Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt vs bländare vid sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
När man fotograferar löpning så vill man ha en så stor bländare som möjligt. Jag är lite sugen på ett 70-200mm objektiv och självklart så ser ju Canons f/2.8L med och utan IS jättetrevliga ut, men är tyvärr lite dyra för min nuvarande situation.

Däremot så verkar f/4 L vara ett bra objektiv och det ligger på bara strax över 6000kr. Jag vet att detta räcker till en solig dag, men inomhus eller i skogen blir det kanske lite ljussvagt.

Så min fråga är om man komplementerar detta objektiv med en blixt, t.ex. en Speedlite 580EX, hur stor är då skillnaden mellan ett f/4 och f/2.8 objektiv? och behöver man det extra bländarsteget när man använder blixten?
 
Blixten har ju en ganska begränsad räckvidd.

Sigma har sitt EX 70-200/2,8 HSM DG för strax under 8000:- som kanske kan vara ett alternativ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.