Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

aitchh

Aktiv medlem
hej
fick min blixt idag, men popup-blixten poppar fortfarande upp, letat bland inställningar om man kan göra så den stannar nere, någon som kan hjälpa mig?

det är inte popupp-blixten som blixtrar utan den riktiga, så de e bara hur man får blixten att bli nere :)?

har en nikon d40

mvh oscar

Har ju inte Nikon, men i vilket fall bör väl kameran känna av att den har en extern blixt ansluten i blixtskon?
Eller kan det vara så att kameran "stänger av" kommunikationen med tillbehörsskon om huset är inställt i ett helautomatiskt läge?

Har ju inte Nikon, men i vilket fall bör väl kameran känna av att den har en extern blixt ansluten i blixtskon?
Eller kan det vara så att kameran "stänger av" kommunikationen med tillbehörsskon om huset är inställt i ett helautomatiskt läge?

Jag tror inte att han har anslutit blixten i blixtskon :) interna blixten kan ju inte poppa upp då eftersom blixten är i vägen.

Använder du "gröna rutan" (auto)? Gör inte det i så fall.
Använd åtminstone P-moden då kan du styra över blixten.

Mattias

Jag tror inte att han har anslutit blixten i blixtskon :) interna blixten kan ju inte poppa upp då eftersom blixten är i vägen.

Det kan den göra ändå. Tycker det var en onödig och framförallt dum kommentar.

Men det är jättesvårt att veta vad felet är så här på distans.

Välj som nån skrev här P-läget men med blixten påslagen istället för autoläget.

Hoppas det löser sig.

Henrik

nej kameran är på manuell, blixten poppar upp så den ligger emot den nya blixten, så popupp blixten är inte fullt uppe.

det var ju just det jag förklarade att den interna blixten får svårt att ta sig upp eftersom den externa är ivägen :p

men tydligen får man inte skriva vad man vill utan folk ska blir arga.

Det låter jättekonstigt. Är du helt säker att du inte råkar komma åt nån annan knapp på kameran?

Har du möjlighet att prova blixten på en annan kamera och även en annan blixt på din kamera kanske? Tänkte om det blir likadant då också.

Som sagt jättesvårt så här på distans men enklast är nog att kontakta det företag du handlat hos.

Henrik

Det låter jättekonstigt. Är du helt säker att du inte råkar komma åt nån annan knapp på kameran?

Har du möjlighet att prova blixten på en annan kamera och även en annan blixt på din kamera kanske? Tänkte om det blir likadant då också.

Som sagt jättesvårt så här på distans men enklast är nog att kontakta det företag du handlat hos.

Henrik

har provat med en gammal blixt det blir samma sak där.

M är det enda läge Du skall använda om Du sätter en analog blixt i kamerans blixtsko eftersom Du då kan välja lämplig tid, exempelvis 1/60. I läge A, S och P kan Du inte göra så, då väljer kameran automatiskt tid anpassad till det ljus som kameran "ser".

Kamerans inbyggda blixt slår emot den i blixtskon i läge GRÖNT och i alla program utom LANDSKAP och SPORT.

Prova sedan med att inledningsvis ställa in samma bländare på kameran och på blixten. Justera, om Du behöver, antingen med blixteffekten eller bländaren.

per

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar