Annons

blixt till nikon FG

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Izakzon

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har dumma frågor!

Jag vill ha en blixt till min Nikon FG. Den behöver inte vara en monsterblixt, men jag vill att den ger ett lite behagligt ljus och inte pangar på och fräter ut alla mina bilder.
Jag vill också gärna ha en sån som "står upp" från kameran. alltså en som det lodrät ut och inte en sån som ligger ner vågrätt. förstår ni?

Kan någon hjälpa mig med tips?

Och hur funkar det allmänt? Jag kan inget om blixtar alls förutom hur man använder dem. Måste man ha just en Nikon-blixt till en Nikonkamera, eller kan man ha vilken som?

Funkar dem här?
Metz 36 CT-3
National PE-247S
 
Det behöver inte vara en NIkon-blixt. Det vimlar av begagnat som passar. Men du ska ha en med vridbar reflektor, den ska gå att vrida både i sid och höjdled.
 
Jag kör på en sb-19 till min fg20, jag fick den hyfsat billig och det funkar oftast riktigt bra, upplever inte att bilderna blir utfrätta iaf. Den står uoo också och kommer en bra bit från kameran. Fördelen med att den är från Nikon är att den kommunicerar med kameran genom TTL teknik på något sätt, så det funkar oftast bra att köra på aúto blixt
 
FG har ju TTL, vilket förenklar och förbättrar blixtfotograferandet ordentligt. Nikon SB15 är helt ok och kan vinklas åt olika håll. SB16B är mycket större och mer flexibel. Har en liten blixt som är riktad rakt fram förutom det stora blixthuvudet som kan vridas.

Men titta också på SB24. Den är lite smidigare än SB16B och mycket modernare. Om du skulle använda blixten med dess inbyggda automatik på en kamera utan TTL eller köra den helt manuellt, så är styrkan ställbar i 5 steg.

Jag tror SB24 är det bästa tipset från mig. Den är numera rätt billig. Piraterna har jag inte koll på.
 
har FG ttl?
Jag har bara vana av ETTL, och det är väl samma sak, men jag trodde att det bara funkar till digital...eller?
jag trodde det är när kameran känner av hur mycket den ska ha av blixten.

jag har alltså inte en FG20, utan en FG. och den känns väldigt manuell. funkar verkligen ttl då, kan någon reda ut begreppen?

går sb-19 att vrida i höjdled och sidled?


jag är alltså ute efter något Billigt. under 500kr. har tyvvär inte råd med mera just nu men behöver en blixt...
 
Jo, nog har FG ttl. Det ser du på att blixtskon har fyra kontakter. FG är väl inte så manuell, den har ju både tids- och programautomatik :)

Det stämmer bra att kameran känner av hur mycket blixt den ska ha.

Aha, 500 får du nog ingen sb24 för. Eller kanske med lite tur...
 
Blixten som jag använder till min Nikon F-801 heter Sunpak auto 433 AF/B3600AF.
Enligt instruktionen ska den funka till FG med TTL.

Vet inte om modellen går att få tag på längre. Köpte min för ca 10 år sedan.
 
mattias: ok jag ger mig. jag har inte en jättemanuellkamera. jag har tom en modell där man på något sätt kan skriva in vid perforeringen i filmen vilken bländare och sådär som man har...: )

så ttl funkar till FG. så mycket vet vi nu. och att jag inte har råd med en sb-24, om jag inte lurar någon, vilket jag inte gör.

vad ska man ge för en sb-19 då?
och ni vet alltså inte ifall Metz 36 CT-3 eller
National PE-247S är bra blixtar?

jag har fått för mig att sunpak är bra blixtar, är det så?


offtopic: men hur funkar ttl tekniskt då? mäter blixten genom strålgången hur mycket ljus som kommer in? det låter helt underbart!
 
Jag får för mig att Metz har gott rykte. Sunpak är säkert bra, men jag vet inget om dem. Sigma är ett annat märke att titta på.

Ja TTL fungerar som du säger. Det går väl ungefär till så att kameran har en mätcell som träffas av det ljus som kommer in genom objektivet under exponeringen. När den är nöjd så säger den åt blixten att snabbt som attan sluta lysa. Jag är förundrad över att det fungerar så bra som det gör.
 
monica: ja den var verkligen fin. : ) funkar den soperbra då?

mattias: tack då vet jag vad jag ska hålla utkik efter..: )
 
Har inte plåtat med blixten på flera år. :)
Men på den tiden jag använde den så blev det bra.
använde den mycket när jag plåtade studentorkestern jag var med i. Den funkade fint när jag plåtade våra koncerter.

Man kan ju vrida den i olika vinklar, också i sidled, och också sätta på bouncer för att mjuka upp ljuset.
Man kan också välja olika styrkor på ljuset: full, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16.
 
Magnus Stephensen skrev:
men en sb-24 funkar alltså med min FG?

Jag har aldrig haft en FG, men den funkar fint på min FA, som är från ungefär samma tid och bör ha samma TTL-teknik. En fotohandlare sa att SB24 inte skulle funka på FAn, men det var ljug.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.