Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Konica Minolta Dynax 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

xNiklas

Medlem
Hejsan,

jag söker tips på blixtar som passar till ovan nämnda kamera. Den har ju några år på nacken nu (minst 6) och jag är helt ny på blixtar. Vilka passar? Jag vill ha en sån blixt med en sladd så man kan hålla blixten vid sidan om motivet.

Tar emot alla tips jag kan få. Jag bor i Stockholm. Tänkte mig en prisklass runt 1000kr?

MVH

Du kan hålla i, eller placera ut en eller flera av nedanstående blixtar var som helst någonstans i ett rum och utlösa dem trådlöst, alltså utan någon sladd mellan kameran och blixten / blixtarna.

Minolta 2500(D)
Minolta 3600HS(D) = Sony HVL-F36AM
Minolta 5600HS(D) = Sony HVL-F56AM
Sony HVL-F42AM
Sony HVL-F43AM (miljöskyddad)
Sony HVL-F58AM

Naturligtvis behöver du inte köra dessa trådlöst utan kan använda en sladd mellan kameran och blixten, ifall du vill. Det finns lite olika sätt att lösa detta på. Minolta Dynax 5D har inget PC-synksladduttag.
.

Du kan hålla i, eller placera ut en eller flera av nedanstående blixtar var som helst någonstans i ett rum och utlösa dem trådlöst, alltså utan någon sladd mellan kameran och blixten / blixtarna.

Minolta 2500(D)
Minolta 3600HS(D) = Sony HVL-F36AM
Minolta 5600HS(D) = Sony HVL-F56AM
Sony HVL-F42AM
Sony HVL-F43AM (miljöskyddad)
Sony HVL-F58AM

Naturligtvis behöver du inte köra dessa trådlöst utan kan använda en sladd mellan kameran och blixten, ifall du vill. Det finns lite olika sätt att lösa detta på. Minolta Dynax 5D har inget PC-synksladduttag.
.

Alla utom 2500 & 3600 lär väl kosta mer än 1000kr. Men 3600 HSD är en riktigt bra blixt.

Stämmer förstås. 2500(D) är inte så mycket att satsa på, 3600HS(D) är minimum. Anser för egen del att en begagnad 5600HS(D) ger mest utan att bli så väldigt mycket dyrare. Den kan bl.a. vridas både upp / ner och i sidled.
.

Jag vet. Det var därför jag skrev att den var "minimum". :)

Men 5600HS(D) har många ytterligare funktioner, förutom att den kan ge betydligt mera ljus förstås. 2500(D) är svagast, kan inte vinklas och har få funktioner.
.

Hejsan,

tack för svaren. Jag har kollat upp Sony HVL-F42AM och den verkar bra.
En undran.. kör ju hellre trådlöst än med sladd, man behöver ingen extra sak för att köra den trådlöst?

MVH

Nej. Det är till Canon som det har behövts (fast det har börjat komma i deras lite dyrare modeller nu).

HVL-F42AM är en mycket bra blixt, även om den i och för sig har ersatts av HVL-F43AM nu.
.

Priset är väl OK i och för sig, men du bör känna till att det är det normala pris som gällde när den fortfarande tillverkades. Scand. och Cyber hade detta pris tidigare.

Den blixt som har ersatt HVL-F42AM (alltså HVL-F43AM) kostar 2.690 kr på Japan Photo - kan vara värt att överväga. 43:an har lite fler funktioner, och sedan är den miljöskyddad. Passar bra ihop med SLT-A77, Sony 16-50/2,8 SSM och dess batterigrepp (även dessa tre är fukt- och dammtätade).

Mitt förslag är att du skriver till Rajala och säger att du egentligen tittade efter den nya modellen HVL-F43AM som bara blir ett par hundralappar dyrare, men att du kan tänka dig att köpa den utgångna 42:an de har på webbsidan, fast att du då inte gärna vill betala mer än 2.000 kr för denna gamla.

Rajala kan naturligtvis i och för sig svara nej och kanske istället satsa på att det ska komma någon annan / några andra och köpa den / dem - som inte känner till att 42:an har utgått.

Men skriv vänligt, så har du inget att förlora på att försöka!
.

Har en finfin minolta 3600 hs liggandes med extra diffusor och original fuskläderfordral.. Den behöver en ny ägare sedan jag sålt kameran jag hade den till. Säljer den till bra pris till en trevlig forumvän. Min inbox väntar nu på PM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar