Annons

Blixt till min Canon EOS 300V

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har börjat fundera på att skaffa en extern blixt istället för den inbyggda i min 300V. Det lutar åt den här:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559001

Men hur kommer det här att fungera? Jag brukar köra på Av inställningen på min kamera. Kommer jag att se vilken tid jag får men just den bländaren iom att blixten stödjer TTL? Eller skall man göra på något annat sätt?

Är detta en lämplig blixt?

Mvh

Peter

Kontrollera att blixten har E-TTL, men det har den säkert. Då utnyttjar blixten den avancerade E-TTL-tekniken som din kamera har och dessutom är blixten då kompatibel med Canons digitalkameror som inte har TTL utan bara E-TTL.

Ställer du in Av kommer du får den slutartid som passar den bländare du valt i det miljöljus som finns. Sedan lägger kameran till lika mycket blixtljus. Du ser tid och bländare som vanligt i sökaren. Det är kameran som styr blixten även om det kan finnas vissa funktioner på blixten som blixtexponeringskompensation.

Det är bara om du plåtar i P-läge som slutartiderna begränsas till 1/60s som längsta tid för att inte riskera skaknings- eller rörelseoskärpa, men istället får man ofta en ful svart bakgrund och blixtljset blir fulare och hårdare eftersom det inte blandas upp med det befintliga ljuset.

Kolla även Sigmas blixtar. De har någon 500-modell som är väldigt populär eftersom den har samma funkationer som Canons dubbelt så dyra 550EX.

ANNONS