backyslash skrev:
Ska man alltid rikta blixten uppåt när man använder bouncern oavsett hur/vad man fotar?
Meningen med en omni-bounce är att den sprider ljus mer än vad man får med ett "bart" blixthuvud.
Genom att blixten sprids så vill man att den studsar i omgivningen och tillbaka på motivet. Därför ska man rikta en blixt med en omni-bounce uppåt, antingen rakt upp (läs dock min tanke om detta nedan) men kanske hellre snett framåt (eller snett bakåt om man vet att man har något där som reflekterar ljuset tillbaka, exempelvis en vägg).
Riktar man den rakt fram kommer en stor del av blixtljuset komma direkt på motivet och TTL-mätningen kommer att avbryta utan att övriga delar av bilden får så mycket exponering. I praktiken är det enda som händer att omni-bouncen stjäl lite ljus men det tvingar kamerans TTL-mätning blixten att kompensera genom att kräma på mer kraft (om sådant finns tillgängligt). Skillnaden blir troligen omärkbar i de allra flesta fall. Möjligtvis kan omnibounce ge *aningens* mer ljus på områden runt motivet.
Är motivet mycket långt borta eller om du inte har något att studsa i gör en omni-bounce föga nytta. Ta då hellre av den och rikta blixten så att du verkligen får ljus på motivet, eller strunta i blixt.
Slår man blixen rakt upp i ett rum kommer nog det mesta blixtljuset att studsa tillbaka i huvudet på fotografen, där gör det mindre nytta. Då förespråkar jag antingen uppåt-framåt eller uppåt-bakåt (i fallet med vägg bakom).
En språkfråga: "Bouncer" är en benämning vissa svenska fotografer använder på det jag brukar kalla "softbox" och sålunda något annat än den lilla "tvålkopp" som en omni-bounce är, eller "diffusion dome" det heter på Nikonspråk. Jag vet inte vad Canon kallar sin dito. Kärt barn har många namn, med risk för förväxlingar.