Lionheart skrev:
Om jag sätter blixten på +0,5EV (och då menar jag på blixtens knappar) och sedan drar ner kamerans exponeringskompensation något steg. Blir det då som du säger Christel. Att man underexponerar miljöljuset lite?
japp. det stämmer.
men det varierar från tillfälle till tillfälle hur mycket blixtkraft man får lägga på.
jag brukar nog mest använda +0,8 på blixten, men ibland ser jag att det behövs mindre och ibland mer.
jag själv föredrar att alltid köra manuellt och även underexponera manuellt när jag plåtar med blixt. men visst kan man dra ner kamerans exponeringskompensation, det går oxå bra.
(det funkar även bra när man valt A, bländarprioritet)
Edit: När man tar en helt vanlig bild med slow sync så ser det ju mycket varmare och skönare ut. Varför nånsin använda vanliga blixtläget?
Och hur är det möjligt att frysahuvudmotivet om du smäller blixten i taket?
slow synk tycker jag passar bättre till autolägena, men om du inte underexponeringskompenserar så kommer miljöljuset att exponeras "rätt" och bli för ljus.
då krockar blixtljus och miljöljus lättare och det kan kännas som dubbelexponeringar i vissa situationer om tiderna blir långa.
ibland kan det oxå vara så att blixten inte räcker till med sina +0,8. det kan bl.a. bero på för långt avstånd till väggar och tak.
även då krockar blixt och miljöljus.
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_095.htm
om man ändå måste fippla med exp.kompensation tycker iaf jag själv att det är lika bra att köra manuellt hela vägen så jag vet vad som händer.
resultatet blir ju ändå det samma och man lär sig snabbare hur blixten fungerar tillsammans med kameran i olika lägen och situationer.
hade jag velat låta kameran bestämma och köra sitt eget slow synk hade jag köpt en kompaktkamera.
att huvudmotivet fryses beror på flera saker.
en anledning är förstås som tidigare påpekat, hyfsat lång exponeringstid.
men främst hänger det på att blixtljuset avtar med avståndet. om bakgrunden är längre bort än motivet så kommer det inte träffas av blixtljuset lika mycket som huvudmotivet. det gäller alltså att personen är rätt placerad.
på den här bilden:
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_098.htm
så ligger bakgrunden för nära motiven och blir således oxå fruset trots lång slutartid.
sen kan det vara så att huvudmotivet är i skugga.
ibland är det kanske bara detaljer på huvudmotivet ligga i skugga och då är det det som blir fruset av blixten.
titta på den här bilden:
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_122.htm
på den del av hans ansikte som ligger i skugga (hade jag exponerat miljöljuset bara aningens mer hade ljuskällorna "krockat", det är här underexponering av motivet som gäller) så har blixten varit den dominanta ljuskällan och således frusit detaljerna.
vill du verkligen lära dig snabbt att förstå din blixt så rekommenderar jag att du struntar i slow synk och försöker plåta så mycket manuellt du kan.
det är det absolut bästa sättet att lära sig på, och blixthantering känns rätt knepigt i början så det är lätt att vara "lat" och köra automatik.
men då vet du heller aldrig riktigt vad som gjorde att bilden blev som den blev.