Annons

Blixt till F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Ska köpa en blixt till min Nikon F90X men min erfarenhet av blixtar är i det närmaste helt obefintligt. Jag behöver därför råd om vad jag bör köpa. Jag har tänkt att lägga runt 1500 kr på en begagnad eller ny blixt (och alltså är SB28 definitivt utesluten).

Är det någon som kan rekommendera någon äldre SB-blixt eller något annat märke/modell?

På fotobutiken i Gårda (Göteborg) har de för tillfället följande blixtar (även om jag nog kommer att köpa min blixt av en privatperson för att hålla priserna nere):

SB-20 C 1295-
SB-20 B+ 1495-
SB-22 B+ 1295-
SB-24 B 2400-

Kanske går det också få tag i någon SB-25 eller 27 privat till ett vettigt pris? Någon som har några erfarenheter av blixtarna?

/ Fredrik

Hej

jag sålde en SB24 i nyskick för 1200:- så det bör du kunna hitta en för också.

Lycka till.

Mvh
Johan

julgus skrev:
Hej

jag sålde en SB24 i nyskick för 1200:- så det bör du kunna hitta en för också.

Lycka till.

Mvh
Johan

Tack för uppgiften. Jag undrar dock vad du tyckte om blixten?

/ Fredrik

Om jag inte minns fel så bör du satsa på minst sb-24 för att nyttja kameran fullt ut.

Den tekniska skillnaden mellan sb-24 och sb-25 är ganska liten och jag tror att det är mest utseendet som skiljer (rätta mig om jag har fel). Jag har haft en sb25 som jat är mycket nöjd med, en polare har en sb24 och det är faktiskt lite bättre reglage på 24:an.

SB-25 är, trots några år på nacken, en mycket bra blixt. Fick betyget "Toppklass" i FOTO när den testades. Jag lyckades med konststycket att hitta en till vrakpris för några år sen och jag är mycket nöj med den.

Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar