Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldh

Ny medlem
Jag vill köpa en ny blixt till min Nikon. Jag har kollat lite på SB-800, men den är ganska dyr.

Finns det någon bättre, eller åtminstone lika bra, till samma eller ett bättre pris?

Är det stor skillnad mellan en SB-800 och en SB-600?

Tror du klarar det mesta med en SB 600. Om du tänker dig avancerad blixtanvändning så finnas det nog en del funktioner på SB 800 som lillebror saknar, men annars så är det mest styrkan som skiljer.

Jag funderade lite över konkurrenterna. Hur är till exempel Metz?
Metz är bra blixtar och förr i tiden ansågs de bättre än originalen. Idag tror jag dock de flesta håller sig till originalblixtarna. Metz har ett par riktigt starka modeller med betydligt bättre ledtal än originalblixtarnas värstingar. Mitt tips är ändå att hålla sig till Nikons egna blixtar. Skiljer inte något speciellt i pris och de är hundraprocentigt kompatibla.

Jag blev fundersam här.. Behöver man verkligen blixt till Nikon kameror då dom anges såsom så extremt mycke bättre än alla andra kameror med höga Isotal..

Jag har "endast" en Sony A300 och använder knappast ens den inbyggda blixten.. Samt har inte ens en sådan extra blixt på inköpslistan såsom behövd.... Och jag tar i stora drag endast bilder inomhus i dåligt ljus..

Ja där ser man.. Nikons enorma överlägsenhet kanske trotts allt är aningen överdriven kan man därmed gissa.. Dom är rent dödliga dom med trotts hejaklackens yviga utalanden och ideliga brustalk..

Men men För att bli lite på topic och inte bara småretas här.. För jag skriver ju med ironi och inte av elakhet....Bäst att skriva detta tydligt så folk förstår det är ironi och skämtsam ton jag skriver med..inget annat..Men jag skojade inte ett dugg om att jag inte har separat blixt ens på listan.. För det har jag inte nämligen..Det var alvar...

Till topic då..

Köp blixt med vridbart samt vinklingsbart huvud .. Det är mycket användbart nämligen vid många tillfällen att kunna slå blixten i annat än rakt i fejan på folk... Bouncer skulle jag också ha med om du skall ha en blixt.. Den gör bilderna mjukare och mindre blixtiga..

fast detta visste du kanske redan iofs...

Mvh
Tobbe..

Vilket var det du inte förstog? Ironi med lite glatt leende av vänligt stuk då man skojar lite med en Nikonägare om dessa isotuggande isomästarkameror eller tipset som var seriöst samt menat såsom hjälpsamhet inför ett val av blixt..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar