prova det ordentligt än...

Kameran blev iaf helt klart bättra att hålla i, så jag rekommenderar ändå greppet :)

Får återkomma när jag har haft det ett tag.

Albwah skrev:
PMen en annan sak jag reagerade över var att när jag har min externa blir på kameran och trycker på blixt knappen (när allt är igång) så flyger den upp. Ska det vara så?

Ja, det ska vara så. Pentax har en blixtskoadapter som höjer upp den externa blixten så att den interna blixten kan vara uppfälld.

Anledningen till att ha båda blixtarna igång är en Pentax funktion som heter Contrast Control flash. Detta innebär att den interna blixten ger halva styrkan jämfört med den externa blixten (det går att ställa in så det är tvärtom också). Kameran balanserar auotmatiskt blixtarna och blixtljuset mot varandra, om den externa blixten är inställd för det. (mig veterligen är det bara Pentax egna blixtar som stödjer funktionen CC blixt). Genom intelligent riktande (som fotografen får stå för) av den externa blixten så kan man få snygga effekter... Men allra bäst kommer denna funktion till sin rätt när man kör med den inbyggda blixten i kombination med en lös extern blixt, som man kan koppla via tråd. Då kan man sidobelysa motivet med den externa blixten och sedan låta kamerans blixt vara huvudblixt. Detta utjämnar kontraster och mjukar upp skuggor när man tar porträtt. Det är detta som CC är designad för.

Kameran kan ej känna skillnaden mellan en extern blixt och adaptern för trådstyrning av extern blixt. (för det är ju samma sak från kamerans synvinkel). Därför måste den interna blixten kunna fällas upp när a) en extern blixt är monterad eller b) när adaptern för trådstyrning av extern blixt är monterad.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag tycker det är bra med en mekanisk knapp, det har min MZ-5n... Anledningen till att man har valt en mekanisk är enkel.

Pentax kameror som har en elektronisk kontakt för blixten, har det för att kameran själv ska kunna pluppa upp blixten automatiskt när kameran anser att blixten behövs (när den blixtfunktionen är vald). Den här funktionen saknar K10D, eftersom den är riktad mer till avancerade fotografer som, förhoppningsvis, vet vad han/hon håller på med. Så, me K10D är det fotografen själv som avgör om blixten ska vara uppe eller nere, oavsett ljusförhållandena. Eftersom K10D saknar den funktionen, så gjorde Pentax en mekanisk koppling. Det är enklare och billigare.

Hälsar
R

Funktionen Contrast Control flash låter intresannt. Funkar detta med blixten på kameran, dvs att hela blixten sitter i blixtskon? Jag provade lite men fick det inte till att funka. Har en K100 är AF360FGZ blixt.

Det finns inget sätt för kameran att veta om du har blixten direkt på blixtskon eller om det är en adapter med en sladd till blixten, så för kamerans del så gör det ingen skillnad. Däremot så får du ju bäst resultat om du har blixten separerad en bit ifrån kameran - bäst är kamerans blixt på motivet och den externa blixten sidledes.

I handboken heter förövrigt "contrast control" - "kontraststyrd synkronisering" ser jag nu... :)
förhållandet är 2 : 1 mellan extern blixt och den inbyggda.

Jag har ingen AF360FGZ så jag vet inte hur man ställer in kontrastkontroll på den, däremot har jag en AF330FTZ. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar