ANNONS
Annons

Blixt till helt manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Impala

Medlem
Jag har försökt söka här i forumet men inte hittat någonting om vilka blixtar som passar till gamla kameror.

Det jag undrar är om jag kan använda vilken blixt som helst som har ett manuellt läge till min Pentax MX.

Har hittat en annons på en blixt som är avsedd för Olympus serie OM1,2,10, men min fråga är: Har det någon betydelse eller funkar alla blixtar lika bra manuellt?
 
I princip passar alla blixtar som är manuella eller den typ av blixtar som har en egen sensor som styr hur mycket ljus blixten skickat ut.
Det som kan vara tveksamt är de blixtar du nämner som från början är dedicerade till ett speciellt kameramärke när du har ett annat.
Jag har själv aldrig haft vare sig Olympus eller Penatx men jag kan tänka mig att det kan finnas någon komplikation.

Benny
 
Pentax MX har en helt vanlig blixtsko utan extra kontakter. Man kan därför utan problem montera i stort sett vilken blixt som helst. Det bör alltså inte vara några problem med Olympusblixten.
 
Tack för hjälpen.

Glömde skriva att tanken var att montera blixten på ett stativ och använda en kabel från x-kontakten (tror jag att kontakten heter), men även att kunna montera den direkt på kameran.

Kontakten i blixtskon och x-kontakten har väl samma funktion om jag har förstått allting rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.