Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en extern blixt till min Nikon d5000.
Min inbyggda blixt fungerar ej och jag är inte sugen på att lämna in kameran nu under sommaren.

Jag har oehört dålig koll på vad man ska titta på när det gäller köp av blixt och behöver därför er hjälp!

Min budget är ca 2000:- och jag vill ju såklart ha en så bra blixt som möjligt för pengen.
Den får gärna vara liten och smidig.

Behöver inte vara nikon..

Tacksam för hjälp :)

// En förvirrad nybörjare
 
Nikon SB400 är nog så nära perfekt som går här! Köp den begagnad, de finns gott om dem därute. Det finns starkare och mer avancerade, men då blir de mycket klumpigare.

Ken Rockwell sjunger lovsång här: http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Per.

PS. Jag har en och är mycket nöjd. DS.

Hej å Tack!
Den ser smidig ut och har ju ett bra pris. Verkar ju klockren för mig som inte kräver så mycket såhär i början. Man kanske kunde slå till. Vad finns det egentligen för alternativ i prisklassen? Hittar knappt någon mer.
 
Är blixten trasig på din D5000?

Det borde väl gå på garantin isåfall!

Eller är den helt enkelt inte tillräckligt bra?
 
Hej å Tack!
Den ser smidig ut och har ju ett bra pris. Verkar ju klockren för mig som inte kräver så mycket såhär i början. Man kanske kunde slå till. Vad finns det egentligen för alternativ i prisklassen? Hittar knappt någon mer.

Det finns inga alternativ, om du vill ha en kompakt blixt som stöder Nikons fina blixtsystem. Slå till, du.

Per.

PS. Jag tycker nog också att du borde låta reparera kameran, dock. DS.
 
Behövar man inte jätteavancerade funktioner tycker jag sb400 duger fint.
Liten smidig blixt , som ger bättre resultat än den inbyggda blixten
 
Svagheten med SB-400 är att den dels är lite svag och dels går det inte att rikta om blixthuvudet på fler sätt än att justera lutningen. Det går alltså inte att rotera, vilket är en stor nackdel om man fotograferar med kameran i vertikalläge och har blixten monterad på kameran och inte vill skjuta blixten rakt på motivet. Är man ok med dessa begränsningar är det en bra grundblixt som ger möjlighet till avsevärt bättre blixtbilder än den interna ger. Nyckeln till bra blixtbilder är att få blixten att träffa motivet endast indirekt via reflektioner i tak, väggar och dylikt. Kan man inte få blixten upp i taket är det en klar begränsning.

Jag tror att du med din budget lika bra kunde spana efter en begagnad SB-600 som är ganska mycket flexiblare och kraftigare, men också något större än SB-400. (Den är dock inte alls lika enorm som SB-900...) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.