Annons

Blixten avfyras bara ibland?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Försöker ta bilder inomhus på katterna, väldigt mörkt, kör på manuell, testat AV också men samma sak där.

Inställningarna i kameran är som de ska och på blixten är den inställd på TTL, men händer även samma sak på Mh och Ml vad det nu står för.

Om jag kör på manuell, slutartid på 320, blixten på och ska fokusera, då blinkar slutartiden mellan 200 till 320 väldigt snabbt och ibland då avfyras blixten och ibland inte och bilden blir då kolsvart.

Varför blinkar den så? Vet att högsta slutartid är 200 med blixt, men den ändras hej vilt oavsett vad jag fokuserar på, så det är 50/50 om blixten kommer att gå av eller inte.

Som sagt, händer även på AV.

Blixten är utav en gammal modell, Sigma EF-500 DG ST EQ-ETTL ll

Och kameran är en Canon 600D.
 
Tror jag fixade det, gjorde nog en redig tabbe, haha, hade kollat på ett klipp på youtube tidigare om hur fota med blixt, tips och så, han sa då att man kunde fälla upp plastgrejen, vet inte vad den kallas nu, den som mjukar upp blixtens ljus, så att den är halvvägs uppe, så ljuset stutsar upp i taket, men även så det reflekterar emot objektivet så skuggor försvinner som skapas av att ljuset kommer uppifrån.

Det jag inte visste att kameran kan flippa ur om den står rakt upp och inte helt stäng eller helt uppe. Fällde ner den och nu funkar den som normalt :)
 
Slutartiden blinkar mellan 320 och 200 för att kameran vet vad som krävs. Du har ställt in den på 320, så det visas för det mesta, men när du ska fotografera med blixten ändrar kameran till 200, för annars skulle det inte fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.