Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till sony a100

Produkter
(logga in för att koppla)

jotaernst

Medlem
Har nu funderingar på att köpa mig en extern blixt till min a100. Har kollat på Dörr DAF42 och Sigma EF-530 DG ST.
Är de prisvärda?
Kommer de att fungera trådlöst eller måste jag välja en originalblixt?
Kom gärna med egna förslag,

Mvh Jens
 
Jag använder en snorbillig Minolta 4000 + adapter som fungerar prima.

Det är helt manuella inställningar som gäller och trådlöst fungerar inte men det är en bra blixt som kan vridas runt både Z- och Y-axeln.

Står man ut med att köra manuellt är det mycket prisvärt.
 
Det är ganska exakt fjorton dagar sedan detta var uppe till diskussion. Klart att Du inte följde den diskusssionen - men den finns där, tillsammans med en eon andra med exakt samma innehåll.

Blixt till Sony a200?
 
Då har Du hittat det som många andra insett; original är aldrig fel - ;D

Du kan komma billigare undan om Du vågar Dig på den utgångna Sony HVL-F36AM, eller dess företrädare Minolta 3600HD(S). Det kan finnas restex av Sonyn i en del butiker, värt att kolla. 3600HS(D) finns bara på beg. marknaden. För att snabbt komma till skott är det nog HVL-F42AM som gäller.

När Du kommit en liten bit till på väg, kommer Du att inse att det är rätt enkelt att köra blixtar "hel-manuellt" med en DRLS och då kan Du med framgång handla enklare blixtar och leka med, men är det trådlöst med automatik som lockar just nu - HVL-F42AM.
 
Då har Du hittat det som många andra insett; original är aldrig fel - ;D

Du kan komma billigare undan om Du vågar Dig på den utgångna Sony HVL-F36AM, eller dess företrädare Minolta 3600HD(S). Det kan finnas restex av Sonyn i en del butiker, värt att kolla. 3600HS(D) finns bara på beg. marknaden. För att snabbt komma till skott är det nog HVL-F42AM som gäller.

När Du kommit en liten bit till på väg, kommer Du att inse att det är rätt enkelt att köra blixtar "hel-manuellt" med en DRLS och då kan Du med framgång handla enklare blixtar och leka med, men är det trådlöst med automatik som lockar just nu - HVL-F42AM.

Jepp, har bestämt mig för en HVL-F42AM nu :) Har man tur så kanske nån butik har den prissänkt nu på mellandagsrean :)
 
Blixt

I Digital Foto för alla, så fick t.ex SIGMA Blixt EF-530 DG Super 84/100 medan Sony HVL-F42 AM 77/100??
Sedan finns det en Sigma till SIGMA Blixt EF-530 DG ST, den är ca 500 kr billigare. typ 1700 kr och 2200 kr. Jag har själv en Sony A350, som jag skall köpa blixt till
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.