Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Funderar på köpa en blixt till min EOS 30.
Funderar på skilnader som gör om man ska välja att köpa en 540EZ eller en 550EX. ÄR skillnaden så stor mellan dom mer än att 540 inte går att ha till digitala kamrerna? En 540 kan man ju dess utom hitta väldigt billigt begagnat. Eller är de då bättre med en 420EX? Ska ha den i dom få lägen man vill använda en blixt vid dokumentär och reportage foto.
 
420 EX är nog det bästa valet för dig. En kompetent blixt till rimligt pris som har E-TTL. 550 EX är onödigt dyr och stor för de flesta. Finns även pressfotografer som kör 420 EX.

540 EZ är inget bra val eftersom den inte ger E-TTL utan bara TTL. Dessutom kan du ha EX-blixtarna på digitalkameror när du väljer att satsa på det.

E-TTL systemet ger betydligt bättre exponering av blixtljuset än TTL genom att kamerans vanliga avancerade ljusmätning används till att mäta blixtljuset. Vid TTL-mätning används en enklare sensor.
 
Så Sigmas 500 DG Super är alltså ett bättre val än Canons egna 420EX om jag förstått det rätt? Pirat märken är inga problem bara dom är samma klass på.
Men går då Sigmas 500 Super att ha på digitalt sen?
Tack för övrigt för alla tipps
 
jag har aldrig testat canons dock. men jag kan inte komma på något att klaga på hos min sigma. och ja den funkar digitalt. jag använder den mestadels på en D30!
 
DG modellen funkar på digitala, det är dock den enda som finns kvar nu förutom till nikon. den vanliga kostade typ halva priset av DG, den var ett klipp för dom som kör analogt.
 
Men man kan alltså säga att DG Super är rätt likvärdig med 550 EX men har mycke lägre pris?
Isåfall blir de nog klart en sån.
 
EF-500 Super... både DG och icke DG är jämförbara med 550EX. Dock har väl 550EX ett lite trevligar gränssnitt för knapparna på blixten.


Priser ligger väl typ på....
EF-500 Super... ca 1300kr
EF-500 DG Super ca 2800kr (Någon butik i stockholm har den för typ 2100.... kommer inte ihåg vilken, vet att hemsidan/webbutiken är skitful med blå/vita streck dock.
550EX ca 4500kr.
 
en sak att tänka på är att autofokushjälpen på 550EX inte lyser ut över alla sju autofokuspunkter på din EOS-30'a. Det gör däremot 420EX's hjälpbelysning för autofokus. Hur sigmans hjälpbelysning fungerar har jag ingen aning om.

Valde själv en 420EX till min EOS-30'a, och blev mycket nöjd. Nu har jag gått över till en EOS-10D, och blixten fungerar finfint till den också.
 
Vet inte om cyberphoto har felaktig information, men på deras site framstår det som att Sigma EF-500 DG Super INTE har E-TTL...

så här skriver dom:

Ledtal: 50 vid 105mm/ISO100
Exponering: TTL, Manuell (1-1/128)
 
Hej.

Jag tänker också köpa en blixt till min Eos 33.
Jag har funderat lite på Metz 54 mz-3.
Om jag fattat rätt ska denna blixt stöda E-TTL med.
Nån som vet om det är rikigt?

Den är kanske lite dyrare än Sigma blixten men kan kanske ändå vara ett bra alternativ.


/putte
 
Metz 54 mz-3 är en mycket bra blixt, men rätt stor och klumpig. Skillnaden mot nikons top-of-the-line är i funktion ingen alls, men i storlek ganska stor. Nikonen känns iallafall mycket smidigare.

En sak man kan tänka över är att beställa från B&H i New York. Med tanke på att just priset på blixtar är väldigt mycket högre i Sverige kan det till och med vara så att man sparar stora pengar till och med om man åker fast i tullen.

550EX ligger väl runt $320 vilket med $30 frakt blir 2800 kr. Med tull och moms blir det 3800 som iallafall är lägre än de 4600 som scandinavian tar ut...
 
Felle.

Är Metz mz-3 blixten större och klumpigare än Canon 550 EX och Sigmas EF-500 Dg super?
Att den är klart större än Canon 420Ex vet jag.

Vi har en gammal Metz 45-CT4 här på jobbet,den är stor och klumpig.
/Putte
 
Hmm.. Vet i ärlighetens namn inte. Det jag vet är att metz 54 mz-3 är rejält mycket större än nikons sb80dx, (och även 28dx).

Kollade upp måtten nu och canon 550 är större än både Metz 54 och nikon sb 80.

canon 550ex 81*137*112mm
metz 54 mz-3 75*125*108mm
nikon sb-80dx 71*128*92mm

På pappret ser inte skillnaden mellan nikonen och metzen särskilt stor ut, men i verkligheten är den betydande skulle jag vilja säga.. Men har man canon verkar det spela mindre roll eftersom 550 ex enligt siffrorna iallafall ska vara ännu större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.