ANNONS
Annons

Blixtar till Sony Alpha 100

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte haft så många tillfällen att testa blixten. Men erfarenheterna har inte direkt pekat i någon självklar riktning. Har mest kört P-läge med blixten monterad på kameran. Har även testat både ADI och TTL. Har bara använt kit-objektivet 18-70 mm och tycker snarast att mängden blixtljus korrelerar med zoomlängd (vilket det kanske också ska göra?). Vid vidvinkelläge så bruka blixten lysa upp ett helt rum utan problem, men zoomar man in på någon person i rummet så brukar den snarare underexponera. Börjar fundera på om variationen i blixtens förmåga att exponera rätt hänger ihop med om man har centrumvägd eller flersegmentsmätning inställd. Har kört flersegment hittills. Tycker dock att även utan blixten på så varierar exponeringar mycket trots små skillnader i ljus för samma objekt. Det röda rastret har jag sett sätta igång om man försöker fokusera i väldigt dåliga ljusförhållanden, ex ett helt mörkt rum. Det som är konstigt är jag ibland kört P-läge och fått bra exponering, har då gått över till M-läge och rattat in exakt samma S & A värden, men exponeringen blir ändå annorlunda?!? Varför?
Tycker att blixten mer känns frustrerande än hjälpande. Känns som ett "felköp" tills jag får kläm på den eller om någon kommer med bra tips. Men, som sagt, har inte testat mycket så det är möjligt att jag missar något grundläggande. Saknar en bra manual!

KM 5D använder auto-iso, om du har valt det, i P-läget och väljer då gärna iso400 med blixt, i M-läget väljer den iso100.

Min kamera gör iallafal så, kanske A100 funkar likadant.

David G skrev:
KM 5D använder auto-iso, om du har valt det, i P-läget och väljer då gärna iso400 med blixt, i M-läget väljer den iso100.

Min kamera gör iallafal så, kanske A100 funkar likadant.

Så gör A100 med.

Jag tycker att A100 ger generellt bättre resultat med blixt i M-läget än på andra lägen. Ska se om jag kan rota fram lite test bilder jag gjort.

A100 och Sigma

Jag har haft samma typ av problem med Sigma och A100. Problemet bestod i att den gav full blixt i alla lägen, mao kraftigt överexponerat. Jag köpte den ursprungligen till en Minolta A200, och till den fungerar den helt utan anm. Jag fick en uppdatering av blixten (byte av ngt kort) via firman som sålde både blixt och A100, och då fungerade den några få gånger, men nu är den helt tillbaka i "urfrätt läge" oavsett vilka inställningskombinationer jag ställer på kamera och blixt.
Nån som vill köpa en nästan oanvänd blixt till en Minoltakamera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar