Annons

Blixt vid porträttfoto - fjärrutlösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Kan någon här säga på rak arm hur man går tillväga för att fjärrutlösa en SB900 blixt med en D300 UTAN att använda den inbyggda blixten på kameran. För visst ska det väl gå med D300?

Vad sätter man blixten i för läge och vad sätter man kameran i för läge?
 
Kan någon här säga på rak arm hur man går tillväga för att fjärrutlösa en SB900 blixt med en D300 UTAN att använda den inbyggda blixten på kameran. För visst ska det väl gå med D300?

Vad sätter man blixten i för läge och vad sätter man kameran i för läge?

Det tror jag inte går, det går iallafall inte på D90 och jag har inte läst att det skulle vara någon skillnad på D300. Jag längtar till den dagen vi får inbyggda radiosändare i kameran och inbyggda mottagare i blixtarna.

Det man får göra är att köpa Nikons tillbehör som blockerar allt ljus, förutom IR, från den inbyggda blixten så att man iallafall slipper det... Jag har just nu gjort en hemmabyggd variant med ett par 3D-glasögon som jag fick med till någon Shrek-film, jag tog helt enkelt den blåa och den röda och klistra ihop, klippte till och fäste framför blixten, funkar bra, men jag ska nog köpa det riktiga tillbehöret...
 
Kan någon här säga på rak arm hur man går tillväga för att fjärrutlösa en SB900 blixt med en D300 UTAN att använda den inbyggda blixten på kameran. För visst ska det väl gå med D300?

Vad sätter man blixten i för läge och vad sätter man kameran i för läge?

Du sätter kamerablixten i Commander-läge (e4 tror jag), och den externa blixten i Remote-läge.

Blixten på kameran används för att styra den externa kameran. Det du kan göra är att antingen dra ner blixtkompensationen på den inbyggda blixten i TTL- eller M-läge så pass mycket att den inte påverkar exponeringen, eller sätta blixten i -- -läget (minns inte om D300an har det, D700an har det), då är blixten så svag som det går och används enbart för att skicka styrsignaler till den externa blixten och de blixtarna ska inte heller påverka exponering.

Allt detta står i instruktionsböckerna till kameran och blixten. Det finns även en pryttel som heter SU-4 som styr blixtarna via IR, men den är dyr.

Ett annat alternativ är att köpa trådlösa pryttlar från tex Kaffebrus, men det känns onödigt när Nikon har ett finfint inbyggt system för att styra blixtar. Läs instruktionsböckerna i stället och lägg pengarna på roligare saker.
 
Vad är det som styr remoteblixten? Jag testade med min sunpakblixt på kameran men då utlöstes inte SB900:an. Provade att hålla för den inbyggda blixten på D300:an ungefär 3/4 och då utlöstes remoteblixten. Testade att hålla för den inbyggda blixten helt och då fungerade inte remoteblixten. Märkligt!

När jag försöker ta produktbilder så stör det rätt mycket även om det bara är lite ljus som kommer "spot on".
 
Vad är det som styr remoteblixten? Jag testade med min sunpakblixt på kameran men då utlöstes inte SB900:an. Provade att hålla för den inbyggda blixten på D300:an ungefär 3/4 och då utlöstes remoteblixten. Testade att hålla för den inbyggda blixten helt och då fungerade inte remoteblixten. Märkligt!

När jag försöker ta produktbilder så stör det rätt mycket även om det bara är lite ljus som kommer "spot on".

Är det inte så att den inbyggda blixten utlöses precis innan bilden tas precis som när man använder en ttl-blixt? Ljuset från den inbyggda blixten kommer alltså inte med på bilden, så har jag förstått det i alla fall och jag har aldrig haft något problem med att jag får något ljus från den inbyggda blixten i mina bilder.
 
Vad är det som styr remoteblixten? Jag testade med min sunpakblixt på kameran men då utlöstes inte SB900:an. Provade att hålla för den inbyggda blixten på D300:an ungefär 3/4 och då utlöstes remoteblixten. Testade att hålla för den inbyggda blixten helt och då fungerade inte remoteblixten. Märkligt!

När jag försöker ta produktbilder så stör det rätt mycket även om det bara är lite ljus som kommer "spot on".

Den inbyggda blixten skickar helt enkelt en signal med ljus till remote-blixten innan den "riktiga" blixten. Jag har inte kunnat hitta något sätt att undivka att den inbyggda blixten påverkar bilden, även om jag ställer den i "--". Så vill man slippa köpa radiosändare är det en sån här man ska ha: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835
 
Vad är det du länkar till här ovan?

Remoteblixten styrs inte av ljus, jag har en sunpakblixt som jag körde manuellt utan att remoteblixten utlöstes.
 
Jasså?
Kan du förklara närmre, hur jag ställer in blixten för att få den att utlösa när jag firar av en annan blixt manuellt.

Tog dom inte bort SU-4 läget på SB900:an? (Har för mig jag läste det i samband med att den lanserades...) SB800 är ju annars en av dom absolut bästa slavblixtarna du kan hitta om den är inställd i just SU-4 läget (se manual för hur).
 
Ir panel för nikon CLS system

Kan någon här säga på rak arm hur man går tillväga för att fjärrutlösa en SB900 blixt med en D300 UTAN att använda den inbyggda blixten på kameran. För visst ska det väl gå med D300?

Vad sätter man blixten i för läge och vad sätter man kameran i för läge?

Köp denna ir panel

FXA10358
SG-3IR IR-panel för inbyggd blixt

IR-panel SG-3IR ansluts till kamerans tillbehörssko när kamerans inbyggda blixt används som kontrollenhet. SG-3IR blockerar synligt ljus, men släpper igenom det IR-ljus som CLS-systemet behöver för att kommunicera.

och gå in i comandoläge för blixt i kameran och slå av den inbyggda blixten

Ställ in kanal 1 och grupp A eller B på kamera och blixt och då funkar all perfekt.

Du behöver inte ha ir panelen om du tar vanlig bilder typ portätt men om du fotografera blanka föremål så bör du ha ir panelen på inomhus funkar det för mig ca 40m och utomhus 10-15 m sedan blir funktionen osäker.







90 SEK
 
Vad är det du länkar till här ovan?

Remoteblixten styrs inte av ljus, jag har en sunpakblixt som jag körde manuellt utan att remoteblixten utlöstes.

För att styra remoteblixten behöver du ha en blixt som pratar Nikonspråk, dvs antingen en inbyggd blixt i kameran eller en masterenhet från Nikon (SU-800, SB-800 eller SB900) En sunpakblixt fungerar inte med creative lightningautomatiken. Blixtarna pratar med infrarött ljus innan exponeringen och ställer in styrkor, avstånd m.m. Kameran i commanderläge eller en blixt i masterläge + ett antal blixtar i remote-läge. Lite pyssligt att få till första gången men läs manualen noga, flera gånger så fungerar det. Välj samma kanal (exempelvis 1, 2 eller 3) på kamera/master som på remoteblixtarna (det finns olika kanaler för att flera fotografer ska kunna vara på samma plats med olika uppsättningar). Remoteblixtarna kan sedan delas in i olika grupper (A,B eller C) om man vill ha olika blixtstyrka från olika håll.
SU-4 styrs direkt av vanligt ljus och reagerar på vilken blixt som helst. Dock kan kanske förblixtar från den utlösande blixten ställa till det. Men som sagt i all välmening, läs manualen en gång till, där står allt.
 
Tyvärr har de flesta folket svarat galet i den här tråden.

Jag provade helt enkelt att sätta kamerans blixt i läget "--" i commandfunktionen. Det går ut en blixt från kamerans inbyggda blixt, men det är endast en förblixt och den syns inte på bilden.

Så någon sån där IR-panel behöver man inte köpa.
 
Galet? Det är ju inte så att jag sitter och gissar direkt... Jag ska lägga upp en exempelbild så får du se att den inbyggda blixten påverkar bilden, sen om det är så lite att det inte syns på dina bilder är en annan sak, det kan ju bero mycket på vad man fotograferar.
 
Ställde mig framför spegeln, den inbyggda är i commander-läge med inställning --, tycker det är ganska tydligt att även den inbyggda blixten kommer med...

Nu har jag förvisso en D90, men det borde ju fungera precis likadant på D300.
 

Bilagor

  • _DSC1008liten.jpg
    _DSC1008liten.jpg
    8.1 KB · Visningar: 154
Ett litet sidospår men..

Efter att ha läst denna tråd ville jag testa detta med min Speedlite 430 EX II men enl manualen så måste jag ha en "master-enhet" som t.ex. den lite större och dyrare blixten Speedlite 580 för att få min Speedlite 430 EXII att jobba som slave.. Varför vill inte min Canon 40D/430 EXII fungera på samma sätt? Kasst.

Blir till att köpa en 300-kronors radiomoj då..
 
Galet? Det är ju inte så att jag sitter och gissar direkt... Jag ska lägga upp en exempelbild så får du se att den inbyggda blixten påverkar bilden, sen om det är så lite att det inte syns på dina bilder är en annan sak, det kan ju bero mycket på vad man fotograferar.

Vad hade du för slutartid när du tog bilden?

Äntligen hittade jag slavläget på SB-900, "SU-4" kallas läget lite kryptiskt. Att ingen berättade det förut. Jaja, själv är bäste dräng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.