ANNONS
Annons

Blixtbilder hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kan man i Canon ställa om default slutartid i P?

Eeros skrev:
Om jag förstår rätt så kan ni i era Nikon ställa om P så at den använder längre slutartider än 1/60 s. Jag har en Canon EOS 30, kan man göra samma sak med den också?

Nej, inte med systemkamerorna. Men på kompakterna kan man det.

Man får köra Tv, AV eller M
 
Nu blev det helt plötsligt inte så lätt längre att fotografera med blixt. Som jag skrivit innan så gillar jag helt klart att köra med blixten riktad upp i taket med lite kompensation uppåt och sedan använda en ganska lång slutartid, mellan 1/8 till 1/16. Men det är inte speciellt hållbart att ha kameran inställd så att den går ner ända till 1/8 för i inomhusbelysning så stannar kameran nästan konstant där och med ett bländartal på 1.8 med mitt Nikon 50 så blir bilden inte direkt kul. Man kan självklart använda de manuella lägena eller bländarförval men jag har lite svårt med dom och blixt fortfarande.

Om jag tar en porträttbild inomhus med blixt antingen studsad i tak eller rakt på med bouncer, hur ska jag bäst göra för att få en knivskarp exponering. Nu snackar vi tvärtemot långa slutartider för festliga härliga partajbilder utan en knivskarp porträttbild men inte utfrätt på något vis, och inte heller svart i bakgrunden.

Hur går man tillväga för ett bra resultat?
Kanske svårt att svara på eftersom varje situation kräver sin inställning men kanske har ni några tips eller hur ni gör själva.
 
Lionheart skrev:
Nu blev det helt plötsligt inte så lätt längre att fotografera med blixt. Som jag skrivit innan så gillar jag helt klart att köra med blixten riktad upp i taket med lite kompensation uppåt och sedan använda en ganska lång slutartid, mellan 1/8 till 1/16. Men det är inte speciellt hållbart att ha kameran inställd så att den går ner ända till 1/8 för i inomhusbelysning så stannar kameran nästan konstant där och med ett bländartal på 1.8 med mitt Nikon 50 så blir bilden inte direkt kul. Man kan självklart använda de manuella lägena eller bländarförval men jag har lite svårt med dom och blixt fortfarande.

Blixt rakt på ger roligast effekter vid långa exponeringtider. Det är mer om man omärkt ska blanda blixt och befintligt ljus som man ska slå i taket, tex en sommardag då man vill ha lika ljust inne som ute.

Om jag tar en porträttbild inomhus med blixt antingen studsad i tak eller rakt på med bouncer, hur ska jag bäst göra för att få en knivskarp exponering. Nu snackar vi tvärtemot långa slutartider för festliga härliga partajbilder utan en knivskarp porträttbild men inte utfrätt på något vis, och inte heller svart i bakgrunden.

Att slå blixten i ett vitt tak eller en vit vägg ger bäst resultat i kombination med medelstor bländare (5,6-11) och 1/60s. Då har du 100 procent blixtljus och får skarpt. beroende på hur stort rummet är får du slå rakt upper eller snett uppåt.
 
det här var en oerhört intressant och lärorik tråd.

När ni pratar om att underexponera bakgrunden, hur gör ni då? Underexponerar ni som vanligt +1 steg och sen tar kortet som vanligt i AV läge med blixten kompenserad +1 steg eller liknande?

har ni några bra tips när man ska ta bilder utomhus när det är mörkt och inte finns möjlighet att studsa i något? Är det omnibounce som gäller då om man vill ha ett någorlunda mjukt ljus?
 
Johan-A skrev:
det här var en oerhört intressant och lärorik tråd.

När ni pratar om att underexponera bakgrunden, hur gör ni då? Underexponerar ni som vanligt +1 steg och sen tar kortet som vanligt i AV läge med blixten kompenserad +1 steg eller liknande?

Kör du kameran på -1 blir bakgrunden underexponerad ett steg och blixtljuset rätt exponerat. Det finns ingen koppling mellan kompensering av exponeringen av bakgrunden och kompenseringen för blixtljuset. Blixtexponeringen ska därför stå på noll.

Blixtljuset styrs av brinntid+bländare.
Bakgrundsljuset styrs av slutartid+bländare.

har ni några bra tips när man ska ta bilder utomhus när det är mörkt och inte finns möjlighet att studsa i något? Är det omnibounce som gäller då om man vill ha ett någorlunda mjukt ljus?

Omnibounce är helt värdelöst utomhus. Den ger inte mjukare ljus utan stjäler bara ljus. Mjukheten beror på den lysande ytans relativa storlek Så det gäller a.

idén bakom omni-bouche är att tt ha nått stort vitt att slå blixten i. Ett paraply funkar men är lite klumpigt. Lättare är prylar som lumi-quest som ger en lite större lysande ytaljuset både går rakt fram och upp i tak och väggar samtidigt och ger ett mjukt ljus, funkar alltså bara inomhus.
 
Senast ändrad:
Ändra slutartid vid blixt från std 1/60

Hej!

Hur ställer man om från 1/60 som tydligen är längsta slutartid vid blixtfotografering gäller A och P läget?

Gäller Nikon D70/SB800.

Manuellt läge är ju inga problem.

Mvh
Thomas D
 
Köpte min första "riktiga" blixt idag, Sigma 500, som jag ska ha till min 20D. Som novis när det gäller blixt frågade jag dessutom om det var något annat som jag behövde, och det var det ju; en bouncer. Så nu har jag både blixt och bouncer. Nu undrar jag lite hur jag ska använda denna. Ska man alltid rikta blixten uppåt när man använder bouncern oavsett hur/vad man fotar?
 
backyslash skrev:
Ska man alltid rikta blixten uppåt när man använder bouncern oavsett hur/vad man fotar?
Meningen med en omni-bounce är att den sprider ljus mer än vad man får med ett "bart" blixthuvud.

Genom att blixten sprids så vill man att den studsar i omgivningen och tillbaka på motivet. Därför ska man rikta en blixt med en omni-bounce uppåt, antingen rakt upp (läs dock min tanke om detta nedan) men kanske hellre snett framåt (eller snett bakåt om man vet att man har något där som reflekterar ljuset tillbaka, exempelvis en vägg).

Riktar man den rakt fram kommer en stor del av blixtljuset komma direkt på motivet och TTL-mätningen kommer att avbryta utan att övriga delar av bilden får så mycket exponering. I praktiken är det enda som händer att omni-bouncen stjäl lite ljus men det tvingar kamerans TTL-mätning blixten att kompensera genom att kräma på mer kraft (om sådant finns tillgängligt). Skillnaden blir troligen omärkbar i de allra flesta fall. Möjligtvis kan omnibounce ge *aningens* mer ljus på områden runt motivet.

Är motivet mycket långt borta eller om du inte har något att studsa i gör en omni-bounce föga nytta. Ta då hellre av den och rikta blixten så att du verkligen får ljus på motivet, eller strunta i blixt.

Slår man blixen rakt upp i ett rum kommer nog det mesta blixtljuset att studsa tillbaka i huvudet på fotografen, där gör det mindre nytta. Då förespråkar jag antingen uppåt-framåt eller uppåt-bakåt (i fallet med vägg bakom).

En språkfråga: "Bouncer" är en benämning vissa svenska fotografer använder på det jag brukar kalla "softbox" och sålunda något annat än den lilla "tvålkopp" som en omni-bounce är, eller "diffusion dome" det heter på Nikonspråk. Jag vet inte vad Canon kallar sin dito. Kärt barn har många namn, med risk för förväxlingar.
 
Tack för ett bra och uttömmande svar!

På förpackningen till min lilla plastlåda för 300 spänn! stog det Omnibounce...
 
backyslash skrev:
..fast förresten, hur gör man utomhus då, när det inte finns något tak att studsa i?
Tja, finns det inget att studsa blixten i får man antingen ta med sig något (det finns allt från paraplyer till "plastskopor" man kan montera på blixten) eller så får man bita i det sura och bara köra blixt rakt på.

Tänk dig att du spelar "biljard" med ljuset. Hur ska du studsa ljuset så att det når motivet? Finns det inget sätt att studsa så är stöten värdelös. Då skjuter man rakt på.
 
Nej, inte om du skjuter rakt på och inte utomhus med få saker att studsa i. Den gör mest nytta när det är små utrymmen och finns mycket att studsa i, dvs både väggar och tak, så att nästan oavsett åt vilket håll ljuset går kommer det någonstans lysa upp motivet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar