Annons

Blixt till skidfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Landrin

Avslutat medlemskap
Hej

Jag köpte en Nikon D80 för några veckor sedan, och fotar mest skidåkning.

Men jag har endast den lilla blixten som sitter på kameran och de fungerar ju tyvärr inte så bra i mörker.

Hur bra blixt behöver man egentligen för att fota skidåkning när de är mörkt, backen är belyst, men nån som kan hjälpa lite hur bra blixt man behöver i en skidbacke, jag står inte så långt ifrån hoppen eftersom jag bara har 18 - 55 mm objektiv, men vad ska jag satsa på för blixt?

Jag är nybörjare innom foto så de vore snällt om nån kunde ge lite tips på hur man får till skidbilder på kvällstid.

Det hänger helt på hur nära åkaren du kan ställa blixten för att få det ljus och den bild du tänker dig. Börja med en "vanlig" blixt tycker jag (SB-800 antar jag eftersom du kör Nikon, eller en begagnad SB-24 eller dylikt kanske), men se till att ha ett sätt att fjärrtrigga den. Så kan du lära dig vad du behöver för dina bilder den vägen. Tro inte att du kommer kunna stå med blixten monterad på kameran och få särskilt vettiga bilder bara...

Dom seriösare grabbarna (ledsen tjejer, jag kan ha dålig koll men än så länge har jag inte sett så mycket på den fronten från er) har mycket större grejer. Elinchrom Ranger RX verkar vara poppis. Men så kostar det 20 lappar och väger därefter (8 kg?).

okej, men som säg att jag står 10 meter eller något närmare, räcker de då att ha en blixt monterad på kameran, tex en SB-800?

Den har ju ett "guide number" (vad det nu heter på svenska) motsvarande 38 meter på ISO 100 med 35 mm zoom (56 meter på 105 mm), räknat på bländare f/1 om jag förstått det rätt. Har du bländare f/4 får du 10 meter, så enligt specen ska den ju klara av det.

Vad jag menade var att bilderna förmodligen blir ganska tråkiga om du fotar på det sättet, men det är ju upp till dig att bestämma såklart hur dina bilder ska se ut...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar