Annons

Blixtdjungeln, dagisbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej!

Postade en fråga i "Fototeknik", men efter att ha läst på lite mer inser jag att frågan är rätt Canonspecifik.

Jag ska fotografera barnen på sonens dagis för vi ska göra en hemsida med massa fina barnbilder. Bilderna kommer tas inomhus, årstiden gör att omgivande ljuset kommer vara ganska dåligt, lysrör mest antagligen. Utrustningen är en Canon 450D och en 430EX. Dvs grejjer som klarar alla möjliga inställningar (2nd curtain, highspeed synch mm - om det är lämpligt - fast det vet jag alltså inte). Tar jag dåliga bilder är det mitt fel, inte kamerans. Jag vill alltså ställa in kameran rätt.

Två typbilder som jag ska ta:
1) Tex barn vid ett bord som bygger Lego, rätt stilla alltså
2) Barn som springer, hoppar, och alltså rör sig en del helt enkelt.

Av (mitt vanliga kameraläge annars) är inte bra med blixt. Kameran mäter då det omgivande ljuset (blixten ställs i nåt fill-lightläge) och därmed blir tiderna lååånga. Inte bra, det mesta blir suddigt.

AUTO avskyr jag, för då får jag inte välja skärpepunkt själv, kameran gissar alltid kasst. På barnbilder finns alltid nåt objekt där jag VILL ha bäst skärpa.

P med blixt förstår jag inte riktigt, kan det vara lämpligt? M, Tv? Alla dessa lägen (inkl Av) tycks dessutom arbeta annorlunda ifall jag ställer blixten på "high-speed sync". Ett tryck till på samma knapp på blixten ställer blixten i "2nd curtain sync" dessutom. Här är djungeln alltså, blixtfoto verkar vara en hel vetenskap - även med "bara en enkel 430EX"...

Mycket tacksam för förslag på inställningar! Har någon erfarenhet att ta den här typen av bilder?
 
Senast ändrad:
Här finns "allt" att läsa:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Avsnittet "EOS flash photography confusion" förklarar hur blixten fungerar i lägena AV, TV, M.

Mitt amatör-tips är att använda M, ställ in tex 1/125 f/5.6 ISO400, rikta blixten mot taket eller en vit vägg och tryck av :).
För att inte få så "platt" ljus så kan du prova att montera en liten pappskiva eller liknade bakom blixten, så att lite ljus kommer frammåt istället för bara uppåt/åt sidan.

Prova bilder utan blixt också, med tex ett 50/1.8 objektiv kan det fungera, dessutom blir det så snyggt kort skärpedjup :).
Blir intressant att höra vad andra har för tips...
 
Spiderman bygger lego, M, 1/160, F2.8, ISO 400, blixtkomp +1, blixt riktad mot taket. Om föräldrarna vill ha foton så kanske det är bättre att lägga fokus på ögonen :). Vet inte om bilden kan räknas som "bra", men det är iallafall ett exempel på hur det kan se ut med dessa inställningar.
 

Bilagor

  • SpidermanLego.JPG
    SpidermanLego.JPG
    74.5 KB · Visningar: 579
Tack för tipsen Martin! Ja bilden är snygg :)

Hade faktiskt varit på länken du gav och läst, och det är just där skon klämmer lite grann. Dom går mycket riktigt igenom alla lägen, men sen noterar dom också "forutsätter att blixten inte är i FP/High speed sync mode". Längre ner i samma uppsats kan man läsa om FP, men det är där jag blir fast när det gäller att översätta till vad som är bra i en praktisk situtation som den jag beskriver.

Finns någon erfarenhet där ute kring high speed sync och/eller 2nd curtain sync i en sån här situtation, eller är det inget att ha i detta läget?
 
High speed synk kan vara bra att ha ute om det är ljust. Annars själ det bara effekt.
 
Glöm inte bara att ta alla föräldrars underskrifter på att de godkänner publicering av deras ögonstenar, annars kan det bli strul...

Jag gjorde en "årsbok" på ungarnas dagis under de åren de gick där, himla bra att ha som namn/telelista när det skulle ordnas barnkalas, och den var kryddad med vardagsbilder från dagis. Minns att det var ett attans jox att få in alla underskrifter. Men slutresultatet var uppskattat!
 
High speed sync spelar ingen roll så länge man inte ställer in kortare slutartid än 1/250 s (eller vad man nu har på sin kamera). Jag brukar alltid ha det aktiverat, för då fungerar det automatiskt, så snart jag väljer en kortare tid än så. Annars ligger det bara och slumrar, så att säga. Inomhus på ett dagis lär det knappast aktiveras, så det spelar ingen roll vad du ställer in där.

Om man synkar på första eller andra ridån har bara betydelse om man avsiktligt blixtfotograferar föremål som rör sig med ganska lång slutartid. I detta fall kan det kvitta.
 
Tack för nya tips! Då är mitt tänk så här (just nu iaf):

Drar helt klart upp ISO till 800 som grundinställning.

Sen ställer jag kameran i P, för då väljer den tydligen alltid en tid 1/60 eller snabbare. Verkar lämpligt för tex sittande barn vid bord, och dessutom kommer det som finns utanför ev. fönster också komma med på bild. Testade lite nu här i dunkelt förmiddagsljus.

För springande barn som kastar sig mot hoppmadrasser o.dyl ställer jag till Tv och sätter tiden till min x-sync (450D har 1/200). Men kameran kommer aldrig kunna hitta en tillräckligt stor F utan köra på största möjliga hela tiden (3.5 i detta fallet). Men blixten kommer då lysa upp tillräckligt - för ljusmätningen sköts där om jag förstod saken rätt (det verkar som fill-slash funktionen stängs av när kameran inte hittar tillräckligt stor F och då kör blixtauto[?]). Resultatet blir ett slags AUTO-läge där jag själv får välja tid, fokuspunkt, ISO och blixten står för belysningen. Konstigt nog så att säga. Jag kan inte komma på nåt bättre iaf, annat än möjligen M, men då får jag sköta allt själv och det tror jag inte jag har tid med.

För mellansnabba rörelser sänker jag tiden till 1/100 el.dyl för att få lite exponering genom fönster också - så det inte ser svart ut ute, såna bilder blir rätt trista. Sen räknar jag med att få en hel del rörelseoskärpa ändå, men suddiga springande barn är aldrig fel, kanske t.o.m köra lite AI servo till äventyrs :)

Blixten får vila i highspeed sync läge. Så om barnen plötsligt ställer sig på kö för actionjump från klätterväggen, så kan jag testa med ännu snabbare slutartider också.

Jomans: du har helt rätt, men vi är ett litet föräldrakooperativ så vi har bestämt vi ska göra så här. Men nog ska man hålla tungan rätt i mun när man publicerar barnbilder på nätet!
 
Jag rekommenderar fortfarande M i det här läget.

Du ställer exponeringstiden så som du tror blir bra (lite experiment visar ju det) och sen ställer du bländaren så du får lagom skärpedjup. Blixten blixtrar rätt i förhållande till bländaren. Tiden påverkar exponeringen av sånt utanför blixtens räckvidd (fönster), tillsammans med bländaren och ISO, förstås.

Blixtljusets korta varaktighet gör att bilderna blir skarpa på ungarna ändå, om du inte exponerar bakgrunden väldigt mycket. Men det ser du på exponeringsmätaren i sökaren (där exponeringskompensationen visas i automatikläge). Ligger den till vänster och blinkar underexponerar du bakgrunden minst två steg, vilket innebär att blixten är ganska dominerande i förgrunden.

Detta är ändå inte mer trixande än någon automatikmetod, för du justerar bara en sak i taget. Antingen pillrar du på bländaren, om det behövs för skärpedjupet eller för att blixten inte räcker fram (öppna bländaren) eller blir för stark (stäng bländaren). Min 580 EX II har en avståndsskala där den visar räckvidden på aktuell bländare och ISO. Det finns nog på din också, så du kan förhandskolla vad du kan förvänta dig. Gäller bara med blixt rakt på, förstås.

Ytterligare en sak som är bra att veta är att Canon (av patentskäl, påstås det) inte visar om blixten räckte till i sökaren. Men om du gör en FEL (Flash Exposure Lock) kommer du att se på den symbolen i sökaren om blixten kommer att räcka eller ej. Kolla manualen om du inte vet hur detta går till.
 
Tyvärr medför ju det att bildkvaliteten blir oerhört lidande på en 450D...
Snack. Det är ingen som bryr sig om lite brus i hörnen, om bilderna på ungarna är bra. Det där resonemanget är för folk som inte har något vettigare att göra än att glo på bilder, uppblåsta till 400%, på datorskärmen, och dessutom strunta i vad bilden föreställer.
 
Hej,

du har fått många utmärkta råd ovan. En "fuskmetod" om du är van vid Av läget är att i egenfunktionerna (Vertyg 2 -> Egen programmering-> C.03 på min 400D) välja fast blixtsynktid i Av-läget. Då fungerar Av-läget mer som "vanligt". Testa och se!

Lycka till!
/Martin
 
Snack. Det är ingen som bryr sig om lite brus i hörnen, om bilderna på ungarna är bra. Det där resonemanget är för folk som inte har något vettigare att göra än att glo på bilder, uppblåsta till 400%, på datorskärmen, och dessutom strunta i vad bilden föreställer.
Eller så är det till för folk som bryr sig om att bilderna dom tar är detaljrika och skarpa...
 
Eller så är det till för folk som bryr sig om att bilderna dom tar är detaljrika och skarpa...

Nä, det beror på bildtyp och för det här tror jag du har fel. Det är dessutom inget fel på 450D sensor, tvärtom, brusmässigt är det en av de bättre APS-C som finns. Och faktiskt, låter du blixten stå för ljuset i exponeringsmätingen (som i P/Av/TV/M), så ger ett dubblat ISO mycket ljusare (/detaljrikare) omgivning när utomhusljuset stavas Sverige i December.

På en websida där stora bilder kanske är max 600 pixlar stora kommer du inte se nån negativ effekt av ISOt, tvärtom har jag insett nu eftersom rummet/omgivningen får mer detaljer istället för att bli mörka, dunkla hörn.

Persson: tack igen. Det lutar nu åt M, ska testskjuta lite till. Ja, räckvidden syns även på 430EX när man riktar blixten rakt. Det där med exponeringsläget (mätt utan blixt) på exponeringskompensations skalan verkar väldigt användbart! På 450D som har sin display på default behöver man inte titta i sökaren utan mätaren syns stort och tydligt på armlängds håll, dessutom ändras den "i realtid" när man vrider kameran. En mindre underexponering där ger massa detaljer åt omgivningen dit blixten inte når fullt ut. Har man inga krav på skärpedjupsvänlig bländare så får man med ISO 800 nästan akta sig för överexponering. Och det t.o.m med kitobjektivet upptäckte jag nu tack vare M-läget. Man kan säga att den där mätaren visar ambient light exposure, briljant! För det är det som jag haft svårt att fatta, det är ju två ljussituationer som skall kombineras och hur görs det på bästa sätt? Mätaren ger en mkt bra fingervisning. Får skriva en essä om jag kommer genom detta på ett bra sätt, "blixtar för noobs" :)

Norsell: tack, det där hade jag ingen aning om! Det kommer jag använda, om än i andra sammanhang än just detta :)
 
Det är riktigt som Norsell säger, men det är ganska meningslöst. Ställer du fast synktid i Av får du samma effekt som om du ställer in 1/200 i M och sen bara ändrar bländaren. Enda finessen med första läget är att leksakskamerorna (fniss), som saknar bakre ratt, låter dig ändra bländaren utan att hålla en extra knapp intryckt samtidigt som du snurrar på hjulet.
Jag tycker det är bättre att köra på M när man vill kontrollera bakgrundsexponeringen och sedan slå över till Av (utan fast exponeringstid) när man vill ha bakgrunden "fullexponerad". Notera även att i läget Av kan du med exponeringskompensationen styra hur ljus du vill ha bakgrunden, samtidigt som du med exponeringskompensationen för blixten kan styra hur du ska exponera förgrunden. Fortfarande med E-TTL automatik, alltså, så du behöver inte krångla med helt manuella inställningar (även på blixten) för att åstadkomma det.

Nya 50D har en mellanfunktion, som kan begränsa slutartiden i Av till 1/60 - 1/250 när man kör med blixt. Då håller sig slutartiden i samma område som om du använde P, men du kan ändå ändra bländaren som du vill. Har inte provat någon sådan, men det låter som en vettig kompromiss i vissa lägen.
 
Eller så är det till för folk som bryr sig om att bilderna dom tar är detaljrika och skarpa...
Det är ingen nytta med det om de är oskarpa av rörelse och/eller för kort skärpedjup. Men det är många som är helt insnöade på brus i bilderna, så till den milda grad att de glömmer bildens innehåll helt och hållet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.