Annons

Blixtbilder hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Gud så intressant. Tack alla för era livliga svar.

Om jag sätter blixten på +0,5EV (och då menar jag på blixtens knappar) och sedan drar ner kamerans exponeringskompensation något steg. Blir det då som du säger Christel. Att man underexponerar miljöljuset lite?

Ska nog ta och läsa manualen extra noga. Det här var mycket nytt för mig. =)

Edit: När man tar en helt vanlig bild med slow sync så ser det ju mycket varmare och skönare ut. Varför nånsin använda vanliga blixtläget?
Och hur är det möjligt att frysahuvudmotivet om du smäller blixten i taket?
 
Senast ändrad:
Nu fattar jag nog varför alla mina bilder inomhus blivit så otroligt tråkiga. Jag läste en annan tråd om synktider här i forumet och kom fram till att min Nikon D70 använder 1/60 som längsta slutartid vid blixtfotografering.

Nu har jag ställt om den så att längsta är 1/4 och det funkar alldeles utmärkt. Nu kan jag använda P-läget och få härliga blixtbilder där blixtljuset blandas med miljöljuset.

Varför använda så korta slutartider och få tråkiga blixtbilder där huvudmotivet är utfrätt och bakgrunden mer eller mindre svart?

Man lär sig något varje dag!
Jag förstår att utomhus vill man ha kort slutartid för att få en fin upplättningsblixt på motivet men inomhus finns det väl egentligen ingen anledning att ha korta tider?
Även om jag väljer slutartid 1/8 så får jag ändå en skarp och fin bild, handhållen, eftersom blixtljuset hjälper till att frysa bilden till mig.
 
Lionheart skrev:
Om jag sätter blixten på +0,5EV (och då menar jag på blixtens knappar) och sedan drar ner kamerans exponeringskompensation något steg. Blir det då som du säger Christel. Att man underexponerar miljöljuset lite?
japp. det stämmer.
men det varierar från tillfälle till tillfälle hur mycket blixtkraft man får lägga på.
jag brukar nog mest använda +0,8 på blixten, men ibland ser jag att det behövs mindre och ibland mer.
jag själv föredrar att alltid köra manuellt och även underexponera manuellt när jag plåtar med blixt. men visst kan man dra ner kamerans exponeringskompensation, det går oxå bra.
(det funkar även bra när man valt A, bländarprioritet)

Edit: När man tar en helt vanlig bild med slow sync så ser det ju mycket varmare och skönare ut. Varför nånsin använda vanliga blixtläget?
Och hur är det möjligt att frysahuvudmotivet om du smäller blixten i taket?
slow synk tycker jag passar bättre till autolägena, men om du inte underexponeringskompenserar så kommer miljöljuset att exponeras "rätt" och bli för ljus.
då krockar blixtljus och miljöljus lättare och det kan kännas som dubbelexponeringar i vissa situationer om tiderna blir långa.
ibland kan det oxå vara så att blixten inte räcker till med sina +0,8. det kan bl.a. bero på för långt avstånd till väggar och tak.
även då krockar blixt och miljöljus.
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_095.htm

om man ändå måste fippla med exp.kompensation tycker iaf jag själv att det är lika bra att köra manuellt hela vägen så jag vet vad som händer.
resultatet blir ju ändå det samma och man lär sig snabbare hur blixten fungerar tillsammans med kameran i olika lägen och situationer.
hade jag velat låta kameran bestämma och köra sitt eget slow synk hade jag köpt en kompaktkamera.

att huvudmotivet fryses beror på flera saker.
en anledning är förstås som tidigare påpekat, hyfsat lång exponeringstid.
men främst hänger det på att blixtljuset avtar med avståndet. om bakgrunden är längre bort än motivet så kommer det inte träffas av blixtljuset lika mycket som huvudmotivet. det gäller alltså att personen är rätt placerad.
på den här bilden: http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_098.htm
så ligger bakgrunden för nära motiven och blir således oxå fruset trots lång slutartid.

sen kan det vara så att huvudmotivet är i skugga.
ibland är det kanske bara detaljer på huvudmotivet ligga i skugga och då är det det som blir fruset av blixten.
titta på den här bilden:
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_122.htm
på den del av hans ansikte som ligger i skugga (hade jag exponerat miljöljuset bara aningens mer hade ljuskällorna "krockat", det är här underexponering av motivet som gäller) så har blixten varit den dominanta ljuskällan och således frusit detaljerna.

vill du verkligen lära dig snabbt att förstå din blixt så rekommenderar jag att du struntar i slow synk och försöker plåta så mycket manuellt du kan.
det är det absolut bästa sättet att lära sig på, och blixthantering känns rätt knepigt i början så det är lätt att vara "lat" och köra automatik.
men då vet du heller aldrig riktigt vad som gjorde att bilden blev som den blev.
 
Supernyttig tråd detta, eftersom jag själv är grönare än grön var det gäller blixfoto.

Så med risk för att skämma ut mig lite, måste jag endå fråga: Gäller ovanstående tips endast vid spotmätning? Eller är det tvärtom, eller rent av så att det inte spelar någon roll?
 
Tack än en gång för all hjälp med att förklara och visa exempel på ett annat ganska invecklat och komplicerat ämne. Ni har nu fått mig att gå ifrån mitt kära P-läge som jag var alldeles för bekväm med och istället köra A-läget eller till och med helt manuellt vid blixtfotografier.

Numera hatar jag vanligt auto blixtljus. Det förstör så mycket av den fina stämningen och jag tycker faktiskt att den automatiska vitbalanseringen blir bättre med sånt här blandljus. Det finns ingen anledning att köra fullt ös rakt fram med blixten.


Här kommer ett exempel taget nu precis på min lille son som älskar att klänga och klättra när jag har kameran framme. Inte riktigt lika fina så här nerskalade men jag ser tydligt skillnaden mellan vanliga blixtfoto och detta härliga blandljus.

Ska testa alla andra olika varianter jag fått lära mig här idag. Ville mest visa nu direkt vad fantastiskt resultat det kan bli

------------------------------------------

1/4 sec - F/4
Flash Sync Mode: Front Curtain
Saturation: Enhanced
Exposure Comp.: 0 EV
Auto Flash Mode: Balanced i-TTL
Sharpening: Medium high
Lens: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Sensitivity: ISO 200
Auto Flash Comp: 0 EV
 

Bilagor

  • dsc_0859.jpg
    dsc_0859.jpg
    32.5 KB · Visningar: 702
Senast ändrad:
En till:

1/8 sec - F/4.5
Flash Sync Mode: Front Curtain
Saturation: Enhanced
Exposure Comp.: 0 EV
Auto Flash Mode: Balanced i-TTL
Sharpening: Medium high
Lens: 18-70mm F/3.5-4.5 G
Sensitivity: ISO 200
Auto Flash Comp: 0 EV
 

Bilagor

  • dsc_0865.jpg
    dsc_0865.jpg
    36.4 KB · Visningar: 700
Senast ändrad:
hmm vet i hundan

Hej hej
nu har jag läst denna tråd framåt tillbaka och hänger nog med på det mesta men undrar nog hur man då ställer blixten i kompensationsläge.
Jag har D60 med 550 ex och har bara läget där man kan ställa från 1/1 -1/128 är detta samma sak? i så fall vad motsvarar vad?
Underexponering talar ni om men hur katten kan
bilden bli ljusare i bakgrunden då? borde ju bli tvärtom eller...
trög som en bandyboll
ska fota bröllop i en kyrka i slutet av juli där jag fotade ett annat bröllop förra året och fick då bilder som var lite mörka i bgrunden och tänkte att jag skulle råda bot på detta.
 
Re: hmm vet i hundan

rogge skrev:
Hej hej
nu har jag läst denna tråd framåt tillbaka och hänger nog med på det mesta men undrar nog hur man då ställer blixten i kompensationsläge.
Jag har D60 med 550 ex och har bara läget där man kan ställa från 1/1 -1/128 är detta samma sak? i så fall vad motsvarar vad?
Underexponering talar ni om men hur katten kan
bilden bli ljusare i bakgrunden då? borde ju bli tvärtom eller...
trög som en bandyboll
ska fota bröllop i en kyrka i slutet av juli där jag fotade ett annat bröllop förra året och fick då bilder som var lite mörka i bgrunden och tänkte att jag skulle råda bot på detta.

Hejan Roger!

Nu kanske jag kan hjälpa dig. det blir liksom en positiv kedjereaktion =)

Det talet du snackar om, 1/1 till 1/128 är troligtvis slutartiden du kan ställa in när blixt används. Så om du exempelvis ställer den på 1/4 som i mitt fall så är den det kortaste slutartiden kameran går ner till.

Standard på min Nikon D70 är 1/60 och det är på tog för kort tid för att få en bra bild med blandljus. Istället får man ett upplyst utfrätt huvudmotiv och bakgrunden mörk eller rent av svart.

Jag kan inte riktigt förklara underexponeringen i kameran men jag använda inte den i bilderna jag tog ikväll och det gick bra ändå. Men jag drog blixten i taket med +2/3. Min blixt ökar i följande steg: +1/3, +2/3, +1, 1 1/3 osv osv.

Det som händer är att blixtljuset ökar men samtidigt har du en lång slutartid vilket innebär att slutaren hinner absorbera det underbara miljöljuset också. Därav får du med mer av bakgrunden.

Så har jag fattat det iallafall.
 
Tackar!

Tackar för det svaret!
Nu återstår bara att hitta ett svar på varför men skall underexponera bilden....:)
 
Re: Tackar!

rogge skrev:
Tackar för det svaret!
Nu återstår bara att hitta ett svar på varför men skall underexponera bilden....:)

det är bara bakgrunden (miljöljuset) som ska underexponeras och är för att inte ljuskällorna - miljöljuset och blixtljuset - ska "kriga" om dominansen.
man vill få blixten att dominera aningens.
man riskerar väldigt konstiga bieffekter om man har en längre tid. det blir som dubbla konturer på motivet.

här är ett exempel där både blixt och miljöljus har fått samma styrka och inget dominerar över det andra: http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_095.htm
om man låter bakgrunden vara aningens underexponerad så ramar den in motivet lite snyggt.

om man kör på automatik så brukar bakgrunden bli på tok för underexpnerad och nästan svart. på en sådan bild blir motivet en väldigt tydlig huvudpunkt i bilden, men det blir en rätt tråkig bild. en person kan nästan se inklippt ut i en sån bild.
därför så underexponerar man miljöljuset bara lite, för att fortfarande se bakgrunden men inte låta den kriga om uppmärksamheten från huvudmotivet.

här är en bild där bakgrunden är ett steg underexponerad.
http://www.estethia.com/mia_30fest/pages/2004-05-29_089.htm
bakgrunden är tydlig men men den är fortfarande lite mörkare än motivet. det blir en snygg inramning som får motivet att "stå ut" ur bilden.

oj.. bla bla.. nu är klockan egentligen för mycket för att jag ska babbla på om sånt här.
hoppas det går att få ut nåt av mitt svammel. ;o)
 
helt suveränt svammel

nu är det dag igen och man kan börja på ny kula,
när du säger underexponera miljöljuset så menar du ju då bakgrunden typ, menar du då att du gör mätningen för hela bilden i bakgrunden sen fokuserar på huvudmotivet
 
Re: hmm vet i hundan

rogge skrev:

Jag har D60 med 550 ex och har bara läget där man kan ställa från 1/1 -1/128 är detta samma sak? i så fall vad motsvarar vad?

nej, nej. Dennis har fått det lite om bakfoten här.

på D60+550EX är det lättaste sättet att ställa in blixtljuskompensewring (alltså hur starkt blixtljuset ska varan i förhållande till vad kameran på ovansidan av kameran finns en knapp med en blixtsympol och "+/-". Tryck på den och vid tumratten så får du kompensering i halva steg.

Du kan också göra det från blixten genom att trycka på SEL/SET en gång och sedan på plus- eller minus-knapparna. Skulle du ställt in båda gäller kamerans inställning.

De befintliga ljuset (bakgrundsljuset) kontrollerar du med den vanliga exponeringskompenseringen på kamerahuset.

1/1-1/128 som du handlar om fasta effektlägen, alltså delar av full effekt. Det är ett krångligt sätt att plåta på eftersom det är ett manuellt läga utan automatik. Helst ska man då ha lös mätare och motiv som inte rör sig.

Underexponering talar ni om men hur katten kan
bilden bli ljusare i bakgrunden då? borde ju bli tvärtom eller...

Det blir ljusare eftersom normalinställningen är att man får 1/60s som längsta tid - och då kan det bli megaunderexponering - helt svart. Nu pratar vi om att finjustera bakgrundsljuset för att få exakt rätt balansförhållande mellan blixt och bakgrundsljus.
 
Re: Re: hmm vet i hundan

froderberg skrev:
på D60+550EX är det lättaste sättet att ställa in blixtljuskompensewring (alltså hur starkt blixtljuset ska varan i förhållande till vad kameran på ovansidan av kameran finns en knapp med en blixtsympol och "+/-". Tryck på den och vid tumratten så får du kompensering i halva steg.


Föll bort några ord. Ska stå:

På D60+550EX är det lättaste sättet att ställa in blixtljuskompensering (alltså hur starkt blixtljuset ska vara i förhållande till vad kameran anser är normalt) på ovansidan av kameran där det finns en knapp med en blixtsympol och "+/-". Tryck på den och vid tumratten så får du kompensering i halva steg.
 
Tack för en bra tråd!

Har varit jätteintressant att läsa denna tråd.

Jag vill fråga er som säger att man ska slänga med kameran; kör ni med automatiska värden på blixten? Räcker blixten då till att frysa motivet så att den inte blir för oskarp?

Jag måste testa detta själv också, det låter ju kostigt att om man tar en bild inomhus med 1/30 s. och slänger med kameran så blir motivet ändå tillräckligt skarpt! Kul, ska testa detta snarast. Ska testa även att föra kameran framåt och bakåt, inte endast slänga åt sidorna. Eller blir det för svårt för blixten att hinna frysa motivet då?

Och blixten bakåt alltså? Varför tvunget bakåt, vad är det för fel med att studsa via taket?

En högst intressant tråd! Berätta gärna ännu mer om hur ni tar blixtbilder inomhus, ni som har positiva erfarenheter av detta.


-Eeros
 
jag kör ttl på min blixt för det mesta.
jag lägger på lite extra kräm på blixten (pluskompensation) om jag riktar blixten bakåt.

om man inte underexponerar exponeringstiden på motivet tillräckligt kommer blixten och miljöljuset att krocka och motivet blir som dubbeexponerat.

jag för inte kameran bakåt eller framåt av den anledning att jag sällan (för jag plåtar mest så här inonhus då) har tillräckligt liten bländare för att få stort skärpedjup.
om jag då flyttar kameran i djupled så vet jag inte riktigt om jag lyckas så motivet får rätt skärpa innan jag rört på kameran.

jag plåtar sällan så här med teleobjektiv, använder snarare normal och vidvinkel.
man kan bara köra blixten rakt upp om man befinner sig långt ifrån sitt motiv (om det är en människa iaf), för om ljuset kommer för mycket ovanifrån så blir det mörka ögonhålor och en rejäl nässkugga på personen.
ser inte snyggt ut.
 
Kan man i Canon ställa om default slutartid i P?

Om jag förstår rätt så kan ni i era Nikon ställa om P så at den använder längre slutartider än 1/60 s. Jag har en Canon EOS 30, kan man göra samma sak med den också?


-Eeros
 
ANNONS