Annons

Blixt vs. batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har en "gammal" Minolta DiMage F300 som jag köpte förra sommaren. Har nu köpt till ett GP powerbank travel med 2300 mAh-batterier.

Har lite frågor angående blixt och batterier. När batterierna är helt nyladdade så går blixten relativt snabbt att ladda, man märker det knappt. Men när man tagit en 30-40 bilder (eller utnyttjat säg drygt halva batterierna som sitter i) så börjar blixten ta längre tid att ladda. Kan ofta handla om en 0.8-1.2 sekunder kanske. Är det en normal tidsökning sett till minskningen av batterikapacitet?

Märkte även helt lustigt att när jag tog ur batterierna för att sätta i ett par andra nyladdade (för att se skillnaden) och sedan satte i batterierna (de använda) igen så gick helt plötsligt blixten fort att ladda igen, som om jag fortfarande hade i de fulladdade batterierna. Vad beror det på?

Vet även att min batterivisare på kameran ofta inte stämmer, den kan visa halvtomt batteri redan efter 10-20 bilder, men så kan jag ändå ta en 40 bilder till. Den gick även den från att visa halvtomt till fullt när jag tog ur och satte i de använda batterierna. Men jag har hört att dessa visare ska vara rätt intetsägande i de flesta fall...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.